۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۴۲۷۳۲۲
در مراسم اختتامیه مدرسه مجد مطرح شد:

مرکز مدیریت در امور داخلی حوزه‌های علمیه دخالت نکند

مدیر مدرسه مجد گفت: مرکز مدیریت به جای اینکه به کارهای کلان حوزه رسیدگی کند در امور جزئی مدارس دخالت می‌کند درحالی که حوزه‌ها باید به صورت خصوصی اداره شوند.
آیت الله عابدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اختتامیه سال تحصیلی جاری مدرسه علمیه مجد واقع در حسن‌آباد تهران با سخنرانی آیت‌الله یحیی عابدی زنجانی، متولی حوزه مجد و حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرصانع، مدیر مدرسه علمیه مجد برگزار شد.

 

آیت‌الله عابدی در ابتدای این مراسم پس از خواندن دعای سلامتی امام زمان(عج) با ذکر خطبه‌ای از نهج‌البلاغه در مورد ارزش عمر گفت: پیشینیان مثل ما بودند و به امید فردا نشستند اما فردا آنان را گول زد و در اردوگاه‌ها اقامت کردند، هی مگو فردا که فرداها گذشت، از حال باید استفاده کرد، انسان‌ها بین دو عدم زندگی می‌کنند؛ عدم گذشته و عدم آینده، ما نه از گذشته و نه از آینده نمی‌توانیم بهره‌برداری کنیم، کار را باید همین الان انجام دهیم، دَم غنیمت است، از این دم استفاده کنیم، چشم بر هم بزنیم می‌بینیم چند سال گذشته است.

 

در ادامه این مراسم، برخی از طلاب سطوح مختلف مدرسه علمیه مجد از برخی مسائل این مدرسه، انتقاد کردند و پس از آن حجت‌الاسلام میرصانع با خواندن دعای سلامت امام زمان(عج) گفت: باتوجه به فضای عمومی همه حوزه‌های علمیه، برخی مشکلات ما نیز تحمیلی است، اما نکته قابل ذکر در مورد برنامه‌ای است که برای سطح عالی حوزه در نظر داریم، حوزه مجد هفت سال در سطح عالی سابقه دارد و چند سالی است حوزه برتر شده است البته ما موانعی داشتیم که بدون آن‌ها می‌توانستیم رشد بهتری داشته باشیم.

 

وی افزود: در سطح عالی، باید بافت‌های علمی نهادینه‌سازی شود و این کار بزرگی است، این سطح، سطح تعالی یافته حوزه است، در حالی که کسانی که در دانشگاه دکتری می‌گیرند به اندازه یک حوزوی سطح یک خوانده نیز نیستند. برای نهادینه‌سازی برنامه‌های مختلفی داشتیم، اول اینکه از اساتید خوبی استفاده کردیم، شاید تنها مدرسه تهران که همه اساتیدش مطرح بودند حوزه مجد باشد.

 

مدیر مدرسه علمیه مجد اظهار کرد: همچنین ما درس‌ها را دو استاده کرده‌ایم که در تهران، چنین چیزی کمتر وجود دارد هرچند مشکلات زیادی داشتیم از جمله اینکه برخی رفتند و آمدند. ما باید فعالیت‌های علمی‌مان را بالاتر ببریم که این امر با برگزاری دروس خوب توسط اساتید خوب ممکن است.

 

وی بیان کرد: یکی از مواردی که ما در مورد آن به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه اعتراض کرده بودیم این بود که به جای اینکه در امور داخلی حوزه‌های علمیه دخالت کنند، بسترسازی کنند اما متأسفانه بیشتر مداخله کردند در حالی که حوزه‌ها باید به صورت خصوصی اداره شوند همانطور که در قدیم نیز همینطور بوده است و یک عالمی حوزه‌ای درست می‌کرد و خودش آن را مدیریت می‌کرد، مرکز به جای اینکه به کارهای کلان حوزه رسیدگی کند در امور جزئی مدارس دخالت می‌کند.

 

حجت‌الاسلام میرصانع در پاسخ به طلبه‌ای که به بی‌نظمی ارائه برخی دروس و همچنین سرفصل آن دروس مدرسه علمیه مجد اعتراض کرده بود افزود: آنچه در حوزه به عنوان اصل مطرح است فقه و اصول است، ما باید در ضمن همین حوزه، دو نوع پذیرش داشته باشیم، یکی پذیرش عمومی است که وجود داشته است و دیگری پذیرش تخصصی است که باید آن را تحت نظر مؤسسات ببریم که در این صورت مشکلات ما حل شده و همه کلاس‌ها به طور منظم برگزار خواهد شد. همچنین ما در تفسیر، رجال و فرقه‌شناسی مشکل داریم و باید در دروسمان این موارد را نیز داشته باشیم./9597/202/ب3

ارسال نظرات