۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۳۰۳۱۰۱
آیت الله مهدوی:

پیروان هوای نفس، دیگران را به خاطر دعوت به خود موعظه می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عبارت فعظمتم جلاله در زیارت جامعه کبیره گفت: کسانی که برای نزدیک کردن دیگران به خودشان آن ها را موعظه می کنند، پیرو هوای نفس خود هستند.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در جلسه تفسیر زیارت جامعه کبیره در دشتستان اصفهان، با اشاره به فرازهایی از زیارت جامعه کبیره، گفت: وجود اهل بیت (ع)، وجودی وساطتی است.

 

وی با توجه به عبارت «فعظمتم جلاله» افزود: اهل بیت(ع) وجودی وساطتی بین خداوند و انسان داشته و همه فعالیت های ایشان در طول زندگی با برکتشان برای نزدیک کردن مردم به وجود خداوند بوده است نه برای این که دیگران را مرید خود کنند.

 

آیت الله مهدوی سفارشات علمای دینی را در جهت نزدیک کردن افراد به خداوند دانست و تصریح کرد: اکثر علمای دینی ما با تأسی از اهل بیت(ع) و با تذکرات خود، قصد دارند عموم مردم را به خداوند و امام زمان (عج) متصل کنند، پس کسانی که برای نزدیک کردن دیگران به خودشان آن ها را موعظه می کنند، پیرو هوای نفس خود هستند.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: بعد از پیروزی انقلاب، زمانی که امام خمینی (ره) در حال بازگشت از پاریس به سمت ایران بودند، خبرنگاری در مورد وضعیت احساسی ایشان سؤال کرد، ولی ایشان با کمال تعجب فرمودند احساس خاصی ندارم، که این سخن امام خمینی (ع) نشانه درک و اخلاص بسیار زیاد ایشان نسبت به وجود خداوند بوده است.

 

وی با اشاره به آیه سی و هفتم سوره نور که می فرماید «رِجَالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلاةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالأَبْصَارُ» و عبارت ادمتم ذکره افزود: سرتاسر وجود مطهر اهل بیت (ع) آغشته به یاد خداوند است و شرایط و زمان، هرگز نمی تواند آن ها را از یاد خداوند غافل کند.

 

آیت الله مهدوی به آیه شصت از سوره یس که می فرماید «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ» اشاره کرد و گفت: عبارت وکدتم میثاقه در زیارت جامعه کبیره می فرماید، شما اهل بیت میثاقی که همه انسان ها با خداوند بستند مبنی بر این که تنها او را عبادت کنند، محکم کرده اید.

 

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به عبارت جاهدتم فی الله حق جهاده و روایتی از امام صادق (ع) که می فرمایند، سه چیز در هیچ کس به طور کامل دیده نشده است و این سه چیز شامل عقل، ایمان و جهاد است بیان کرد: به هر اندازه ای که عقل، ایمان و جهاد در وجود انسان بیشتر شود، رضایت خداوند از انسان بیشتر خواهد شد.

 

وی عبارت بذلتم انفسکم فی مرضاته را این گونه تفسیر کرد: زمانی که امیرمؤمنان (ع) در لیلة المبیت به جای پیامبر (ص) در بستر خوابیدند تا جان خود را فدا کنند، هیچ دلیلی به جز کسب رضایت خداوند نداشتند.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به این عبارت زیارت جامعه کبیره که می فرماید، ایاب الخلق الیکم و حسابه علیکم ابراز کرد: یکی از چیزهایی که اگر در وجود کسی نباشد نمی تواند از پل صراط عبور کند، ولایت امیرمؤمنان (ع) است.

 

وی در پایان در پاسخ به یکی از شبهاتی که اهل تسنن به عبارت ایاب الخلق الیکم و حسابه علیکم می گیرند مبنی بر این که طبق آیات بیست و پنجم و بیست و ششم سوره غاشیه که می فرماید«إِنَّ إِلَیْنَا إِیَابَهُمْ، ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا حِسَابَهُمْ» بازگشت انسان ها به سوی خداوند است، چرا شما می گویید مردم به سمت اهل بیت (ع) رجوع می کنند؟ افزود: طبق آیه دهم سوره فتح که می فرماید«إِنَّ الَّذِینَ یُبَایِعُونَکَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ اللَّهَ یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ فَمَن نَّکَثَ فَإِنَّمَا یَنکُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَیْهُ اللَّهَ فَسَیُؤْتِیهِ أَجْراً عَظِیماً» هر کس با پیامبر (ص) بیعت کند در اصل با خداوند کرده است، پس از این آیه می توان نتیجه گرفت بازگشت به سوی اهل بیت(ع) در اصل بازگشت به سمت خداوند است./867/202/ب1

ارسال نظرات