۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۳۰۷۰۷۱
استاد حوزه و دانشگاه: ‏

انتخاب شایسته رهبر انقلاب مهم‌ترین اقدام مجلس اول خبرگان رهبرى بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عباس‌زاده با بیان این‌که مجلس خبرگان رهبری را باید حساس‌ترین نهاد در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی دانست، گفت: انتخاب شایسته رهبر انقلاب مهم‌ترین اقدام مجلس اول خبرگان رهبرى بود.
نخستين دوره مجلس خبرگان رهبري

حجت الاسلام عباس عباس‌زاده، مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت فرا رسیدن 19 آذر سالروز نخستین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ترتیب یافت، اظهار داشت: 19 آذر سال 1361 نخستین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار شد که در این دوره از انتخابات نزدیک 18 میلیون نفر پای صندوق‌های رأی گیری حاضر شدند.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که مشارکت مردم در نخستین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری قریب 78 درصد بود، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران پس از برگزارى اولین انتخابات مجلس خبرگان فرمود؛ «انقلاب تثبیت‏ شد، می‌توانم راحت‏ بمیرم و از آینده مطمئن باشم.‏»


وی ادامه داد: نخستین دوره‌ مجلس خبرگان رهبری در تاریخ 24 مرداد 1362 افتتاح شد و رهبر کبیر انقلاب در پیامی به مناسبت افتتاح این مجلس، خبرگان ملت را متوجه چند تذکر جدی می‌نماید. امام خمینی(ره) در این پیام تاریخی انحراف و تبعیت از هوای نفس را خطر و انحرافی بزرگی در نظام دانستند.


حجت الاسلام عباس‌زاده با اشاره به بخش‌هایی از پیام تاریخی امام راحل گفت: امام فرمودند؛ «تاریخ و نسل‌های آینده درباره شما قضاوت خواهند کرد و اولیاء بزرگ خدا ناظر آراء و اعمال شما می‌باشند. کوچکترین سهل‌انگاری و مسامحه و کوچکترین اعمال نظرهای شخصی و خدای نخواسته تبعیت از هواهای نفسانی که ممکن است این عمل شریف الهی را به انحراف کشاند، بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ را به وجود خواهد آورد.»


وی با بیان این‌که امام خمینی در پیام تاریخی خود به منتخبان مجلس خبرگان رهبری توصیه داشتند که به هیچ چیز الا مصالح اسلام و مسلمین فکر نکنید و در این صورت خداوند تعالی پشت و پناه شماست، تصریح کرد: امام(ره) در بخش دیگری از پیام خود برادرانه و مخلصانه توصیه‌هایی به رهبر آینده داشت که فرمودند؛ «رهبر و رهبری در ادیان آسمانی و اسلام بزرگ چیزی نیست که خود به خود ارزش داشته باشد و انسان را خدای نخواسته به غرور و بزرگ‌اندیشی خود وادارد. آن همان است که مولای ما علی‌ابن ابی‌طالب(ع) درباره آن گوشزد فرموده است.»


این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در این دوره‌ تاریخی مجلس خبرگان رهبری، بزرگان بسیاری از جمله آیات عظام؛ محمد فاضل لنکرانی، مسلم ملکوتی، سید علی خامنه‌ای، عبدالله جوادی آملی، حسین نوری همدانی، سید عبدالکریم موسوی، یوسف صانعی و حضرات آیات علی اکبر مشکینی، هاشمی رفسنجانی، احمد جنتی، ابوالحسن شیرازی، جلال الدین طاهری، روح الله خاتمی، محمد محمدی گیلانی، ابراهیم امینی، ابوالقاسم خزعلی، محمد مؤمن، عباس واعظ طبسی و آذری قمی حضور داشتند.


وی خاطرنشان کرد: مهم‏ترین اقدام در کارنامه مجلس اول خبرگان رهبرى، انتخاب شایسته و سریع آیت الله خامنه‏‌اى به عنوان رهبر انقلاب اسلامی، پس از ارتحال حضرت امام خمینى (رحمه‏الله) است. این واقعه تاریخی نشان می‌دهد که مجلس خبرگان رهبری را باید حساس‌ترین نهاد در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی دانست.


مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز تصریح کرد: مسؤولیت انتخاب رهبر، نظارت بر عملکرد و در صورت لزوم عزل وی از مهمترین وظایف تعریف شده برای مجلس خبرگان رهبری است که سنگ بنای آن در 19 آذر ماه 1361 گذاشته شد./935/302/ب2

ارسال نظرات