۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۳۰۰۷۹۱
معاون تهذیب و تبلیغ مدرسه علمیه طالبیه:

رسالت امام چهارم شیعیان تبیین اهداف قیام عاشورا بود/ صحیفه سجادیه مبین معارف و مفاهیم اسلامی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اصل نژاد با تبیین رسالت امام چهار شیعیان، گفت: امام سجاد(ع) از طریق دعا و در قالب نیایش رسالت، بازخوانی، تبیین و ترویج فرهنگ عاشورا را بر عهده داشت.
امام سجاد(ع)

حجت الاسلام سید ودود اصل نژاد، معاون تبلیغ و تهذیب مدرسه علمیه سطح عالی طالبیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) پرداخت و گفت: نهضت عاشورا با حرکت سید الشهدا(ع) از مدینه به سوی مکه آغاز شد و با ورود ایشان به کربلا و روز عاشورا این نهضت به اوج خود رسید.


وی با بیان این‌که هدف از قیام امام حسین(ع) و یارانش دفاع و حمایت از دین خدا، مبارزه با شرک و اصلاح امت رسول خدا بوده است، گفت: در روز عاشورا با فداکاری اصحاب سیدالشهدا و شهادت آنان زیباترین صحنه‌های تاریخ، حماسه شور، پیوند عاطفه و معرفت به وجود آمد، اما این نهضت امام حسین(ع) در کربلا خاتمه پیدا نکرد و برای ثبت این قیام عاشورا در تاریخ و تداوم این نهضت، امام سجاد(ع) مأموریت پیدا کرد تا اهداف این نهضت را ادامه دهد.


این کارشناس دینی اظهار داشت: هرچند حضرت زینب کبری(س) رهبری کاروان اسیران را بعد از عاشورا بر عهده گرفته است، اما رهنمودهای امام سجاد(ع)  سبب دلگرمی و انتخاب راهکارهای مناسب وی در برابر دشمنان شده است.


وی با بیان این‌که حضرت سیدالشهدا(ع)در آخرین وداع با حضرت امام سجاد(ع) مأموریت ایشان را بعد از عاشورا تبیین کرد، گفت: نخستین وظیفه امام سجاد(ع) سرپرستی خانواده سیدالشهدا بود؛ در بخشی از این وصیت‌نامه امام حسین(ع) به حضرت زین‌العابدین(ع) آمده است که تو سکان‌دار زن و بچه‌ها هستی، آنها وقتی خواستند بی‌تابی کنند آرامشان کن و همراه و مأنوس آنها باش، زمانی که وحشت‌زده شدند با آنها با نرمی سخن بگو که و سبب آرامش آنها باش.


این استاد حوزه علمیه تبریز ابراز داشت: امام حسین(ع)، حضرت زین‌العابدین(ع) را به عنوان ولی و حجت خدا بعد خود انتخاب کردند و فرمود که این پسر من خلیفه و رهبر بر شما و امام و وصی و جانشین من است، از این رو تداوم مسأله امامت به دست امام چهارم قرار گرفت و هدایت جامعه بر عهده ایشان بود.


معاون تهذیب مدرسه علمیه طالبیه سومین مأموریت امام سجاد(ع) را رساندن پیام کربلا به شیعیان و تداوم نهضت عاشورا دانست و افزود: امام حسین(ع) در بخش از این وصیت‌نامه آورده است که سلام مرا را به شیعیان برسان و نهضت عاشورا را با ندبه و بکای بر شهدای کربلای زنده نگه دارید
.


انتقال معارف دینی در قالب دعا از رسالت های امام سجاد(ع) بود
 وی افزود: انتقال معارف اسلامی به نسل جدید یکی دیگر از وظایف امام سجاد(ع) بوده است، بنابراین امام حسین(ع) معارف دینی و احکام اسلامی را به ایشان آموخت و حضرت زین‌العابدین(ع) وظیفه یافت که این تعالیم در میان جامعه ترویج کند.


این کارشناس دینی بیان کرد: چهارمین وظیفه ایشان صبر در برابر سختی‌ها و مشکلات حوادث بعد از عاشورا بوده است و آخرین وظیفه حضرت زین‌العابدین(ع) این بود که حامل بغض و کینه‌ نسبت به دشمنان اهل‌بیت(ع) باشد و در ادامه این نهضت ظلمی به فردی انجام نشود.


