۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۳۱۰۵۲۶
آیت الله نمازی در جلسه تفسیر قرآن:

حضرت فاطمه زهرا در همه زمان ها برگزیده خدا است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به این که در روایات بالاترین زن در عالم فاطمه زهرا(س) است، اما این آیات دلالت بر این دارد که خداوند حضرت مریم را بر زنان عالم برگزیده است، گفت: منظور از نساء العالمین به معنای برترین در زمان عصر خودش است نه این که برترین زن تا پایان خلقت، اما حضرت فاطمه زهرا(س) در همه زمان ها برگزیده خدا است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت‌الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی‌فقیه درکاشان دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در دویست و ششمین جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) و در ادامه تفسیر و ترجمه آیات قبل و آیات 43،42 و 44 سوره مبارکه آل عمران، گفت: خداوند در این آیات ماجرای انبیاء گذشته را به پیامبراکرم(ص) که در عصر انبیای سلف نبوده است و نمی داند چه وضعیت و چه شرایطی برای انبیای سلف بوده است.

 

وی افزود: کسی که قرار است خلیفه خدا در روی زمین شود و به منصب امامت و یا نبوت برسد، باید نسبت به گذشته و حال و آینده آگاه باشد، چرا که خلیفه خدا نمی تواند جاهل باشد و باید از حوادث گذشته و حال و آینده را باید آگاه باشد.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که برای اطلاع پیامبراکرم(ص) خداوند ماجرای انبیاء را به پیامبر گزارش کرده است یاد آورشد: قصه انبیای گذشته در قرآن این گونه نیست که قرآن کتاب قصه و داستان و رمان باشد، بلکه قرآن کتاب تعلیم و آگاهی و معرفت شناسی و این اطلاعات را خداوند این گونه در اختیار اولیای خودش قرار می‌داده است.

 

وی با اشاره به ترجمه آیه 42 سوره مبارکه آل عمران که خطاب به پیامبراکرم(ص) است، گفت: اذْکُرُو یا محمد کلمه اذْکُرُو در آیه نیامده است اما پنهان است، به یاد بیاور آن زمانی که فرشتگان ما با مریم سخن گفتند و به او گفتند به درستی که خداوند تو را از عصاره همه انبیاء برگزیده است و تو را پاکیزه ساخت.

 

وی با اشاره به این که اهل بیت(ع) معصوم هستند، گفت: آیه 42 سوره آل عمران دلالت بر عصمت آن است و این آیه هم در رابطه با حضرت مریم دلالت بر عصمت حضرت مریم(ع) است که خداوند او را برگزید و او را از هر نوع آلودگی از جمله آلودگی جسمی که معمولا خانم ها با آن مواجه هستند اما حضرت مریم از آن مبری بود، ضمن این که حضرت زهرا(س) نیز از آلودگی های ظاهری و بدنی و از کفر و شرک پاک و طاهر بوده است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که در روایات بالاترین زن در عالم فاطمه زهرا(س) است، اما این آیات دلالت بر این دارد که خداوند حضرت مریم را بر زنان عالم برگزیده است، گفت: منظور از نساء العالمین به معنای برترین در زمان عصر خودش است نه این که برترین زن تا پایان خلقت، اماحضرت فاطمه زهرا(س) در همه زمان ها برگزیده خدا است.

 

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به ترجمه آیه 43 سوره مبارکه آل عمران گفت: فرشتگان به حضرت مریم گفتند خداوند تو را برگزیده است و تو را از هرگونه آلودگی و خباثت پاکیزه ساخته است و خدا را بندگی و ستایش و سجده کن و در زمره عبادت کنندگان خدا باش.

 

وی همچنین ترجمه آیه 44 سوره مبارکه آل عمران را خطاب به پیامبر اکرم(ص) دانست و افزود: خداوند در این آیه به پیامبر می فرماید، ماجراهایی را که ما برای شما نقل می کنیم از اخبار غیبیه است که ما به تو گزارش کنیم، تا آگاه باشی زمانی که بین قوم بنی اسرائیل بحث و مذاکره شد، حضرت مریم تحت تکفل چه کسی باشد چون پدر مریم جناب عمران قبل از به دنیا آمدن حضرت مریم فوت کرده بود و اختلاف بر سر تکفل حضرت مریم بود و چون به نتیجه نرسیدند قرار شد قرعه کشی‌ کنند.

