۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۳۱۴۶۱۵
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

تضعیف شورای نگهبان، تضعیف اسلامیت نظام است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ضمن تبیین بخشی از فلسفه مدنیِ امام خمینی، با بیان این‌که رهبری، مجلس خبرگان و شورای نگهبان مظهر اسلامیت نظامند، گفت: اگر واقعا معتقد به این نظام هستید بدانید تضعیف رهبری، خبرگان رهبری و شورای نگهبان بدون تردید تضعیف اسلامیت نظام است؛ چه بخواهید و چه نخواهید.
کبير
حجت‌الاسلام یحیی کبیر عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره مبانی فلسفه مدنیِ امام خمینی گفت: امام خمینی یک فیلسوفِ سیاسی الهی است؛ در عین حال که افقه فقها است یک فیلسوف بسیار بزرگ الهی نیز هست. بنابراین ایشان با پشتوانه بسیار قویِ فلسفی و فقهی، جمهوری اسلامی را ایجاد کرده است و برای تک‌تک جملاتش مبنا و دلیل دارد. به خاطر همین باید فلسفه مدنی امام(ره) را زیربنایی تفسیر کرد تا بدانیم ایشان چه می‌فرمایند.
 
وی در ادامه به تجزیه و تحلیل واژه «جمهوری اسلامی» از منظر امام(ره) پرداخت و افزود: از نظر امام(ره) شکل نظام اجتماعی انقلاب ایران، «جمهوری اسلامی» است. به تعبیر خودشان نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. از منظر امام خمینی «جمهوریت» ظرف است و «اسلام» مظروف؛ اما در غرب «جمهوریت» مظروف است و «چیزهای دیگر مثل دین، اقتصاد، فرهنگ و...» ظرف است یعنی در غرب خواست مردم، اصل است و لو هم‌جنس‌بازی را خواسته باشند؛ اما در جمهوری اسلامی، «اسلام» اصل و «جمهوری» ظرف اسلام است و این جمهوریت باید با اسلام رنگ بگیرد.
 
استاد فلسفه و عرفان دانشگاه تهران اظهار داشت: «جمهوریِ ما» با «جمهوریِ غربی‌ها» تنها یک اشتراک لفظی است و متأسفانه بعضی‌ها که به امام هم منصوبند تنها این یک جمله از امام را می‎گویند و محتوای تفکر غربی را به نام اسلام می‌آورند. هرچه ما می‌گوییم در قرآن و نزد امام(ره) محتوا این نیست و نظر امام خمینی بسیار عمیق است، اما متوجه نمی‌شوند. به نظر من گناهی هم ندارند چون جهان‌بینی اسلامی هنوز برایشان جا نیفتاده است.
 
وی با تأکید بر این‌که از منظر امام خمینی «جمهوریت» و «اسلامیت» بدون هم معنا ندارد، بیان داشت: شما بهترین و گواراترین نوشیدنی‌ها را اگر نتوانید در ظرف پاکیزه بریزید نمی‌توانید بنوشید. این «جمهوریت» نباید آلوده بشود، نباید مریض و تیره و شکسته شود تا بتواند ظرف خوبی برای «اسلام» باشد.
 
شاگرد شهید مطهری افزود: به خاطر همین از دید امام خمینی و رهبر معظم انقلاب رأی اکثر مردم خیلی مهم است، و به تعبیر مقام معظم رهبری «رأی مردم حق الناس است».
 
وی با تأکید بر این‌که «حضور مردم» هیچ‌گاه مشروعیت نمی‌آورد، گفت: حتی اگر جمهور و اکثر مردم متوجه نباشند و اشتباه کنند و به سراغ دیگران بروند، علی(ع) از جانب خدا امام امت است.
 
حجت‌الاسلام کبیر با اشاره به اهمیت و نقش مردم افزود: اما فعلیتِ ولایتِ معصوم به حضور مردم است. حضرت علی(ع) بعد از این‌که مردم به خانه‌اش هجوم آوردند تا خلافت را بپذیرد فرمود: «لولاحضورالحاضر، و قیام الحجه بوجود الناصر...؛ اگر آن جمعیت بسیار (برای بیعت با من) حاضر نمی‌شدند و یاری نمی‌دادند که حجت تمام شود و نبود عهدی که خدای تعالی از علما و دانایان گرفته تا راضی نشوند بر سیری ظالم (از ظلم) و گرسنه‌ماندن مظلوم (از ستم او)، هر آینه ریسمان و مهار شتر خلافت را بر کوهان آن می‌انداختم». بنابراین اگر مردم حاضر نمی‌شدند حضرت نیز حاضر نمی‌شد و امام علی(ع) به پشتوانه مردم در جنگ ایستاد.
 
