۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۴۲۲۸۶۱
با حضور جمعی از علما و فضلای کشورهای اسلامی؛ 

همایش بین المللی فقیه مفسر در مشهد برگزار شد

همایش بین المللی فقیه مفسر، آیت الله محمد تقی مدرسی، بازخوانی اندیشه ها، مبانی و روش های تفسیری وی با حضور جمعی از فضلا و علمای کشورهای اسلامی برگزار شد.
آیت الله واعظ زاده خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش بین المللی فقیه مفسر، آیت الله محمد تقی مدرسی، بازخوانی اندیشه ها، مبانی و روش های تفسیری مرجع عالیقدر با حضور آیت الله واعظ زاده خراسانی، دبیر کل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب، آیت الله سیدان، آیت الله واعظ زاده بهسودی از افغانستان، آیت الله سید محمود هاشمی برزگانی و جمعی از فضلا و علمای مسلمان از کشورهای کویت،عراق، افغانستان،عراق و بحرین ظهر امروز 5 اردیبهشت در هتل الغدیر مشهد برگزار شد.

 

آیت الله واعظ زاده خراسانی، دبیر کل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که آیت الله محمد تقی مدرسی در بیان تفسیر از ابتکار و اندیشه خودش بهره گرفته است، اظهار کرد: بهترین ویژگی تفسیر او در واقع رهنمودهای روایات و آیات و برداشت های خاص مؤلف است.

 

وی ادامه داد: در تفسیر آیت الله محمد تقی مدرسی کیفیت تألیف و ابتکار خاص آن قابل مشاهده است چرا که مطالب با این که ساده و دلنشین هستند در عین حال منظم و منظبط هم هستند.

 

این نویسنده حوزوی بیان کرد: در این تفسیر سعی شده است که مطالب تکراری و روی هم انباشته نشوند و از روش تحلیل نفسی و کاوش روانی در ابراز جنبه های تربیتی بهره برده است.

 

مفسر قرآن کریم با بیان این که در این تفسیر در ذکر روایات به قدر ضرورت استفاده شده است، اظهار کرد: در نقل داستان های قرآنی هم به خود قرآن رجوع شده است و از نقل تاریخ نیست.

 

آیت الله واعظ زاده خراسانی گفت: مقدمات تفسیر دارای نکات تازه ای است و تألیف و توصیف قرآن از روی سنت و خود قرآن است و در این مسیر به تدبر در قرآن و راه و روش آن توجه شده است.

 

وی اظهار کرد: در این تفسیر به گونه ای بیان شده است که رابطه قرآن با صفات نفسانی و عقلانی قرآن و واقعیت های زندگی که باید از قرآن درس گرفت و مشکلات اجتماعی را در پرتو آن حل کرد، لحاظ شده است.

 

آیت‌الله محمد واعظ ‌زاده خراسانی، محقق و متفکر اسلامی معاصر و دبیر کل سابق مجمع تقریب مذاهب اسلامی ضمن معرفی کتاب «المعجم فی فقه لغت القرآن و سر بلاغته» که نگارش آن را خود بر عهده داشته و بیان فرمایش رهبری در مورد این کتاب مبنی بر این‌که «تاکنون چنین کتابی درباره‌ قرآن نوشته نشده است» اظهار کرد: کتابخانه‌ای که چنین کتابی ندارد ناقص است.

 

وی در ادامه به بیان سیر تاریخی انواع شیوه‌های تفسیر قرآن پرداخت و گفت: تفسیر مأثور بر منقولات رسول اکرم (ص)، صحابه، تابعین و اهل بیت(ع) بر معنی کلمات قرآن به نقل از آن بزرگان اکتفا کرده و شأن نزول آیات را جابجا اضافه می‌کند.

 

وی همچنین به تشریح شیوه‌ تفسیری ادبی و کلامی پرداخت و افزود: در عصر حاضر نویسندگان عرب بیش از دیگران به نکات بلاغی قرآن علاقه نشان می‌دهند و غالباً بلاغت را مانند قدما، سر اعجاز قرآن می‌دانند.

 

شاگرد آیت‌الله بروجردی، تفسیر فلسفی در قدیم، تفسیر علمی، اعم از علوم طبیعی و نجومی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی در عصر حاضر را از شیوه‌های تفسیری مورد علاقه‌ بسیاری از مفسران عنوان کرد و در مورد آن گفت: نویسندگان چنین تفاسیری بر اعجاز علمی قرآن تأکید دارند و نکاتی بدیع و عالم‌پسند و عالم‌گیر در تفاسیر آن‌ها دیده می‌شود.

 

آیت‌الله واعظ ‌زاده خراسانی مطولات، مختصرات و متوسطات را نوع دیگر تقسیم‌بندی کتاب‌های تفسیری معرفی و ابراز کرد: تفاسیر بزرگ غالباً جامع همه یا بیشتر روش‌های تفسیری هستند.

 

برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۶ و استاد نمونه‌ کشوری در سال ۱۳۸۷ پس از معرفی انواع مختلف شیوه‌های تفسیری در طول تاریخ، به تمجید از تفسیر «من هدی القرآن» آیت‌الله مدرسی پرداخت و درباره‌ آن گفت: این تفسیر مسلماً از نوع تفاسیر مطول است اما از تفاسیر جامع نیست.

 

وی افزود: آیت‌الله مدرسی در کتاب تفسیر خود هرچند که به روایات اهمیت می‌دهد اما می‌توان گفت که بر روش‌ علمی، اجتماعی و تربیتی تکیه دارد.

 

آیت‌الله محمد واعظ ‌زاده خراسانی اظهار کرد: تفسیر «من هدی القرآن» قرآن را به قرآن تفسیر می‌کند و قهراً نظری به نقل آراء دیگران و قبول یا رد آن‌ها ندارد، بلکه مستقلاً به معنی آیات قرآن پرداخته و در مشکلات از روایات ائمه(ع) کمک می‌گیرد.

 

مؤسس دانشگاه مذاهب اسلامی تهران روش خاص و ابتکاری، سادگی و دلنشین بودن تفسیر و نظم و انضباط آن، عدم تکرار مطالب تفاسیر دیگر، بهره‌گیری از روش تحلیل نفسی و کاوش روانی در ابراز جنبه‌های تربیتی قرآن و پرهیز از بیان روایات سرگردان‌کننده را برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های تفسیر «من هدی القرآن» معرفی کرد.

 

وی گفت: آیت الله مدرسی در نقل داستان‌ها و قصص قرآنی به نکات مستفاد از خود قرآن اکتفا کرده و به نقل تاریخ و قصه نپرداخته است و قهراً از نقل روایات اسرائیلی شایع در ذیل قصه‌های قرآن احتراز جسته است./202/934/ب1

ارسال نظرات