۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۳۱۷۱۸۹
حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد:

غیبت از نشانه‌های نفاق است

خبرگزاری رسا ـ تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) گقت: گاهی افراد از این حیث که عاجز هستند برای گرفتن حقشان، غیبت می‌کنند و بر اساس آیات و روایات غیبت نشانه نفاق است.
 با حجت الاسالم علي اکبر رشاد ، نظريه پرداز برجسته جشنواره بين‌المللي فارابي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) ظهر امروز در جلسه درس اخلاق مرکز حوزوی امام رضا(ع) تهران پیرامون رذایل اخلاقی، گفت: رذایل اخلاقی از جمله غیبت که جنبه درونی و بیرونی دارد و حسد را می‌توان منشأ آن دانست که آنان را به غیبت وا می‌دارد.



وی افزود: عوامل درونی که سبب بروز غیبت می‌شود احساس حقارت و خود کم‌بینی فرد نسبت به دوستان و افراد جامعه است که بروز غیبت را در او آشکار می‌سازد و گاهی جامعه و اجتماعی که فرد در آن زندگی می‌کند موجبات غیبت را فراهم می‌آورد.



تولیت مدرسه امام رضا در خصوص رذایل اخلاقی اظهار داشت: برخی از گناهان جنبه فردی و برخی دیگر جنبه اجتماعی و بیرونی دارد که این عوامل به وجود آورنده گاهی سطحی و بعضا عمیق و ریشه‌دار‌تر هستند.


استاد برجسته اخلاق با اشاره به منشأ غیبت تصریح کرد: از دیدگاه امیرمومنان علی(ع) کسی که خود را عاجز و حقیر بداند غیبت می‌کند کسی که از نظر دانایی، شئون اخلاقی و انسانی وزنی دارد هیچ‌گاه در دام غیبت گرفتار نمی‌شود.



وی گفت: رهبری معظم هنگامی که از سوی امام راحل(ره) به امامت نماز جمعه تهران منصوب شدند افرادی با ایجاد بلوا و حسادت در صدد ایجاد خلل در برنامه ایشان بودند که این خبر به مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی رسید، ایشان با این جمله ساده اما بسیار هوشمندانه و پر نغز گفتند "خلایق هر چه لایق" ایشان بر اساس  کمالات و صفات برجسته اخلاقی و نفسانی منصوب شده‌اند.



حجت الاسلام و المسلمین رشاد پیرامون کمال و مرتبه انسانی، خاطرنشان شد: هنگامی که روح انسان به تعالی و کمال می‌رسد از رشد و مرتبه انسان ها هرگز ناراحت نمی‌شود و این پیشرفت ها را بر اساس شایستگی‌های آن فرد می‌داند.



تولیت مدرسه امام رضا(ع) با بیان انگیزه‌های غیبت در افراد بیان داشت: گاهی افراد از این حیث که عاجز هستند برای گرفتن حقشان، غیبت می‌کنند و بر اساس آیات و روایات غیبت نشانه نفاق است.

 

استاد برجسته اخلاق در مذمت غیبت تاکید کرد: هرگز مستمع غیبت نشوید که این افراد غیبت شما را پیش افراد دیگر خواهند کرد زیرا قید و بندی به مسایل شرعی و اخلاقی ندارند.



وی یادآور شد: افراد صادق نیازی به غیبت در خود نمی‌بینند و معمولا افراد منافق و دورو از عجز و ناتوانی درونی خود به غیبت پناه می‌آورند.



حجت الاسلام والمسلمین رشاد پیرامون بدترین نوع غیبت ابراز داشت: بدترین نوع غیبت گفتن معایب آن فرد است که اگر افراد با شرایط  حفظ حریم، صادقانه و با ادب این موضوع را با خود آن فرد مطرح کنند هرگز نیازی به غیبت نخواهد بود.


تولیت مدرسه امام رضا(ع) با اشاره به تثبیت رذیلت اظهار داشت: غیبت هیچ‌گاه نمی‌تواند عیب فردی را اصلاح کند و گاها سبب موضع گیری آن فرد می‌شود و زمینه تثبیت گناه در آن فرد بیشتر نیز می‌شود.



وی گفت: اگر هیچ وجه شرعی، عرفی و اخلاقی نداریم نباید حتی غیبت فردی که دارای بدترین صفات اخلاقی و نفسانی بوده و بر همگان آشکار شده است را انجام بدهیم این عمل ما به عادت تبدیل خواهد شد و قبح این عمل کمرنگ خواهد شد.



استاد برجسته اخلاق با بیان مطلبی در مورد عجز و حسد ابراز داشت: اگر غیبت ما بر اساس ناتوانی و حقارت باشد هرگز جایز نبوده است اما اگر غیبت شخصی که فاسق و فاجر است و غیبت ما سبب آگاهی بخشی به فردی است که با او مراوده دارد جایز به حساب می‌آید.



حجت الاسلام والمسلمین رشاد در خصوص شیطان، گفت: شیطان نیز همچون سایر فرشته ها مظهر اسماء الهی است و در انسان قدرت زیادی دارد و نفس انسان مرتکب گناهانی می‌شود که شیطان گاها در آن دخلی ندارد و پناه بردن هر لحظه انسان به خداوند از رموز رستگاری است./856/202/ب1

ارسال نظرات