۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۳۰۷۴۱۲
در راستای تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛

مراسم رونمایی از 25 جلد کتاب مرکز پژوهشی قدر برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز پژوهشی قدر با اشاره به برپایی مراسم رونمایی از 25 جلد کتاب این مرکز در آینده نزدیک گفت: این کتاب‌ها بخشی از پروژه مطالعات کاربردی فارغ التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در عرصه‌های اجتماعی، تربیتی، سیاسی و اقتصادی هستند که در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نقش دارند.
سيد محمد کاظم رجايي

حجت‌الاسلام سید محمد کاظم رجایی، رییس مرکز پژوهشی کاربردی اقتصادی اجتماعی قدر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: چندی از پژوهشگران حوزه علمیه و فارغ التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تجربه‌هایی را درباره مباحث کاربردی مبانی اسلامی در برنامه پنجم به دست آوردند که آنان را بر این داشت تا بعد از برنامه پنجم، وارد عرصه مطالعات کاربردی شوند.

 

رییس مرکز پژوهشی کاربردی اقتصادی اجتماعی قدر افزود: این پژوهشگران اولویت خویش در مطالعات کاربردی برنامه پنجم را بر مباحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گذاشتند چراکه در این عرصه، پژوهش مدون شده‌ای نداشتیم و رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع تأکید داشتند.

 

وی با بیان این‌که مطالعات کاربردی پژوهشگران در عرصه‌های اجتماعی، تربیتی، سیاسی و اقتصادی صورت گرفت، عنوان کرد: در عرصه اجتماعی حدود 15 کتاب به تحقیق و نگارش در آمد که از این میان می‌توان به دو فعالیت ارزشمند در حوزه خانواده با عنوان «شاخص خانواده‌های مطلوب» و «راهبردهای تحکیم خانواده» اشاره کرد.

 

حجت‌الاسلام رجایی ابراز کرد: این پژوهشگران حوزوی همچنین در عرصه اجتماعی، کتاب شاخص‌ها و معیارهای رسانه مطلوب، ارتباطات اجتماعی و سبک زندگی را به نگارش درآوردند.

 

وی تأکید کرد: در حوزه اقتصادی و تربیتی، حدود 15 پروژه پژوهشی به تحقیق و نگارش گذاشته شد تا در عرصه تربیتی وارد روش‌های تربیت اعتقادی و اجتماعی شده و در عرصه اقتصادی، به مجموعه شاخص‌های بانکداری اسلامی، عدالت، اسراف، بازار و کاریابی بپردازند.

 

رییس مرکز پژوهشی قدر با بیان این‌که حدود 15 پروژه تحقیقاتی در عرصه سیاسی به کار گذاشته شده است، گفت: از این میان تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف ولایت‌مداری و تنوع  و پویایی انجام شده است.

 

وی با بیان این‌که تیم‌های متخصص دانشگاهی حوزوی حدود 50 پروژه تحقیقاتی را به پیش بردند، تصریح کرد: هم اکنون با عنایت الهی، 25 جلد از این دسته کتاب‌ها آماده چاپ شده و روز پنج‌شنبه با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی از آنان رونمایی می‌شود.

 

حجت‌الاسلام رجایی با اشاره به ویژگی‌های کتاب‌های مذکور تصریح کرد: این کتاب‌ها، همگی از کتاب و سنت و فرهنگ اصیل اسلامی الهام یافته‌اند و از عمق علمی و متدولوژی اجتهادی برخوردارند.

 

وی خاطرنشان کرد: شیوه پژوهش و مدیریت پژوهش هم شیوه نسبتا نویی بود که در تولید محصولات به کار رفت؛ ‌از این رو تیم‌های مختلفی از ابتدای کار در این مساله بارش فکری داشتند.

 

رییس مرکز پژوهشی قدر افزود: کار به شکل گروهی انجام گرفت و گزار‌ش‌های پژوهشگران مرتبا برای شورای علمی گروه قرائت می‌شد که البته شورای علمی مرکب از متخصصان اقتصادی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی (ارتباطات، رسانه و خانواده) است.

 

وی ابراز کرد: در این هم افزایی تلاش بر این بود که الگوهای خرد تشکیل دهنده الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در عرصه های مختلف به رشته تحریر درآیند تا پازل اساسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شکل یافته و منویات رهبر معظم انقلاب تحقق یابد.

 

حجت‌الاسلام رجایی در پایان گفت: تمامی این پژوهشگران، فارغ التحصیلان مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بودند اما مراکزی همچون جامعه المصطفی العالمیه، مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، پژوهشگاه بین المللی المصطفی و مرکز خدمات حوزه علمیه قم همواره یاری رسان ما در این امر مهم بودند.

 

شایان ذکر است، مراسم رونمایی از 25 جلد کتاب مرکز پژوهشی کاربردی اقتصادی اجتماعی قدر با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی روز پنج‌شنبه رأس ساعت 10 صبح در سالن همایش‌های مؤسسه علمی پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار می‌شود./997/ت302/ف

ارسال نظرات