پژوهش نظاممند و برنامهریزی شده نیاز امروز حوزههای علمیه
حجت الاسلام غلامرضا پیوندی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و از استادان مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت تولید علم دینی اظهار داشت: برای این که بتوانیم در زمینه تولید علم دینی سخن بگوییم باید ابتدا مفهوم آن به طور کامل برای ما مشخص باشد و همچنین از نظریات و اشکلاتی هم که در این رابطه وجود دارد با خبر باشیم.
وی شناخت ادبیات علوم دینی را مقدمه تولید علم دینی دانست و تصریح کرد: این بحث از مسائل سابقه دار در حوزه علمیه بوده است و در این زمینه نظرات مختلفی هم مطرح شده است ولی متأسفانه همه این مسائل تئوریک است و هنوز به مرحله اجرایی شدن نرسیده است.
ضرورت فهم ساز و کار پژوهش های دینی
حجت الاسلام پیوندی در ادامه با اشاره به ضرورت فهم ساز و کار پژوهش های دینی ابراز کرد: حوزه علمیه در این بخش با مشکلات زیادی روبرو است که مهمترین مشکل آن توجه نکردن به ساختار مناسب پژوهش است که همین عمل را می توان از چالش های مهم در راه پژوهش و تولید علم دینی دانست.
وی با ابراز تأسف از اهمیت کم کشور به مباحث پژوهشی تأکید کرد: در ایران در هر وقت مشکل بودجه ای پیدا می شود اولین جایی که ضربه می خورد قسمت پژوهش است و به خاطر همین پژوهش جزو مباحث غریب در مسائل علمی کشور است و برخلاف کشورهای پیشرفته که بیشترین بودجه را به پژوهش و بالاترین منابع مالی را در اختیار پژوهش گران قرار می دهند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: ما منکر فعالیت های خوب پژوهشی در کشور نیستیم؛ اما با وجود این فعالیت ها، هنوز پژوهش به صورت نظام مند و برنامه ریزی شده در آموزش عالی و به ویژه حوزه های علمیه جای خود را پیدا نکرده است.
هیأت علمی پژوهش شکل بگیرد
وی با اشاره به مشکل دیگر در راه پژوهش، اضافه کرد: مانع بعدی تولید علم دینی این است که هیأت علمی پژوهش هنوز جایگاه هیأت های علمی آموزش را پیدا نکرده است و به همین دلیل سازکار و نحوه فعالیت پژوهشگران و حتی تخصیص بودجه به مشکل برمی خورد؛ شما اگر نگاه کنید بیشتر افراد نخبه در هیأت های علمی آموزشی فعالیت می کنند و اهمیتی به پژوهش نمی دهند و اگر بضی اوقات روی به پژوهش می آورند آن را در حاشیه فعالیت های آموزشی خود قرار می دهند.
حجت الاسلام پیوندی در ادامه نقش دولت را در رونق بخشی به فعالیت های پژوهشی ضروری خواند و یادآور شد: اصلاح ساختار، سیاست و مدریت امور پژوهشی از جمله فعالیت هایی است که دولت می تواند در این امر کمک کند به عنوان نمونه در حوزه تقنین باید پژوهش حرف اول را بزند ولی این گونه نیست و به همین دلیل شما می بینید، قوانین زود به زود تغییر می کند و ثبات ندارد.
لزوم برنامه ریزی جامع در پژوهش
وی ادامه داد: اگر برنامه ریزی جامع به همراه سیاست مناسب در این زمینه اندیشیده شود و از لحاظ منابع مالی هم به پژوهش توجه شود در چند سال آینده آثار مطلوب آن دیده می شود چون پژوهش بر خلاف بسیاری از فعالیت های علمی زود بازده پژوهش دیربازده است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان با بیان این که پژوهش ها باید ناظر به دو جنبه نظری و عملی باشد، خاطرنشان کرد: بسیاری از پژوهش های حاضر در ارتباط با علوم انسانی در حوزه علمی و تئوریک قوی هستند ولی ناظر به نیاز های جامعه نیستند؛ بنابراین پژوهش گران ما باید نیاز های جامعه را به درستی درک کرده و از بخش های مختلف کشور و به دست آوردن آمار و گزارش های قوی غافل نباشند./1330/ت302/س