 

وی با بیان این که در آیه 42 سوره آل عمران واژه اصْطَفَاکِ دوبار تکرار شده است، إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ گفت: مرحوم امین الاسلام در تفسیر مجمع البیان نقل می کند، اما سند آن در تفسیر نورالثقلین است که در تفسیر نورالثقلین از امام باقر(ع) نقل می کند، امام باقر(ع) فرمود اصْطَفَاکِ اولی، به مریم می گوید خداوند تو را از نسل انبیاء برگزید و اصْطَفَاکِ دوم می فرماید، خداوند تو را برگزید برای این که مادر فرزندی باشی که بدون همسر است و خداوند این امتیاز را به تو داده است تا عیسی را از دامن تو بدون همسرآفرید.

 

حضرت عیسی با کلام خدا به دنیا آمد

آیت الله نمازی گفت: از این آیات معلوم می شود حضرت مریم داری مقام و منزلتی بوده است که فرشتگان با او سخن می گفتند، چرا فرشتگان به غیر از انبیاء با کسی دیگر سخن نمی گویند و این نشانه برجستگی و جلالت حضرت مریم است که هم درآیه 42 و هم در آیه 43 سوره آل عمران، فرشتگان به مریم گفتند، خداوند به تو بشارت می دهد به کلمه ای که از سوی خدا وکلمه الله است یعنی این که حضرت عیسی با کلام خدا به دنیا آمد نه به روال طبیعی که پدر داشته باشد.

 

وی با بیان این که فرشتگان به حضرت مریم(ع) گفتند، نام مولود تو عیسی مسیح و دارای مقام، وجاهت، منزلت و شخصیت در دنیا و آخرت است، گفت: از برجستگی های مولود حضرت مریم(ع) این است که در گهواره با مردم سخن می گوید، اما مریم به فرشتگان می گوید چگونه میتوانم اولاددار شوم در صورتی که همسر ندارم، به حضرت مریم گفته می‌شود این ها کارهای خدایی است که فوق عالم اثبات و مسببات است و خداوند هر چه را بخواهد می آفریند و هر گاه خداوند کاری را امضاء کند و تصویب کند، برایش آسان است.

 

آیت الله نمازی گفت: فرشتگان خطاب به حضرت مریم گفتند، مولود تو کسی است که خداوند به او کتاب آسمانی را آموزش می دهد و حکمت را به او می آموزاند و تورات و انجیل را به او می داند و او از سوی خدا، فرستاده خدا برای هدایت قوم بنی اسرائیل است.

 

وی افزود: حضرت عیسی به بنی اسرائیل می گوید من از سوی خدا آمده ام و دارای معجزه و کتاب هستم و من از گِل برای شما پرنده می سازم و خلق می کنم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: از آیه 18 تا 37 سوره تحریم نیز خداوند مفصلا درباره ماجرای مریم و عیسی به پیامبر اکرم(ص) اطلاعاتی می دهد که ای پیامبر به یاد بیاور ماجرای مریم آن زمانی را که احساس سنگینی کرد و از خانواده اش جدا شد و در یک نقطه شرقی اقامت کرد و ما روح خود را به سوی مریم ارسال کردیم که این روح جبرئیل است.

 

وی افزود: خداوند به جبرئیل مأموریت داد و به شکل انسان مجسم شد و به مریم که ترسیده بود و تصور می کرد بیگانه است، گفت: من جبرئیل هستم و از سوی خداوند آمده‌ام تا به تو ببخشم فرزندی را که پاکیزه است، مریم به جبرئیل گفت چگونه من که اهل فساد نبوده ام چگونه می توانم صاحب فرزند شوم، جبرئیل گفت، خدای من می گوید این کار بر من سخت نیست که بدون پدر و حتی بدون پدر و مادر فرزندی را تولید کنم.

