۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۳۰۵۷۱۷
در نشست رسانه و ترورسیم مطرح شد؛

تفاوت دیدگاه غرب در قبال قربانیان تروریسم/ نقش پررنگ ایران در منطقه خاورمیانه

خبرگزاری رسا ـ کارشناسان مسائل سیاسی در حوزه رسانه با نگاهی به حملات تروریستی پاریس از منظر رسانه‌ها به بررسی علل وقوع این‌گونه حوداث و برخورد رسانه‌ها پرداختند.
نشست رسانه و ترورسيم نشست رسانه و ترورسيم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تخصصی رسانه و تروریسم، ظهر دوشنبه نهم آذرماه با حضور، حسن عباسی کارشناس مسایل سیاسی و حسن عابدینی صاحب‌نظر امور رسانه در دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

امروز قدرت هوشمند در حال جولان دادن است/ انقلاب اسلامی ایران تمام تئوری‌ها را برهم زد

در بخش اول این نشست حسن عابدینی با اشاره به نامه اخیر مقام معظم رهبری به جوانان اروپا، گفت: ولی امر مسلمین یک سرفصل را مهم را مطرح کرده‌اند و آن وجود درد مشترک حاصل از تروریسم است، باید به این نامه مهم توجه کنیم و از نظر رسانه‌ای به ابعاد مختلف آن بپردازیم.

وی با ایجاد یک پرسش، افزود: سوال اصلی اینجاست که آیا اصولا رابطه‌ای بین رسانه و تروریسم وجود دارد، اگر این سوال پاسخی مثبت داشته باشد باید بررسی کرد که کدام یک از دیگری منفعت بیشتری می‌برد، ضمن این‌که همواره باید توجه داشت که رسانه‌های غربی همیشه در گسترش خصومت بر ضد مسلمانان از یک هم‌سویی بسیار زیاد برخوردار بوده‌اند.

کارشناس امور رسانه با پرداختن به نگاه رسانه‌ای بعد از دهه شصت، اظهار کرد: پس از دهه شصت رسانه‌های غربی یک نگاه کلی را دنبال کردند و آن انتشار اخباری از جنوب جهان بود که تماما مبتنی بر فقر و خشونت بود.

عابدینی به رفتار فاتحان پس از جنگ جهانی دوم نیز اشاره کرد و عنوان داشت: سه محور کلی پس از جنگ جهانی دوم در دستور کار غرب قرار می‌گیرد، محور نخست بر پایه نظامی‌گر مبتنی بر بمب اتم و ظهور ناتو می‌باشد، طرز نگاه دوم به اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد می‌پردازد که از طریق نهادسازی پیش می‌رود و محور پایانی نیز بر فرهنگ مبتنی بر لیبرال دموکراسی تکیه دارد و تمام جهان را به یک شکل ایجاد می‌کند، این دیدگاه سوم تا حدی نیز توانسته به هدف خود برسد.

وی انقلاب اسلامی ایران را یک عامل در جهت برهم زدن معادلات غرب معرفی کرد و بیان داشت: به‌طور کلی تئوری‌های انقلابی را باید به دو دسته قبل و بعد از انقلاب سال 1979 ایران معرفی کرد، ضمن این‌که غرب پس از انقلاب ایران تلاش کرد تا سیاست مبتنی بر ارزش‌های انسان محور را در جهان نشر دهد و اومانیسم را منتشر کند.

عابدینی ادامه داد: «توسعه پایدار مبتنی بر جهانی سازی» از طریق ایجادهای بحران‌های مقطعی همچون آنفولانزای مرغی و مسأله لایه ازون و در کنار آن «ارتباطات مبتنی بر رسانه‌های فراگیر» که عموما برآمده از تفکری بود که بدون اخذ مجوز از دولت‌ها رسانه‌ها را به دل خانه‌ها می‌فرستاد از جمله اقداماتی بود که غرب پس از انقلاب اسلامی ایران انجام داد.

کارشناس امور رسانه به انواع قدرت نیز اشاره کرد و بیان داشت: به طور کلی دو قدرت «نرم» و «سخت» در جهان وجود دارد، اما دو قدرت فرعی نیز وجود دارد که در پس این دو قدرت کلی قرار دارد، «قدرت هوشمند» و «قدرت هنرمندانه» که غرب امروز در حال نشر آن‌هاست، البته در خصوص قدرت هنرمندانه باید گفت که رهبر معظم انقلاب سال‌ها پیش این نوع قدرت را معرفی کرده بودند که متاسفانه کسی به آن توجهی نکرد.

وی با بیان مطلبی در خصوص اندیشه‌های جوزف اورتون، اظهار کرد: سیاست‌مدار آمریکایی بیان می‌دارد که رسانه‌ها این قدرت را دارند که هر موضوع بسیار پیش پا افتاده‌ای را به عنوان یک مسأله جهانی مطرح کنند.

عابدینی به انواع براندازی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: کودتا، شورش، جنگ داخلی، تهاجم و جنگ، انقلاب، انقلاب مخملی، انقلاب رنگی، جنبش اجتماعی، اصلاحات و سرآخر جنگ نرم از جمله اقداماتی هستند که با آن‌ها در مسیر براندازی حکومت‌ها گام برداشته می‌شود.

