آیات قرآن نشانه قادر بودن خداوند است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار امام جمعه موقت کاشان، شنبه شب در جلسه تفسیر قرآن کریم در جمع نمازگزاران مسجد آیت الله رضوی این شهرستان به ادامه ترجمه و تفسیر دو آیه ابتدایی سوره قیامت اشاره کرد و با بیان این که لفظ ‹‹لا›› در ابتدای قسم های یاد شده در این دو آیه می تواند به دو معنا باشد، گفت: در ادبیات زبان عربی ‹‹لا›› در برخی از موارد زاید بوده و نشان دهنده تاکید بیشتر است که درا ین جامی توان گفت نشان از تاکید بر قسم های یاد شده دارد.
وی افزود: معنای دوم آن در این جا به معنای همان نفی است که در مفهوم عامیانه به این معنا است که من دیگر به قیامت قسم نخورم چراکه این مسأله خیلی مهمی است.
حجت الاسلام اسلامی تبار در ادامه به ترجمه و تفسیر آیه سوم و چهارم سوره قیامت اشاره کرد و گفت: در تفسیر آیات فوق می توان گفت که کفار در ادعای خود مبنی بر زنده و احیا شدن و تجمیع استخوان های انسان دارای گمان بودند، از این رو با توجه به ترجمه آیه سوم، ادعای محکم و دلیل قانع کننده نداشتند و تنها دلیل آنها برای عدم تجمیع و احیای دوباره انسان استبعاد به معنای بعید شمردن حیات دوباره بود.
وی با بیان این که خداوند در مفهوم آیه بعد می فرماید، ما برهر کاری قادر هستیم ابراز کرد: نمونه های قادر بودن خداوند در قرآن زیاد است از جمله داستان حضرت عزیر، حضرت مریم و نخل خشکیده، حضرت ابراهیم و احیای پرندگان کشته شده توسط آن حضرت است.
امام جمعه موقت کاشان یاد آور شد: یکی از اموری که خداوند در قرآن مد نظر قرار داده است این است که حجت را بر همگان تمام کرده است، اما نکته ای که می توان به آن اشاره کرد این است که چرا خداوند در آیه 3 سوره قیامت به تجمیع اعضای دیگر بدن اشاره کرده و استخوان را مورد توجه قرارداده است.
حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: این گونه می توان نتیجه گرفت که دوام استخوان ها در مقایسه با سایر اعضای بدن بیشتر است که چنانچه از بین برود بازسازی آن بسیار محال است که البته خداوند بر این کارقادر است، ضمن این که استخوان ستون بدن است و در بدن دارای اشکال مختلفی است که متوجه کردن انسان به چگونگی آفرینش و پیچیدگی موجود در استخوان، حاکی از علم برقدرت خداوند یگانه است.
وی افزود: درآیه 4 سوره حمد آمده است، حتی می توانیم انگشتان و یا سرانگشتان انسان را بازسازی کنیم که در این آیه به انگشتان اشاره شده است و می تواند نشان دهنده نمونه ای از قدرت آفرینش خدا باشد و این که انگشتان باتوجه به نقش آنها در انجام کارهای روزمره نعمت بسیار بزرگ و قابل تاملی برای انسان از طرف خداوند است.
حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: واژه بنان که در آیه 4 به آن اشاره شده است در معنای دیگر سرانگشت ترجمه شده است که این امر بیانگر عظمت و قدرت خداوند در بازسازی حتی خطوط ظریف سر انگشتان است ضمن این که مفهوم دیگرمی تواند متذکر کردن انسان به عجایب آفرینش در مورد خطوط روی انگشتان باشد که این خطوط در هیچ انسانی شبیه به یکدیگر نیستند.
امام جمعه موقت کاشان گفت: این آیه همچنان به بحث معاد جسمانی که برخی آن را قبول ندارند اشاره دارد که در روز قیامت ضمن احیای بعد روحانی انسان ‹‹معاد روحانی›› بعد جسمانی او نیز احیا می شود به این معنی که در روز قیامت روح انسان ها در کالبد و جسم آنها بازسازی شده و به خودش وارد خواهد شد./1307/203/ب1