 

آیت الله نمازی گفت: خداوند می فرماید، ما عیسی را برجهانیان نشانه توحید و عظمت و قدرت خدا قراردادیم و او را منشاء رحمت برای بنی اسرائیل و بشریت قراردادیم و این یک کار شدنی و حتمی و قطعی است و در آن تردیدی و شکی وجود ندارد.

 

وی افزود: یک بانو که از نسل انبیاء است اکنون که اولاد دار شده است جواب مردم را چه بدهد و تنها خداوند و جبرئیل از این راز با خبر هستند، با فضاهای مجازی و بگو مگوها و شایعات چکار کند، مریم ناراحت بود و آرزوی مرگ کرد اما خداوند که عیسی را در رحم مریم قرارداد به عیسی گفت، با مادرت حرف بزن و عیسی در رحم مادر سخن گفت، مادر غم نخور و محزون نباش و چشم تو روشن باد به این نعمت و کرامتی که خدا نصیب تو کرده است درحالی که هیچ زنی اینگونه نبوده است.

 

وی یاد آورشد: عیسی از شکم به مریم رهنمود می کند نترس، اگر کسی از تو سؤال کرد و ایراد گرفت، بچه از کجا آمده است به آنها بگو من نذر کرده ام با کسی حرف نزنم، بگو روزه هستم و با هیچ انسانی طرف سخن قرار نمی گیرم.

 

آیت الله نمازی گفت: وقتی عیسی متولد شد، حضرت مریم عیسی را در آغوش گرفت و به خانه برگشت و در حالی که عیسی را در آغوش داشت همه متعحب و شگفت زده شدند که این چه کاری بود کردی پدر و مادرت پاک بودند و اهل فساد نبودند، مریم با انگشتانش بنی اسرائیل متوجه گهواره کرد و آنها ناراحت شدند گفتند ما با تو صحبت می کنیم ما را به بچه درگهواره حواله می دهی چگونه با بچه تازه متولد شده حرف بزنیم.

 

در ماجرای عیسی برخی با ایجاد شک و شبهه عیسی را خدا و برخی دیگر فرزند خدا می دانند

وی افزود: ناگهان حضرت عیسی شروع به سخن گفتن کرد، بنی اسرائیل بدانید من بنده خدا هستم، عیسی گفت من بنده خدا هستم تا در آینده گروهی از مسیحیان مانند امروز که عیسی را خدا می دانند قائل به خدا بودن عیسی نشوند وگفت در آینده نزدیک من جزو انبیاء هستم چرا که حضرت عیسی در سن 30 سالگی به مقام نبوت منصوب شد چون برخی تصور می کنند در گهواره به نبوت منصوب شد در حالی که طفل نمی تواند پیامبر باشد.

 

آیت الله نمازی یاد آورشد: عیسی گفت، خداوند مرا به نماز و زکات و نیکی کردن به مادرم توصیه کرده و مرا شقی و جبار قرار نداده و در ادامه نیز عیسی به خودش دعا کرد که سلام بر من، هنگامی که متولد شدم و هنگامی که از دنیا می روم و هنگامی که مبعوث می شوم.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان یادآور شد: در ماجرای عیسی برخی با ایجاد شک و شبهه می گویند عیسی خدا است، برخی دیگر نیز می گویند فرزند خدا است در حالی که خدا نیازی به اولاد ندارد که عیسی بغل خدا باشد، خداوند منزه است و وقتی ما اراده کردیم چیزی را محقق کنیم با کلمه و اشاره محقق می شود و این نیست که عیسی خدا باشد و یا فرزند خدا باشد.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: بین قوم بنی اسرائیل ایجاد اختلاف شد و برخی گفتند عیسی خدا است، برخی گفتند فرزند خداست و برخی دیگر گفتند پیغمبر خدا است، از این رو عذاب جهنم برای کسانی است که دیدند و شنیدند اما کفر ورزیدند./1307/201/ب2

ارسال نظرات