تنها راه نجات انسانیت خداشناسی، معرفتشناسی و عمل بر محور توحید است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیتالله عبدالنبی نمازی، نماینده ولیفقیه درکاشان دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در دویست و هفتمین جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) و در ادامه تفسیر و ترجمه آیات قبل و آیات45، 46 و 47 سوره مبارکه آل عمران، گفت: در ادامه آیات سوره آل عمران که مربوط به ماجرای حضرت زکریا و فرزندش حضرت عیسی است، خداوند ماجرای انبیاء را در قسمت های مختلف قرآن به تفسیر و یا با اجمال اشاره کرده است.
وی با اشاره به فلسفه و تکرار داستان موسی، فرعون، بنی اسرائیل و داستان سایر انبیای الهی و ماجرای حضرت مریم در قرآن گفت: خداوند بیشترین قصص قرآن را به ماجرای حضرت موسی که مظهر مقاومت و مقابله با کفر و شرک است اختصاص داده است و بعد از حضرت موسی، حضرت ابراهیم وحضرت مریم بیشترین قصص قرآن را به خود اختصاص داده اند.
آیت الله نمازی با اشاره به چرایی علت اختصاص بیشتر قصص قرآن به حضرت موسی و ابراهیم و مریم، گفت: خلقت و تولد حضرت عیسی یکی از آثار و آیات نشان دهنده و اثبات کننده علم و قدرت خدا است که خدا هرچه را اراده کند تخلف بردار نیست.
وی یادآور شد: خداوند یک بار اراده می کند از گِل بدون پدر و مادر اولین فرستاده خودش را خلق می کند و برای ابتدا خداوند آدم را بدون این که پدر و مادر داشته باشد را از خاک آفرید و عیسی را نیز بدون پدر خلق کرد که این قدرت الهی نیازمند مطالعه و دقت و تأمل است.
وی با اشاره به این که بشر اگر خدای خودش را به درستی بشناسد، بشر می شود گفت: بشر اگر خدای خود را بشناسد صاحب بشارت شده و نگاه، کلام، عمل، قیام و قعودش برای بشریت بشارت خواهد داشت.
نماینده ولی فقیه درکاشان گفت: بشر اگر خدا نشناسد وضعیتی که هم اکنون بر دنیا حاکم است هرج و مرج خواهد شد و ظالم در ظلم به مظلوم کوتاهی نخواهد کرد.
آیت الله نمازی تنها راه نجات انسانیت را خداشناسی، معرفتشناسی و عمل بر محور توحید دانست و افزود: تا بشر آدم نشود، درگیری، تهاجمات زمینی و هوایی، بمب اتمی و بمب های هیدروژنی و ظلم و جنایات نیز خواهد بود.
به گفته وی، بشر آدم نخواهد شد تا منجی بشریت حضرت مهدی ظهورکند و او که بیاید ظلم و ظالمین را سرکوب خواهد کرد و کسی قدرت عرض اندام نخواهد داشت و هر یک از یاران امام زمان(عج) قدرت چهل مرد شجاع و جنگجو را دارند.
در قرآن یک سوره اختصاصی به نام حضرت مریم است
آیت الله نمازی در ادامه به اشاره به علت ذکر ماجرای حضرت عیسی و مریم در قسمت های مختلف قرآن گفت: در قرآن خداوند یک سوره اختصاصی به نام حضرت مریم است در حالی که در سوره ای به نام حضرت آدم در قرآن نداریم.
وی افزود: سوره حضرت مریم در قرآن برای این است که ما مطالعه کنیم و دقت کنیم که خدا در داستان خلقت عیسی چه کرده است.
نماینده ولی فقیه درکاشان گفت: خداوند در قرآن به پیامبرمی فرماید، به یاد داشته باش زمانی را که فرشتگان الهی به مریم خطاب کردند که خداوند به توبشارت می دهد به کلمه ای که نام او عیسی بن مریم است، عیسی در جامعه دارای جایگاه برجسته و موقعیت است و عیسی از مقرّبان خدا است و این بشارتی است که فرشتگان به حضرت مریم دادند.
آیت الله نمازی با اشاره به این که نامی از این فرشتگان در قرآن ذکر نشده است گفت: منظور از ملائکه جبرئل است که واسطه بین خدا و حضرت مریم است و جبرئیل نیز برای حضرت مریم مجسم شده است و پنهان نبوده است، بنابراین مفسرین می گویند حضرت مریم فرشتگان را می دیده و جبرئیل به شکل آدم مجسم شده است و با مریم سخن گفته است.
همانگونه که حضرت مریم محدثه بوده است، حضرت زهرا(س) نیز محدثه بوده است
وی با بیان این که در کتب تفاسیرگفتند، مریم محدثه بوده است به این معنا که فرشتگان با او سخن می گفتند یاد آورشد: یکی از القاب و صفات حضرت زهرا(س) محدثه است که بعد از رحلت پیامبراکرم(ص) جبرئیل به او نازل می شده است و برایش حدیث می گفته و امیرمومنان نیز رابط بوده و آنچه را که جبرئیل و حضرت و زهرا(س) می گفته اند انشاء می کرده است و به نام ‹‹صحیفه فاطمیه›› نامگذاری شده است.
