۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۰۴۴
فقیه حقانی تبیین کرد؛

مبانی نظری فعالیت‌ها و مبارزات فدائیان اسلام

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات تاریخ ایران با بیان این‌که دشمنان حرکت فدائیان اسلام را که پیشگامان جهاد و شهادت بودند جریان تروریستی می‌دانند، گفت: مبارزات فدائیان اسلام مبتنی بر اصول و آرمان‌هایی بود که پس از بی‌نتیجه ماندن حرکت فرهنگی برای صیانت از اسلام و تشیع و حقوق ملت ایران شکل گرفت و آنها دشمنان این کشور را از سر راه برداشتند.
موسي فقيه حقاني موسي فقيه حقاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موسی فقیه حقانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به 27 دیماه سالروز شهادت حجت‌الاسلام سیدمجتبی نواب صفوی به تبیین مبانی نظری مبارزات فدائیان اسلام پرداخت و ضعف حکومت رضاخان در مواجهه با غرب، تضعیف روحانیت و حوزه شیعه، ترویج بی‌بندوباری و تقویت وهابی‌گری در ایران را از عواملی برشمرد که سبب فعالیت‌ها و مبارزات فدائیان اسلام شد.
 
وی در ادامه آغاز فعالیت‌های جریان‌های دینی در دوره محمدرضا شاه از جمله مقابله با جریان وهابی‌گری را یادآور شد و افزود: کار سترگ حضرت امام راحل در تدوین کتاب کشف‌الاسرار هدف این جریان ضد دینی و نفوذی را برملا کرد و دفاع جانانه‌ای نیز از مکتب شیعه صورت گرفت، اما این گروه به همراه فرقه ضاله وهابیت، گسترده‌تر مبانی تشیع را در ایران هدف گرفتند.
 
معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات تاریخ ایران اظهار داشت: شهید نواب صفوی در چنین شرایطی با تأکید علامه امینی و دیگر علمای نجف اشرف به ایران آمد و اقدام به تبلیغ و جذب گروهی از جوانان مؤمن، متدین و ثابت‌ قدم کشور شد که با مبنای فرهنگی فعالیت‌های خود را آغاز کردند و اگر به سلاح متوسل شدند به این سبب بود که دشمنان قدار این کشور با همه توان وارد صحنه شده بودند و فعالیت‌های فرهنگی و گفت‌وگوی با آنان علاج درد نبود.
 
وی با اشاره به مبانی نظری مبارزات فدائیان اسلام، گفت: اکنون دشمنان در محورهای مختلف حرکت فدائیان اسلام را که به عنوان پیشگامان جهاد و شهادت مشهور بودند به عنوان جریان تروریستی یاد می‌کند در صورتی که این فعالیت‌ها مبتنی بر اصول و آرمان‌هایی بود که پس از بی‌نتیجه ماندن حرکت فرهنگی فدائیان اسلام برای صیانت از اسلام و تشیع و حقوق ملت ایران شکل گرفت و آنها دشمنان این کشور را از سر راه برداشتند.
 
فقیه حقانی دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مقابله با صهیونیزم بین‌الملل و استکبار جهانی، تلاش برای اتحاد مسلمانان، صیانت از باورهای شیعی در ایران، مبارزه با فرقه ضافه بهائیت و بابیت و مقابله با فعالیت‌های احمد کسروی را از دیگر مبانی نظری مبارزات شهید نواب صفوی و یاران وی برشمرد و تصریح کرد حرکت فدائیان اسلام ابعاد فرهنگی، اجتماعی و نظامی داشت.
 
وی مقابله با غرب‌گرایی و ترویج سبک زندگی غربی در ایران و نقد فرهنگ غربی و سلطه‌گران را از دیگر دلایل فعالیت‌های فدائیان اسلام نام برد و گفت: در دوره محمدرضا شاه تلاش برای ترویج فرهنگ غرب‌گرایی در ایران به شدت در حال جریان بود که فدائیان اسلام با فعالیت‌های خود در برابر این حرکت‌ها و رسوخ فرهنگ غربی در ایران ایستادند.
 
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نقد فرهنگ غربی و حکومت سلطه‌گران جلوی روند پرسرعت ترویج سبک زندگی و فرهنگ غرب در ایران را گرفت و شهیدان بزرگوار فدائیان اسلام با صیانت از ایران به عنوان کانون جهان تشیع و شیعه‌خانه اهل بیت(ع)، در شرایطی که نفوذ فرهنگی، اقتصادی و نظامی غرب در کشور نهادینه شده بود، اقدام به مبارزه کردند.
 
وی افزود: حرکت فدائیان اسلام حرکت یک گروه اندک مسلح که بدون هیچ هدفی وارد مبارزه شدند نبود، فدائیان اسلام در راستای صیانت از حقوق ملت ایران و مقابله با نفوذ اقتصادی بیگانگان رزم‌آرا را از بین بردند و در مجموع بازجویی‌هایی که از شهید نواب صفوی و یارانشان می‌شود منطقشان را دفاع از سرزمین اسلامی معرفی می‌کنند./920/پ202/ج
ارسال نظرات