وی ولایت فقیه را تداوم جریان ولایتِ معصوم در زمان غیبت دانست و ابراز داشت: با رأی 98 درصد مردم ایران به قانون اساسی جمهوری اسلامی، ولایت فقیهِ مشروعِ امام خمینی از طریق مردم به فعلیت رسید. بنابراین مشروعیت نظام ما به ولایت فقیه است و آراء رییس جمهور با تنفیذ رهبر مشروع می‌شود؛ وگرنه همه جای دنیا نیز رییس جمهور دارند.
 
حجت‌الاسلام کبیر با اشاره به سخنان امام خمینی که فرمود دشمنان خوب می‌فهمند جمهوری اسلامی یعنی چه، افزود: دشمنان خوب می‌دانند که چگونه دین، مردم را وسط میدان آورده است و 98 درصد به امام خمینی «آری» گفتند و ولایت فقیهی که در طول قرن‌ها بالقوه بود، از طریق مردم به فعلیت رسیده است.
 
وی گفت: پس در فلسفه مدنی امام(ره) «جمهوری» به عنوان ظرف و «اسلام» به عنوان مظروف دو شرط مهم جمهوری اسلامی ایران است. به خاطر همین رأی مردم و مخصوصا مردم مؤمن خیلی مهم است و تمام مسؤولان کشور چه مستقیم و چه غیرمستقیم و با یک واسطه باید با رأی و نظر مردم تأیید شوند.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: «رهبری، مجلس خبرگان و شورای نگهبان» مظهر «اسلامیت» و «ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراها» مظهر «جمهوریت» نظام‌اند. بنابراین تضعیف «رهبری، مجلس خبرگان و شورای نگهبان» تضعیفِ اسلامیتِ نظام و «تضعیفِ ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراها» تضعیف جمهوریتِ نظام است. اگر به ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی هم نقد داشته باشیم باید مراقب باشیم نقد با منطق و اخلاق باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: نهاد شورای نگهبان با شش فقیه و شش نفر حقوق‌دان، ناظر مسائل اسلامی و حقوقی قوانین نظام‌اند و کوتاهی در این امر، خلاف وظیفه‌شان است.
 
وی بیان داشت: اگر نظام را دوست دارید و واقعا معتقد به این نظام هستید بدانید تضعیف رهبری، خبرگان رهبری و شورای نگهبان بدون تردید تضعیف اسلامیت نظام است؛ چه بخواهید و چه نخواهید.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ابراز داشت: اگر می‌خواهید اصلاح کنید، چرا نظام را تخریب می‌کنید و نهادهای نظام را تضعیف می‌کنید؟ با تضعیف نهادهای نظام به چه می‌خواهید برسید؟ کسی که نظام را دوست دارد، بر فرض اگر هم حق با او باشد، اگر نظام را دوست داشته باشد، سکوت می‌کند.
 
وی افزود: آن مادر در محکمه حضرت علی (ع) چون فرزندش را دوست داشت و نمی‌خواست آسیبی به او برسد، از حق خودش گذشت و به آن زن گفت بچه‌ام مال تو باشد. خب شما چگونه می‌گویید نظام را دوست دارید و این‌گونه دارید نهاد شورای نگهبان را تضعیف می‌کنید؟ آن‌وقت می‎گویید ما تابع ولایت فقیه هم هستیم! کسی که نظام و اسلام را دوست دارد، نهادها و ارکان اصلی‌اش را تضعیف نمی‌کند. اما شما به خاطر این‌که به قول خودتان اصلاح کنید! هر کاری می‌کنید و هر چیزی را مجاز می‌دانید!
 
شاگرد شهید مطهری گفت: مگر نمی‌گویید مر قانون؟ طبق مر قانون، بهترین و تنها و آخرین مفسرِ قانونیِ قانون اساسی، شورای نگهبانی است که بالای سر او فقیه عدل امامی نشسته است. دیگر شما چه چیز بهتر از این می‌خواهید؟
 
وی بیان داشت: اگر هم نظام را قبول ندارید بفرمایید بگویید قبول نداریم، اما اگر نظام را قبول دارید باید به ولایت فقیه، قوانین و نهادهای قانونی کشور ملتزم باشید. نمی‌توانید بگویید به نظام ملتزم هستم اما من هر کاری که شورای نگهبان کرد را قبول ندارم.
 
حجت‌الاسلام کبیر افزود: اگر امروز مقابل قانون ایستادید و به آن گوش نکردید و مدام گفتید من فلان و من بهمان، مسلم بدانید به فرموده حضرت امام(ره) این‌جا هوای نفس است. اگر کسی هم به قانون التزام داشت و به آن احترام گذاشت، ما نیز برایش احترام قائلیم؛ چون او مطیع اسلام و نظام است.
 
وی در پایان گفت: اگر شما می‌گویید با خدا هستید و نیت‌تان خیر است، صبر کنید؛ بروید حوزه درستان را بخوانید، انشاءالله اگر حق می‌گویید نوبت‌تان که رسید خدا بالایتان می‌آورد./845/302/ب3
ارسال نظرات