آیت الله نمازی یادآور شد: صحیفه فاطمیه که به دست ائمه اطهار دست به دست می شده است و غیراز ائمه اطهار به دست کسی دیگر نبوده است امروز در اختیار امام زمان حضرت مهدی(عج) قرار دارد.
نماینده ولی فقیه در کاشان افزود: همانگونه که حضرت مریم محدثه بوده است، حضرت زهرا(س) نیز محدثه بوده است.
خداوند دارای دو ولایت تکوینی و تشریعی است
آیت الله نمازی همچنین با اشاره به تفسر آیه 46 سوره آل عمران گفت: فرشتگان به مریم بشارت دادند که خداوند از شما کلمه ای را تولید می کند‹‹ منظور از کلمه عیسی مسیح است›› که این کلمه در گهواره با دیگران سخن میگوید.
وی افزود: حضرت مریم به خدا می گوید من که ازدواج نکرده ام چگونه می شود من فرزند داشته باشم در حالی که دست هیچ بشری به من نرسیده است، خداوند جواب داد، همینگونه است، خداوند هرچه بخواهد تولید می کند چرا که خداوند دارای ولایت تکوینی است.
نماینده ولی در کاشان با اشاره به این که خداوند دارای دو ولایت تکوینی و تشریعی است گفت: ولایت تشریعی به معنای قانونگذاری است و قوانین و مقرارت در اسلام اعم از نماز، روزه، حج، زکات، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر همه شریعت و نظام الهی تشریعی است و قوانینی است که خداوند برای سعادت بشر مقرر کرده است و این اراده تشریعی خداوند است.
کلید اراده تشریعی خداوند در دست انسان ها است
به گفته وی، ضمانت اجرایی اراده تشریعی خدا دست بندگان خدا است و بندگان خدا هستند که باید اراده کنند و بندگان خوب خدا باشند و نماز بخوانند و روزه بگیرند و جهاد کنند.
وی تأکید کرد: کلید اراده تشریعی خداوند در دست انسان ها است و به طور اتوماتیک تحقق نخواهد یافت چرا که خداوند انسان را هدایت و راه سعادت و شقاوت را نیز به او نشان داده است و بعد از این انسان باید خودش اراده کند و راه سعادت را انتخاب کند چرا که انسان موجودی دارای اراده و اختیار است و کسی نمی تواند به انسان زور بگوید بلکه باید خودش برای خودش تصمیم بگیرد.
آیت الله نمازی گفت: در اراده تشریعی خدا، انسان نقش اصلی دارند اگر اطاعت کردند راه سعادت را رفته اند اما در اراده تکوینی، هیچ کس نقش و دخالتی ندارد و خداوند هر زمان اراده کند محقق می شود.
اراده تکوینی خدا تخلف ناپذیر است و جابجایی در اراده تکوینی خدا وجود ندارد
وی یاد آورشد: در آیه 45 فرشتگان به مریم بشارت دادند که خداوند از وجود شما پیامبری را بنام عیسی بن مریم خلق می کند آن هم بدون همسر و این اراده تکوینی تخلف ناپذیر خداست و جابجایی در اراده تکوینی خداوند وجود ندارد قطعی است، بنابراین این اراده تشریعی نیست بلکه اراده تکوینی خداوند است.
نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: خداوند می فرماید، ما اراده کردیم در آینده وارثان زمین صالحان خواهند بود و بر مستضعفین منت می گذاریم و آنان را منصب امامت و پیشوا و وارث زمین قرار می دهیم.
آیت الله نمازی تأکید کرد: این اراده تخلف ناپذیر تکوینی خداوند است که روزی خواهد آمد که حق بر کره خاکی حاکم شود و حاکمان آن نیز آسمانی باشند و در آن هیچ شک و تردیدی نیست.
کسی در عصر عیسی بن مریم با سوادتر از او نیست و ولی خدا بر روی زمین است
آیت الله نمازی با به اشاره تفسیر آیه 47 سوره آل عمران گفت: خداوند به مریم می فرماید، ما به عیسی بن مریم آموزش داده و به او علم می آموزیم، و عیسی را مسلح و مجهز به علم آسمانی و علم لدنی، علم حکمت، علم اخلاق وعلم شریعت می کنیم و کسی در عصر او با سوادتر از او نیست و ولی خدا بر روی زمین است.
وی افزود: نمی شود کسی حاکم باشد و علم او کمتر از دیگران باشد، چرا که خلیفه خدا بر روی زمین است و ائمه اطهار(ع) نیز همین گونه هستند.