صاحب‌نظر امور رسانه تاکید کرد: امروز جنگ ابزار تبدیل شده است به جنگ افکار و به هیچ عنوان نمی‌توان آن‌را انکار کرد.

وی در خصوص کارکرد رسانه‌ها، عنوان داشت: به طور کلی رسانه‌ها به اطلاع‌رسانی، آموزش و سرگرمی می‌پردازند، اما در قرن 21 این نقش بسیار فراتر رفت و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی رسانه‌ای همچون «سی ان ان» تبدیل به یک قدرت صاحب نفوذ جهانی شد.

عابدینی ادامه داد: رییس سه دوره قبل سازمان ملل «سی ان ان» را عضو شانزدهم شورای امنیت معرفی می‌کرد، عده‌ای نیز می‌گویند این رسانه حق وتو دارد، حتی مشاهده شده است که سیاست‌مداران پس از خروج از مذاکرات از خبرنگاران در خصوص آینده مذاکرات می‌پرسند.

تحلیل‌گر امور رسانه افزود: جورج بوش اعلام می‌کند که در جریان جنگ خلیج فارس اخبار را پیش از آن‌که از سازمان اطلاعات آمریکا پیگیری کند از «سی ان ان» دنبال می کرده است.

وی در خصوص دسته‌بندی رسانه‌ها، ابراز داشت: رسانه‌ها عمدتا سا پیشرو هستند، یا پیرو، برخی ملی و جدیدا نیز با گسترش فرهنگ مقاومت عده‌ای از رسانه‌ها نیز مستقل هستند و با محور مقاومت همسویی دارند.

عابدینی در خصوص علت پیدایش «سی ان ان»، گفت: این رسانه تنها به این دلیل درست شد که در مقابل انقلاب اسلامی ایران قرار بگیرد و اخبار گروگان‌گیری لانه جاسوسی را دنبال کند.

کارشناس امور رسانه عنوان داشت: یک موج رسانه‌ای پس از حملات 11 سپتامبر ایجاد شد، موج دیگر نیز بعد از خروج آمریکا از عراق و آزادسازی غزه به وجود آمد و این امواج همچنان ادامه دارند.

وی به نگاه وارونه رسانه‌های غربی نیز اشاره کرد و ابراز داشت: وقتی یک مسلمان دست به کشتار و یا ترور می‌زند تمام رسانه‌های غربی این موضوع را فریاد می‌زنند، اما زمانی‌که یک بودایی و یا یهودی ترور انجام می‌دهد به هیچ عنوان این موضوع با الفاظ ترور و کشتار معرفی نمی‌شود.

عابدینی در پایان، گفت: در نگاه غرب حتی قربانی بد و قربانی خوب وجود دارد، این نگاه در همین حوادث اخیر پاریس نیز به‌وضوح وجود داشت و کشته‌های پاریش را قربانی مظلوم و جان باختگان لبنان را یک عده کشته شده معمولی معرفی کردند.

فرانسه پایه‌گذار جریان تکفیر است/رسانه‌های ما نباید بازی بخورند

در ادامه این نشست و در بخش دوم حسن عباسی در خصوص تروریسم، گفت: تروریسم  30 شاخه دارد و تنها کشتارهای چریکی یکی از آن‌هاست، ضمن این‌که تروریسم اقتصادی، کشاورزی بیولوژی و امثالهم در این شاخه‌ها می‌گنجند.

وی افزود: امروز دو مفهوم کلی مدیا تروریسم و سایکو تروریسم در جهان مطرح شده است و بسیار نیز شناخت آن‌ها مهم است.

تحلیل‌گر سیاسی در خصوص مدیا ترورسیم، بیان داشت: در این نوع تروریسم رسانه فرم است و تروریسم به عنوان محتوا مطرح می‌شود، در سایکو ترویسم هم همین روند وجود دارد، اما نکته اصلی اینجاست که نباید این دو را از هم جدا در نظر گرفت.

عباسی با تحلیل رفتار غرب در خصوص حوادث مختلف، تصریح کرد: وقتی برای اولین بار یک فلسطینی به سازمان تجارت جهانی حمله کرد، و یا حادثه 11 سپتامبر رخ داد و در لندن بمب‌گذاری رخ داد و در همین روزهای اخیر فرانسه مورد هجوم قرار گرفت در تمامی این اتفاقات روسای این کشورها، گفتند؛ سبک زندگی کشورهای مطبوع آن‌ها مورد حمله قرار گرفته است و می‌خواستند این موضوع را القا کنند که بربرها و وحشی‌های جهان سوم به علت نداشتن فرهنگ به جهان مدرن هجوم آورده‌اند.

تحلیلگر سیاسی در خصوص رفتار رسانه‌های غربی، اظهار کرد: هالیوود و رسانه‌های مختلف صبح تا شب در حال القای تفکرات خود هستند، و می‌خواهند فرهنگ خود را منتقل کنند.