 حجت الاسلام اصل نژاد خاطرنشان کرد: بعد از حادثه کربلای قیام‌های در خونخواهی امام حسین شکل گرفت اما بیشتر این قیام‌ها مطابق با اصول و مبانی و اهداف ائمه اطهار(ع) نبوده است، بنابراین امام سجاد(ع) وظیفه یافت که در ادامه این نهضت، حق فرد یا جریانی پایمال نشود.


این استاد حوزه و دانشگاه به ضرورت پژوهش درباره نقش ز امام سجاد(ع) بعد از عاشورا اشاره کرد و گفت: مناسب است که پژوهشگران حرکت سیدالشهدا(ع) از مدینه تا کوفه، دوران اسارت امام زین‌العابدین(ع) در کوفه، حرکت اسیران از کوفه به سمت شام، حرکت آنها از شام به کربلا و حضور امام سجاد(ع) در مدینه را بررسی کند، زیرا که سخنان و خطبه‌های امام سجاد(ع) در این منزلگاه‌ها نقش مؤثری در خنثی کردن توطئه‌های یزید و انحراف‌های عاشورا داشته است.


بازخوانی و ترویج اهدف امام حسین(ع) یکی دیگر از رسالت‌های امام چهارم
وی در ادامه به راهکارهای امام سجاد(ع) در زمینه ترویج معارف اسلامی در جامعه اشاره کرد و افزود: حفظ پیام، نتایج و دستاوردهای عاشورا، جلوگیری فراموشی این نهضت عظیم، بازسازی و بازخوانی اهداف امام حسین(ع) از وظایف اصلی امام در این دوران بوده است.


حجت الاسلام اصل نژاد تربیت یاران و شاگردان را یکی از راهکارهای امام سجاد(ع) در این عرصه بیان کرد و گفت: در دوران امام سجاد(ع) رهبران اصلی شیعیان در زندان‌های حکومت یزید بودند، برخی از شیعیان به علت عدم همراهی با قیام امام حسین(ع) دلسرد و مأیوس شده بودند در فعالیت‌های اجتماعی شیعیان شرکت نمی‌کردند، بنابراین امام سجاد در این دوران وظیفه به بازسازی روحیه شیعیان و تربیت یاران مستعد و باوفای بوده است تا اینکه جامعه شیعه دوباره بازسازی شود.


وی مبارزه با انحراف‌های قیام عاشورا را مهم‌ترین ه
دف امام سجاد(ع) بیان کرد و گفت: بعد از عاشورا یزیدیان خاندان امام حسین(ع) را خارجی معرفی می‌کردند و منکر شهادت ایشان شدند؛ بنابراین امام سجاد(ع) وظیفه داشت که جلوه‌های ایثار و شهادت امام حسین(ع) و یارانش را در جامعه به درستی معرفی کند و با انحراف‌های به وجود آمده در اسلام و قیام عاشورا مبارزه کند.


صحیفه سجادیه مبین معارف و مفاهیم اسلامی است
معاون تبلیغ و تهذیب مدرسه علمیه طالبیه با بیان اینکه امام سجاد(ع) در قالب بیان ادعیه و زیارت‌ها به توسعه و نشر و معاف اسلامی در جامعه پرداخت، گفت: شرح معارف اسلامی، اخلاقی، مباحث اجتماعی و اعتقادی و
سیاسی در دعاهای صحیفه آمده است.


وی با بیان اینکه صحیفه سجادیه و رساله حقوق به عنوان منبع سبک زندگی اسلامی است، گفت: رهبر معظم رهبری صحیفه سجادیه را کتاب زندگی عارفانه و عاشقانه و عاقلانه و خردمندانه معرفی کرده است، همچنین دعاهای صحیفه سجادیه سبب رشد و ترقی و افزایش بصیرت و بینش انسان می‌شود.


این استاد حوزه علمیه تبریز ترویج معارف صحیفه سجادیه در جامعه را ضروری خواند و افزود: مناسب است دعاهای این کتاب به صورت موضوعی و کاربردی تولید محتوا شود و برای مخاطبان مختلف همچون کودکان، نوجوانان، جوانان و اندیشمندان در قالب‌های رسانه‌ای و اطلاعاتی معارفی تهیه شود؛ همچنین ترویج معارف صحیفه سجادیه در جامعه از سوی مبلغان و متخصصان این امر صورت بگیرد./854/302/ب2

ارسال نظرات