۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۳۰۶۹۰۹

همایش عالم واقف در تبریز برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ همایش بزرگداشت عالم واقف حضرت آیت الله قاضی طباطبایی همزمان با هفته وقف در تبریز برگزار خواهد شد.
وقف

حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که نیات خیر واقفان از صدها سال پیش تاکنون منشأ خیر و برکت در جوامع بوده است، اظهار داشت: یکی از مسائلی که در حوزه وقف مورد غفلت قرار گرفته، نقش روحانیت و علمای دین در ترویج فرهنگ وقف بوده است.


وی خاطرنشان کرد: علمای دین نه تنها در تبلیغ زبانی، بلکه در عمل با وقف اموال خود توانسته‌اند در ترویج این سنت حسنه پیشگام باشدن، طبق بررسی‌های صورت گرفته و آمارهای موجود در استان آذربایجان‌شرقی روحانیان، مراجع، علما و حوزویان بیشترین تعداد وقف را نسبت به دیگر اقشار جامعه به ثبت رسانده‌اند.


حجت الاسلام مصائبی افزود: با این اوصاف امسال برای نخستین بار و در حرکتی ابتکاری همایش بزرگداشت عالم واقف حضرت آیت الله قاضی طباطبایی همزمان با هفته وقف در تبریز برگزار خواهد شد، موقوفات خاندان قاضی در تبریز و اطراف این شهر از شهرت خاصی برخوردار بوده که فرزند آن عالم وارسته نیز متولی این موقوفات است.


وی با بیان اینکه تعداد موقوفات روحانیان همچون تعداد شهدای طلبه و روحانی بیش از سایر اقشار جامعه است، گفت: متأسفانه برخی موقوفات روحانیان با نام افراد دیگری شناخته می‌شود و از این رو وقف نامه ها را بازخوانی می کنیم تا واقفین اصلی مشخص شوند.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که وقف تجارت بدون ربا و سالم ترین اقتصاد اسلامی است که آثار و برکاتش همواره در جامعه ساری و جاری می باشد، تصریح کرد: بیش از یک هزار و 414 رقبه انتفاعی در استان وجود دارد ولی متأسفانه به خاطر اینکه کاربری این موقوفات بیشتر فضای سبز است، درآمد چندانی از آن ها کسب نمی شود.


وی درباره اینکه در کدام حوزه ها نیاز به موقوفات احساس می شود، بیان کرد: با توجه به این‌که حوزه های علمیه در زمینه ترویج دین اسلام نقش بسزایی ایفا می کنند، بایستی وقف جدید برای حوزه های علمیه تبریز و سایر شهرهای استان صورت گیرد، تا بار دیگر شاهد نقش فراملی حوزه علمیه آذربایجان در منطقه باشیم.


حجت الاسلام مصائبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز و گاه با مجوز صورت گرفته در حاشیه شهر تبریز و در زمین های موقوفی اظهار داشت: آمادگی داریم به کسانی که در زمین موقوفه زندگی می کنند، در صورت مشکل دار نبودن ملک و در قبال دریافت قیمت ملک سند صادر کنیم./935/302/ب2

ارسال نظرات