بررسی رابطه اخلاق و فقه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیاکبر رشاد، رییس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران صبح امروز در یادواره علمی «مهاجر الی الله، ناصر قرباننیا» خاطرنشان کرد: مرحوم قربان نیا در قلمرویی که غالبا به بررسی نسبت و رابطه اخلاق و ارزشها با حقوق و احیانا فقه میپرداختند و در این زمینهها مطالعه داشته و بیشتر آثار ایشان مربوط به این قلمروی بحثی میشد.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: آیا مستحبات جزو فقه هستند و از جنس حقوق اند یا در زمره اخلاق و احیانا آداباند؟ میدانیم که مجموعه قضایای دینی به دو دسته گزارهها و آموزهها تقسیم میشوند؛ گزارهها به دو دسته گزارههایی که رأسا متعلق ایمان هستند و از آنها به عقاید تعبیر میکنیم و به گزارههایی که رأسا و ذاتا متعلق ایمان نیستند و از آن به علم دینی تعبیر میکنیم، تقسیم میشوند.
رییس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران به تقسیم آموزه ها در مجموعه مسائل دینی پرداخت و تصریح کرد: آموزهها هم به سه دسته تقسیم می شوند دسته ای که بایدی بوده و شامل احکام هستند، دسته دیگر بایدها و نبایدها که در تعبیر اخلاق و آداب میگنجد و دسته آخر شامل شایدها و نشایدها می شود.
وی افزود: دو گونه رابطه بین عبد و رب برقرار است و چنانچه بین انسانها با هم و احیانا بین انسانها با خلقت نیز همین گونه است و رابطه با دیگر انسانها بر دو دسته تقسیم می شود که شامل رابطه مبتنی بر الزام و مبتنی بر ارزشها است.
حجتالاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به یکی از تفاوت های حقوق و اخلاق گفت: اگر حقوق را قواعد الزام آور کلی بدانیم که پشتوانه اجرایی دارد خصوصیتش الزام است، اما اخلاق چنین نیست و به لحاظ اجرایی و حیث دینی، عقاب به ترک اخلاق مترتب نیست.
رییس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران یادآور شد: اگر فقه را احکام شرعی و فرعی بدانیم که بر ترک آن عقاب مترتب است و کنار هم بگذاریم، به لحاظ فی الجمله و اشتراکات و تفاوت هایی که بین این انواع ثلاثه قابل طرح است، اجمالا به لحاظ تلقی و تعریف آنها تفاوتی به نظر میرسد؛ مستحبات تشریعی که بر انسان شارع مندوب قلمداد شده است، میتواند جزو حقوق و احیانا فقه باشد.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم قضایایی را که در فقه مورد بحث قرار میگیرد و برخی از آنها را به عنوان مندوب و مستحب مطرح میکنیم، اگر فقه در مقابل اخلاق قرار دهیم، آنوقت مندوب و مستحب جزو فقه قلمداد نخواهد شد، اما اگر در مقابل اخلاق قرار خواهد گرفت، بسیاری از مصادیق مندوبات و مستحبات مشمول تعریف اخلاق میشوند و اگر آداب را از اخلاق جدا کنیم، بعضی موارد از مندوبات و مستحبات مشمول تعریف آداب خواهند شد و در هر دو صورت مشمول تعریف احکام نخواهند بود که فقه عمدتا عهده دار بیان احکام تشریعی است./822/پ202/ف