۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۳۲۰۹۹۶
مدیر کل اوقاف مازندران:

وقت نیکوترین سنت الهی جهت زدودن فقر از چهره جامعه اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امورخیریه مازندران گفت: وقف یکی از نیکوترین سنت های اسلامی است که در جهت برطرف کردن فقر در جامعه اسلامی نقش مهمی دارد.
مدير کل اوقاف و امور خيريه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت‌الاسلام ستار علیزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران عصر امروز در نشست مدیران اوقاف استان با بیان این که وقف دارای مصارف مختلف فرهنگی، اجتماعی سیاسی و اقتصادی است، افزود: باید شرایطی در جامعه با فرهنگ وقف فراهم شود که مردم راحت تر به وقف گرایش یافته و با همراهی مردم در حوزه های مختلف، نیاز جامعه رفع شود.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران همچنین با اشاره به این که شاید در برخی موارد غفلت هایی در امر وقف انجام شده باشد و به نوعی امر وقف در جامعه مغفول مانده باشد، یادآور شد:  باید از ظرفیت‌های مختلف برای نهادینه کردن و گسترش امور وقف در جامعه استفاده کنیم و هیأت امنای مساجد، اصحاب رسانه و روحانیت کمک‌کار ما در این امر مهم باشند.

 

حجت الاسلام علیزاده ادامه داد: وقف یکی از نیکوترین سنت های اسلامی است که در جهت برطرف کردن فقر در جامعه اسلامی نقش مهمی دارد و ترغیب همه آحاد جامعه در مشارکت در این امر الهی توسعه ممالک اسلامی را در پی دارد که باید از این ظرفیت مهم به درستی و بریا رشد و توسعه جامعه استفاده کنیم.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که ترویج فرهنگ وقف بهترین خدمت به اسلام، قرآن، مکتب اهل بیت(ع) و حوزه های علمیه است، بیان داشت: بسیاری از مشکلات فرهنگی و اقتصادی کشور می تواند با گسترش فرهنگ وقف در جامعه برطرف شود.

 

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به این که وقف می تواند بهترین جایگزین برای نفت در کشورمان باشد، تصریح کرد: امروز بسیاری از موقوفات در کشورمان احصا و احیا نشده که اگر این امر صورت گیرد به حتم بسیاری از مشکلات جامعه ما در عرصه فرهنگی و اقتصادی رفع خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: تبلیغات روحانیان، استفاده از ظرفیت رسانه و فرهنگ سازی مناسب در این زمینه، فرصت مغتنمی است تا ارزش ها و سنت های حسنه از جمله سنت حسنه وقف که باعث حیات اقتصادی فعال و پویا در جامعه اسلامی می شود، مورد بررسی قرار گیرد و به مردم منتقل شود.

 

مدیر کل اوقاف و امورخیریه مازندران گفت: در سال‌های اخیر ورود خوبی برای امر وقف و موقوفات در استان صورت گرفته است و با توجه به گستردگی وقف و حوزه، دوایر آن هر چه تلاش شود در این راستا ظرفیت‌های مختلفی وجود دارد و نوع نیت و میزان وقف در امروقف بسیار مهم است که باید رعایت شود.

 

حجت‌الاسلام علیزاده با اشاره به این که وقف بهترین بانک و گنجینه الهی است، گفت: حوزه وقف و موقوفات، حوزه بسیار مهم و اثرگزاری است که می‌توان از این زاویه و دریچه به ابعاد مختلف فردی و اجتماعی خدمات مناسب ارائه کرد و نیازهای مختلف جامعه را برطرف کرد.

 

مدیر کل اوقاف و امورخیریه مازندران در ادامه با اشاره به وجود 13 هزار و 112 موقوفه در استان خاطر نشان کرد: این تعداد موقوفه در استان بیانگر ولایت‌مداری مردم ما و بصیرت عاشورایی آنان است که در همین راستا 70 درصد ازموقوفات مازندران در حوزه سیدالشهدا است که بیانگر نگاه بصیرتی مردم ما است.

 

وی از وقف به عنوان تفسیر عملی قرآن‌کریم اهل‌بیت(ع) یاد کرد و ادامه داد: وقف نام، یاد و اموال انسان‌ها را حتی با بعد از مرگ واقف زنده نگه می‌دارد و همیشه در بین مردم و نیازمندان وجود دارد.

 

حجت الاسلام علیزاده از وقف به عنوان یکی از احکام مترقی و کارآمد اسلامی یاد کرد و با بیان این که وقف حلال بسیاری از مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی است، افزود: کارآمدی و ظرفیت وقف تا حدی است که همه آحاد جامعه را در خود جمع کرده است و هر فردی با هر دیدگاه اسلامی، دینی و انسانی در این سنت حسنه دینی مشارکت دارند. 

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که پیامبران الهی و ائمه معصومین(ع) بزرگترین واقفان قولی و عملی هستند، تصریح کرد: حتی می توان گفت خداوند متعال بزرگترین واقف جهان است چون این نظام هستی را وقف موجودات کرده است. 

 

مدیر کل اوقاف مازندران با بیان این که ترویج سنت حسنه وقف حرکت در مسیر سبک زندگی اسلامی و انسانی است، افزود: با توجه به گسترش فرهنگ غربی در جامعه اسلامی، ترویج سنت وقف می تواند بهترین زمینه برای گسترش فرهنگ دینی و اسلامی باشد. 

 

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که عدم شناخت وقف یک چالش بزرگ برای جامعه اسلامی است، گفت: تا به خوبی نتوانیم وقف و ظرفیت های آن را بشناسیم نمی توانیم در احیاء آن موفق باشیم.  مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با تأکید براین که نگاه مردم به وقف باید دینی، قرآنی و فقهی باشد، افزود: متأسفانه وقف در جامعه امروز ما خیلی مهجور است. 

 

حجت الاسلام علیزاده بر ضرورت خروج وقف از مهجوریت تأکید کرد و گفت: باید نگاه جامعه به وقف و موقوفات اصلاح شود تا شاهد شکوفایی این سنت حسنه دینی باشیم./950/202/ب3

ارسال نظرات