نماینده ولی فقیه درکاشان با اشاره به این که منظور از کتاب در این آیه چیست، گفت: برخی از مفسرین گفته اند منظور از کتاب علم کتابت و علم نوشتاری است که خداوند دانش نوشتن را به او بیاموزد و معنای دوم کتاب را به معنای کتاب الهی و کتاب هایی که خداوند فرستاده علم آنها را در اختیار ولی خودش قرار می دهد.
وی افزود: عیسی بن مریم خطاب به قوم بنی اسرائیل می فرماید، من از طرف خدا آمده ام و معجزه و دلیل و سندی دارم که دلالت دارد من آسمانی هستم و از سوی خدا هستم.
آیت الله نمازی با اشاره به آیات و معجزات عیسی بن مریم به عنوان دلیل بر آسمانی بودن خودش گفت: من کاری خدایی می کنم که از خودم نیست اما با علم و نفوذی که خداوند به من داده است با گِل پرنده می سازم که فوت کنم پرواز می کند و این یکی از معجزات عیسی بن مریم برای بنی اسرائیل بود تا باور کنند پیغمبر است و از طرف خدا آمده است.
وی همچنین بینا کردن افراد کور مادرزاد ، شفا دادن بیماران پوستی و زنده کردن مرده به اذن خدا را از دیگر معجزات عیسی بن مریم به قوم بنی اسرائیل دانست و افزود: عیسی بن مریم در ادامه به قوم بنی اسرائیل گفت، می خواهید بگویم امروز ظهر و دیشب و حتی یکسال قبل چه خورده اید و در خانه خودتان چه چیزی را احتکار کرده اید، این معجزات نشانه قدرت خدا است و این ها برای شما قوم بنی اسرائیل برای ایمان آوردن دلیل و حجت است.
انسان اگر بر ماجرای عیسی تأمل کند تأثیر می پذیرد و قدرت خدا را دریافت می کند
آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به استفاده واژه ‹‹کلمه›› برای عیسی مسیح گفت: واژه ‹‹کلمه›› به معنای تأثیرگذاری و چیزی که موثر باشد و منظور از کلمه در این آیه و آیه 39 این سوره و آیه 171 سوره نساء، حضرت عیسی بن مریم است.
وی با اشاره به چرایی اطلاق ‹‹کلمه›› به حضرت عیسی گفت: چون عیسی بر قوم بنی اسرائیل تأثیرگذار بوده و رهبری و هدایت می کرده است و یکی از مخلوقات و از نشانه های قدرت و اعجاز خلقت ماجرای حضرت عیسی است که اگر انسان بر ماجرای عیسی تأمل کند تأثیر می پذیرد و قدرت خدا را دریافت می کند.
نماینده ولی فقیه در کاشان همچنین با اشاره به چرایی علت مسیح برای حضرت عیسی و عنانی متعددی توسط مفسرین گفت: به دلیل این که جبرائیل هنگام تولد عیسی بالهای خودش را بر او مسح کرده است و یا خداون او را از همه آلوگی ها و گناهان پاک کرده است که این از ویژگی های انبیاء است و عیسی مسیح نیز از هر نوع پلیدی و پلشتی و آلودگی و فساد مطهر است.
حضرت زهرا(س) سیده نساء همه هستی و همه عوالم است
آیت الله در ادامه با اشاره به روایات مرتبط با این آیات و تکرار واژه اصْطَفَاکِ ، إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ گفت: امام باقر این آیه را معنا کرده است که اصْطَفَاکِ اول به این معنا است که خداوند مریم را از نسل انبیاء برگزید و حضرت مریم معصومه بوده است، همانگونه که حضرت زهرا(س) معصومه است و اصْطَفَاکِ دوم به معنای این است که تو را از مادر انبیاء برگزید.
نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: مرحوم شیخ صدوق در در کتاب علل الشرایع از امام صادق نقل می کند، یکی از القاب حضرت زهرا(س) محدثه است چون فرشتگان با او سخن میگفتند، بعد از رحلت پیامبر فرشتگان به زمین می آمدند و به دلیل مصیبت پیامبراکرم(ص) که مصیبت سختی برای حضرت زهرا(س) بود به حضرات زهرا(س) دلداری می دادند.
آیت الله نمازی گفت: فرشتگان همانگونه که با مریم مادر عیسی سخن می گفتند، همان توصیفاتی را که فرشتگان به حضرت مریم داشتند، همان توصیفات را به حضرت زهرا(س) داشتند و حضرت زهرا با فرشتگان هم سخن می شد و به حضرت زهرا گفته بودند خداوند تو را بر زنان عالم برگزیده است، بنابراین حضرت زهرا(س) در یکی از شب ها که فرشتگان نازل شده بودند ازفرشتگان سؤوال کرد، معصومه صفت حضرت مریم است چرا این صفت را به من می دهید، جواب دادند، مریم سیده نساء عصر خودش بوده است نه همه عوالم، اما توسیده نساء همه هستی و همه عوالم هستید./1307/201/ب2