۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۳۱۰۲۶۰
بروجردی:

سلفی‌گری و وهابیت تهدیدات اصلی جهان معاصر هستند/ درباره عربستان باید مواضع قاطعانه‌تری اتخاذ می‌شد

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به تهدیدات دنیای معاصر، گفت: امروز وهابیت و سلفی‌گری تهدیداتی هستند که حتی غرب نیز در پی از بین بردن آن‌ها است.
بروجردي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شامگاه شنبه 19 دی ماه در مراسم بزرگداشت شهید غضنفر رکن آبادی در دانشگاه امام صادق(ع)، گفت: امروز ما با کشوری مواجه هستیم که از لحاظ اسلامی، امور بین المللی و قواعد حاکم بر جهان قائل به هیچ چیزی نیست، عربستان کشوری است که نمادهای جاهلیت صدر اسلام را با خود دارد و رفتار حاکمانش نیز این موضوع را تداعی می‌کند، ضمن ایتکه با ثروت بادآورده نفت در جهان امروز و در برخی از کشورها ایجاد تاثیر می‌کند.

 

وی افزود: حتی آمریکا و اروپا نیز برای عربستان ارزشی قائل نیستند، زمانی بود که  غرب ایران را به خاطر انقلاب و تفکر انقلابی خطری برای دنیا می‌دانست، اما امروز ورق برگشته است و سلفی گری و وهابیت به عنوان خطری برای جهان معرفی می‌شود.

 

بروجردی درباره نقش پررنگ ایران در منطقه، گفت: امروز یکی از سوالات غرب این است که چگونه ایران می‌تواند در این منطقه ثبات و امنیت را ایجاد کند، حتی در این خصوص از ایران کمک نیز خواسته می‌شود.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی با پرداختن به تهدیدات امروز منطقه‌ای علیه ایران، تاکید کرد: در چند ماه گذشته بسیاری از افراد آموزش دیده با هدف عملیات تروریستی به سمت ایران حرکت کردند، اما به فضل خداوند و هوشیاری ماموران اطلاعاتی تمامی این اعمال خنثی شد.

 

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که عده‌ای اشتباه در قبال سفارت انگلیس را دوباره تکرار کردند، امنیت سفارت کشورها از سوی ایران تقبل شده است و اگر اتفاقی رخ بدهد می‌گویند که ایران کشر نا امنی است، هرچند این اتفاقات هم اگر رخ نمی‌داد دوباره عربستانی‌ها به سمت متشنج کردن فضا می‌رفتند.

 

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این مراسم و در پاسخ به سوالی مبنی بر نوع تفکر حاکم بر دستگاه سیاست خارجی، بیان داشت: انقلابی‌گری در حرکات تند و پر سر و صدا نیست و بلکه باید در سیاست خارجه عقلانیت حاکم باشد، هرچند در خصوص عربستان باید مواضع قاطعانه‌تری اتخاذ می‌شد، ضمن اینکه ما معتقدیم دیپلماسی ما باید مبتنی عقل و منطق باشد.

 

بروجردی ادامه داد: در خصوص فاجعه منا نیز وزارت خارجه تلاش‌هایی را صورت داد اما در نهایت برخورد قاطعانه فرمانده کل قوا بود که به رژیم سعودی هشدار داد.

 

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره ادامه یافتن فریضه حج، اظهار کرد: به نظر بنده باید این فریضه الهی ادامه پیدا کند و به نظر نمی رسد فتوایی در خصوص قطع این فریضه وجود داشته باشد، اما مساله مهم اینجاست که باید در کل این مراسم دغدغه بروز و وجود حادثه برای زائران ایرانی وجود نداشته باشد.

 

وی با تاکید بر این موضوع که باید ایران در حوادث جهان اسلام سریع‌تر و قاطع‌تر عمل کند، ابراز داشت: بدون شک در ماجرای قطع رابطه اعراب با ایران آن‌ها ضرر می‌کنند، ضمن اینکه در ماجرای قطع رابطه انگلیس نیز پس از مدتی آن‌ها بودند که برای ایجاد رابطه مجدد پیش قدم شدند.

 

وی درباره اقدام کمیسیون امنیت ملی در قبال تحولات روابط ایران و عربستان نیز گفت: کمیسیون امنیت از مسؤولان ذیربط برای بررسی اصل واقعه موضع گیری های متفرقه و به ویژه اعدام شیخ نمر دعوت کرده است.

 

 
بروجردی در پاسخ به سوال دیگری درباره تماس های مکرر کری با ظریف نیز این تماس ها را در جهت توجیه تحرکات کنگره آمریکا برای مذاکره کننده ارشد کشورمان عنوان کرد.


 
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان تدین، خداباوری و انقلابی گری را از ویژگی های مرحوم رکن آبادی عنوان و خاطرنشان کرد: عنوان دیپلمات انقلابی عنوان واقعی برای ایشان بود برخلاف تصوری که وزارت خارجه و کارکنان آن را لیبرال می¬داند ما صدها نفر از اعضای وزارت خارجه را داریم که ایثارگر، جانباز و فرزند شهید هستند، مرحوم رکن آبادی هم یک بسیجی به تمام معنا بود.



گفتنی است، در ادامه این مراسم حجت الاسلام میرلوحی مسؤول روابط عمومی دانشگاه امام صادق (ع) نیز در این مراسم مرحوم رکن آبادی را از مفاخر این دانشگاه عنوان و خاطرنشان کرد: ما به فعالیت‌های خالصانه و مخلصانه ایشان افتخار می کردیم.


 
وی با تاکید بر لزوم بازخوانی تحولات اخیر منطقه به ویژه موضوع عربستان و حضور تروریست‌ها در منطقه اظهار کرد: ما باید درمان و علاجی برای دردی که در منطقه وجود دارد پیدا کنیم زیرا نمی توانیم این مبانی فاسد تکفیری و وهابی را رها کنیم.


 
حجت‌الاسلام میرلوحی افزود: ساده ترین تحلیل این است که آمریکا و اسراییل به این‌ها پول می‌دهند و این‌ها فقط حمله می‌کنند. البته آن‌ها نوکری آمریکا و اسراییل را می‌کنند اما نباید ساده‌اندیش باشیم زیرا اگر آمریکا هم نباشد آن‌ها این عقیده را به پیش می‌برند. همچنان که پیش از آمریکا و اسراییل این‌ها دشمن شیعه بوده‌اند.


 
لازم به ذکر است، در پایان این مراسم از خانواده مرحوم رکن آبادی نیز تقدیر شد./856/202/ب1

ارسال نظرات