۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۳۰۵۵۵۳

مصرف زیاد مواد غذایی با طبع سرد سبب اختلال در سیستم گوارشی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مصرف مواد غذایی با طبع سرد به صورت مستمر موجب به هم ریخت سیستم گوارشی بدن انسان می‌شود، گفت: گوشت ماهی، مرغ و بیشتر ماکیان جز غذاهای با طبع سرد محسوب می‌شوند.
طب اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شریف، بعد از ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه سیب زمینی و بیشتر گوشت های پرندگان دارای طبع سرد است، گفت: در مصرف این غذاها باید از مکمل های غذایی که طبع این غذاها را متعادل می‌کند استفاده کرد.

 

وی افزود: مصرف زیاد غذاهای سرد بدون استفاده از مکمل های غذایی که طبع آن‌ها را متعادل می‌کند موجب به هم ریخت سیستم گوارشی انسان می‌شود چرا که طبع معده به عنوان مهم‌ترین عضو سیستم گوارش گرم است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در کنار مصرف انواع غذاها انسان باید از میوه‌ها و سبزیجات هم متناسب با فصل در رژیم غذایی استفاده کند، تصریح کرد: مصرف سبزیجات و میوه‌ها اضافه بر تأمین املاح و مواد مغذی مورد نیاز بدن موجب پاکیزه شدن سیستم گوارش و روده ها شده و در درمان یبوست و بیماری‌های ادراری هم بسیار مؤثر است.

 

شریف با بیان اینکه در رژیم غذایی انسان هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین مصرف آب شود، ادامه داد: باید مصرف آب به ‌موقع و به جا باشد و انسان نمی‌تواند میان غذا یا بلافاصله بعد از غذا آب بنوشد زیرا نوشیدن آب در این مواقع موجب اختلال در کار معده و کمبود هوا برای هضم غذا می شود.

 

وی اظهار کرد: انسان نباید آب را با یک نفس سر بکشد بلکه چه خوب است که انسان به سیره حضرت رسول و ائمه معصوم(ع) در این زمینه عمل کرده و با سه نفس آب را بخورد و حداقل میان مصرف غذا و نوشیدن آب حدود 20 دقیقه فاصله گذاری کند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بهتر است انسان به جای مصرف بیش از حد چای و نوشیدنی ها غیرمجاز مانند نوشابه از انواع عرقیات و شریت های طبیعی متناسب با فصل استفاده کند؛ زیرا مصرف این شربت ها و عرقیات متناسب با طبع بدن و فصل موجب تقویت سیستم گوارش و شادابی جسم و روح انسان می شود.

 

خانم شریف با بیان اینکه سلامت انسان تنها با حفظ تعادل در خورد و خوراک تأمین می‌شود، یادآور شد: به همان میزان که پرخوری برای بدن انسان مضر است کم خوری هم بدن انسان را دچار مشکل جدی می‌کند بنابراین بهتر است در همه کارها به‌ ویژه خوردن غذا که دوای انسان هم هست تعادل را رعایت کنیم./968/پ202/ف

ارسال نظرات