۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۳۲۴۰۹۹
کارشناس مسائل دینی:

رجب ماه همنشینی با خدا است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عابدینی با تشریح فضیلت و آداب ماه رجب، گفت: رجب ماه همنشینی با خدا است و انسان‌ها باید سعی کنند که در این ماه خود را همنشین خداوند قرار دهند.
حجت الاسلام محمدرضا عابديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا عابدینی، کارشناس مسائل دینی، ظهر امروز، در برنامه سمت خدا، به بیان فضیلت و اعمال ماه رجب پرداخت و گفت: در کتاب المراقبات میرزا جواد آقا تبریزی آمده است یکی از مراقبت‌های مهم در این ماه به یاد داشتن حدیث «ملک داعی» است که از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است.

 

حجت الاسلام عابدینی بیان کرد: در این روایت آمده است که خدای متعال در آسمان هفتم فرشته‌ای را قرار داده است که «داعی» گفته می‌شود، هنگامی که ماه رجب می‌آید، این فرشته، در هر شب این ماه تا سحر ندا می‌دهد که خوشا به حال تسبیح کنندگان خدا، خوشا به حال فرمان‌برداران خدا؛ خداوند متعال می‌فرماید: در این ماه همنشین کسی هستم که با من هم‌نشینی کند، فرمان‌بردار کسی هستم که فرمان‌بردارم است؛ این ماه، ماه من، بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است، بنابراین هرکسی در این ماه من را بخواند او را اجابت می‌کنم و هرکس از من خواسته‌ای داشته باشد به او عطا می‌کنم و هرکس از من هدایت بخواهد او را هدایت می‌کنم. این ماه را ریسمانی بین خود و بندگانم قرار داده‌ام که هرکس آن را بگیرد به من می‌رسد.

 

این کارشناس مسائل دینی عنوان کرد: انسان‌ها باید سعی کنند که خویش را هم‌نشین خداوند قرار دهند، در ماه رجب نیز خداوند انسان‌ها را به هم‌نشینی خویش دعوت کرده است و بی‌توجهی و غفلت از برکت‌های این ماه سزاوار نیست.

 

وی در بخش دیگر از سخنانش به تفسیر آیا‌ت 27 تا 31 سوره مائده پرداخت و گفت: این آیات درباره دو فرزند آدم، هابیل و قابیل و قربانی بردن پیش خداوند است.

 

حجت الاسلام عابدینی درباره شأن نزول این آیات، ابراز کرد: زمان ازدواج هابیل و قابیل فرا رسیده بود و خداوند به آنها دستور ازدواج داد؛ قابیل حاضر به ازدواج با فردی که حضرت آدم(ع) انتخاب کرده، نشده بود و هابیل به این ازدواج راضی بود.

 

وی با بیان این‌که درباره ازدواج فرزندان حضرت آدم (ع) در میان دانشمندان اسلامی دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد، گفت: در روایتی از امام سجاد (ع) آمده است: حوا در هر بارداری خویش یک پسر و دختر را به دنیا آورد و حضرت آدم(ع) دستور داد که هر کدام از آنها با همزاد مخالف خویش ازدواج کنند که قابیل به این ازدواج راضی نشد و تمرد کرد، در این زمان هنوز دستور حرمت میان ازدواج خواهر و بردار از سوی خداوند نیامده بود و این امر مشکل شرعی نداشت، اما مجوسی‌ها بعد از تشریع این حکم با آن مخالفت کردند.

 

حجت الاسلام عابدینی عنوان کرد: بسیاری از روایت‌ها بر انکار ازدواج خواهر و بردار اشاره دارد و این حرمت را یک امر فطری و ذاتی دانسته شده و در هیچ زمانی حلال نبوده است؛ بنابراین هابیل با یکی از حوریان بهشتی ازدواج کرد و قابیل هم با یکی از اجنه ازدواج کرد، بنابراین همسران فرزندان آدم از غیر بنی‌آدم بودند.

 

این کارشناس مسائل دینی ابراز کرد: در برخی از روایت اختلاف هابیل و قابیل سر جانشینی و نبوت بعد ازحضرت آدم (ع) بوده است که هابیل شأنیت پیامبری را پیدا کرده بود و قابیل در حالی که بزرگ‌تر از هابیل بود اما این مقام را نداشته است.

 

حجت الاسلام عابدینی عنوان کرد: از سوی خداوند دستور آمد که هر کدام از فرزندان آدم نذری برای خداوند بیاورند و از هرکدام از آنها قبول شد، حق انتخاب همسر یا جانشینی حضرت آدم(ع) را دارند؛ هابیل به شغل دامداری مشغول بود بهترین دام خویش برای قربانی آورد و قابیل به شغل کشاورزی داشته و برای بی‌اعتنایی به دستور خداوند بدترین گندم خویش برای ادای نذر آورد، بنابراین نذر هابیل در درگاه خداوند پذیرفته شد.

 

وی در پایان سخنانش به بیان پیام این آیات پرداخت و افزود: تمام رویدادهایی که در جهان روی می‌دهد برای تعلیم انسان بوده و عبرت‌آمیز است، انسان‌ها زمانی که بدان احتیاج دارند به اتفاق‌های پیرامون خویش توجه می‌کنند، اما افراد آگاه قبل از این که بدان احتیاج دارند، این عبرت‌ها را در می‌یابند./998/202/ب2

ارسال نظرات