۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
کد خبر: ۳۲۴۵۴۲
استاد حوزه و دانشگاه:

برای کسب رضایت مردم، مرتکب معصیت خدا نشویم

خبرگزاری رسا ـ حجت لاسلام علی بخشی با پسندیده دانستن کمک به مردم و کسب رضایت آن ها، گفت: اما باید مراقب باشیم برای کسب رضایت مردم، مرتکب معصیت خدا نشویم؛ امام هادی(ع) می فرمایند «کسی که اطاعت خداوند را می کند نگران غضب و خشم مخلوقات خداوند نباشد».
حجت الاسلام محمد علي بخشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد علی‌بخشی، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه دوشنبه در مراسم سالروز شهادت امام هادی(ع) که در مسجد رسول اکرم(ص) دانشگاه مالک اشتر برگزار شد، با اشاره به اطاعت خداوند و تکلیف انسان در این دنیا، گفت: امام هادی(ع) می فرمایند «کسی که اطاعت خداوند را می‌کند نگران غضب و خشم مخلوقات خداوند نباشد».

 

وی ادامه داد: البته احادیثی را هم از ناحیه معصومین(ع) داریم که بر کمک کردن به مردم و راضی نگه داشتن مؤمنان و مردم تأکید بسیاری دارند و خداوند هم بنده‌ای را که بندگانش را خوشحال کند دوست می‌دارد، اما باید دقت کنیم تا برای راضی کردن مردم معصیت خداوند را مرتکب نشویم.

 

استاد دانشگاه افزود: پس راضی کردن مردم و برآوردن حاجات آن ها هم می تواند سبب کسب ثواب و نزدیکی به خداوند سبحان شود و هم می تواند سبب معصیت خدا و دوری از پروردگار متعال باشد، آنجا که خواست مردم با خواست خداوند مغایرت دارد و گناه و حرام الهی است، دیگر کسب رضایت مردم جایز نیست و خداوند هم انسان را از مردم بی نیاز خواهد کرد.

 

کسی که به عهد خود وفا نکند مؤمن نیست

حجت الاسلام علی‌بخشی بیان داشت: در قسمت اول حدیث ذکر شده امام هادی(ع) به تکلیف انسان و اطاعت انسان از خداوند اشاره می کنند، تکلیف در انسان ها بر دو نوع است، یکی تکلیفی که خداوند برای ما تعیین کرده و دیگری تکالیفی که ما خود برای خود تعیین می کنیم، باید مراقب باشیم تا تکلیفی را نپذیریم مگر آن که توانایی انجام آن را داشته باشیم.

 

وی اظهار داشت: متأسفانه گاهی دیده می شود که برخی از اساتید در حوزه و دانشگاه راهنمایی پایان نامه هایی را قبول می کنند که توان کافی برای پرداختن به آن ها را ندارند یا به دلیل کمبود وقت و مشغله کاری فراوان قادر نیستند تا حق مطلب را ادا کنند، این کار بسیار اشتباهی است چرا که مومن باید به عهد خود وفا کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: امیرمؤمنان(ع) فرمودند «لا ایمان لمن لا وفاء له» و سه بار هم قسم خوردند که کسی که وفا ندارد، ایمان ندارد، یا کاری را نپذیریم و یا اگر پذیرفتیم به عهد خود و رسالت و وظیفه خود در قبال آن عمل کنیم تا عمل ما مورد رضایت خداوند قرار گیرد، در این صورت هم خداوند از ما راضی است و هم به خلق خدا کمک کرده ایم و مورد رحمت الهی قرار خواهیم گرفت. /869/202/ب2

ارسال نظرات