وی در خصوص گارد گرفتن غرب در قبال ایران، تاکید کرد: غرب می‌داند که در سال‌های آینده هیچ‌گونه پایگاهی از نظر ایدئولوژیک ندارند، ضمن این‌که تمام تفکرات آن‌ها به بن بست رسیده است، از این‌رو آن‌ها نمی‌خواند قدرت ایران را قبول کنند و در مقابل آن می‌ایستند.

عباسی درباره بدهی کشورهای پیشرفته، تصریح کرد: این کشورها در مجموع بالای 57 تریلیون دلار بدهی دارند و کاملا به بن بست اقتصادی خورده‌اند، از این‌رو حتی راه نجات خود را گرایش به اقصاد اسلامی می‌دانند.

کارشناس مسایل سیاسی در خصوص خصومت غرب یا جهان اسلام، عنوان داشت: تمامی این خصومت‌ها از جایی می‌آید که آن‌ها می‌دانند در آینده این اسلام است که الگوی جهان می‎‌شود، از این‌رو باید کاری را انجام دهند که بر اساس آن بتوانند این الگو را ساقط کنند.

وی به رفتار غرب در قبال جهان امروز نیز اشاره‌ای داشت و تصریح کرد: بر اساس گزارش تحلیل‌گران مختلف، هرگاه جام‌های جهانی برگزار می‌شود اتفاقات مختلفی در جهان رخ می‌دهد، برای مثال در همین جام جهانی گذشته جنگ غزه با آن شدت رخ می‌دهد و در همان حین نیز داعش تا نزدیکی بغداد پیش‌روی می‌کند.

عباسی ادامه داد: اگر نیروهای مستشاری ایران حضور پیدا نمی‌کردند قطعا داعش بغداد را سرنگون می‌کرد و آنجا را نیز اشغال می‌کرد.

کارشناس مسایل سیاسی به علل کنار گذاشتن دین توسط غربی‌ها از 400 سال پیش تا کنون اشاره کرد و گفت: در زمان‌های دور آن‌قدر کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها یکدیگر را کشتند که جمعیت آلمان یک سوم شد، در یک شب نیز فقط 8 هزار نفر قتل وعام شدند، پس از این اتفاقات بود که آن‌ها تصمیم گرفتند در نسل‌های بعدی کلیسا را به کنار بزنند و با یک فرهنگ سکولار پیش بروند، امروز نیز دقیقا این اتفاق در خاورمیانه دنبال می‌شود تا در سال‌های آتی از شدت کشتارهای مذهبی دیگر کسی به اسلام و دین توجهی نکند.

عباسی درباره رفتار غرب در قبال مسلمانان، بیان داشت: یک رفتار مبتنی بر این موضوع است که هرجا مسلمانان در اقلیت بودند آن‌ها را بکشند و کوچ بدهند، رفتار دیگر نیز این است که در سرزمین‌های که غیر مسلمان وجود دارد ایجاد کشورسازی جدید کنند، اما مهم‌ترین طرز فکر در این راستا این است که در کشورهای کاملا مسلمان تفرقه ایجاد کنند و کار خود را پیش ببرند.

وی با پرداختن به عملیات‌های ترورسیتی، عنوان داشت: فعالیت‌های تروریستی در گذشته در خفا انجام می‌شد، اما در زمان حاضر این فعالیت‌های تروریستی به‌صورت عریان و بودن پرده انجام می‌شود تا بر اساس تئوری‌های روانشناختی قبح قضیه ریخته شود و قربانی نیز به علت مواجه با قتل عریان به قربانگر گرایش پیدا کند.

وی با انتقاد شدید از رسانه‌های داخلی، تاکید کرد: رسانه‌های صهیونیستی با نشان دادن مکرر جنایات خود این اتفاقات را عادی می‌کنند، رسانه‌های ما نیز بازی می‌خورند و خط فکری آن‌ها را دنبال می‌کنند و بر همین اساس تمام جنایات آن‌ها را نشان می‌دهند و در نگاه مردم عادی نیز آن رفتارها را عادی می‌کنند.

عباسی گفت: در اصل جریان تکفیر ساخته اندیشه‌های فرانسه است، زیرا این جریان در کشور افغانستان به این دلیل راه‌اندازی شد که بتوانند از طریق آن شوروی را پس بزنند و نفوذ آمریکا را زیاد کنند.

تحلیلگر سیاسی با انتقاد شدید از برخی رفتارها در قبال عربستان و ترکیه، بیان داشت: جای تاسف است که امروز عده‌ای نمی‌خواهند حمایت‌های آشکار عربستان و ترکیه را از داعش به‌صورت علنی فریاد بزنند و به همگان معرفی کنند، در حالی‌که این دو کشور میلیون‌ها دلار به داعش کمک کرده‌اند.

وی در پایان، تاکید کرد: ما باید تمام محاسبات دشمن را برهم بزنیم و در مقابل آن بایستیم، ضمن این‌که باید جهان غرب بداند تمام نقشه‌هایی که برای خاورمیانه می‌کشد یک خیال خام است و با وجود ایران در منطقه هیچ هدف شومی در منطقه به مقصد نمی‌رسد./856/201/ب1

ارسال نظرات