۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۴۲۹۷۷۸
تا ۳۱ خردادماه ادامه دارد؛

مهلت ارسال مقالات به هفدهمین کنگره بین‌المللی نهج البلاغه

هفدهمین کنگره بین المللی نهج البلاغه با موضوع عهدنامه امام امیرالمؤمنین علی(ع) به مالک اشتر با تبیین 6 محور برگزار می‌شود.
بنیاد بین المللی نهج البلاغه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بنیاد بین المللی نهج البلاغه با همکاری سایر نهادهای علمی و اجرایی کشور، هفدهمین کنگره بین المللی نهج البلاغه را با موضوع عهدنامه امام امیرالمؤمنین علی(ع) به مالک اشتر برگزار می کند.

 

با توجه به اهمیت نهج البلاغه و به خصوص عهد نامه مالک اشتر به عنوان مرامنامه حکومت داری در ابعاد مختلف آن، اهداف این کنگره عبارت از تبیین نقش عهدنامه در توانمند سازی مدیریت اسلامی برای حل مشکلات اجتماعی در سطح های مختلف (کلان، میانه و خرد)، بیان راهکارهای اجرایی مدیریت جوامع اسلامی، وارد کردن سیاست گذاری های عهدنامه در بستر سیاسی و اجرایی جوامع اسلامی و استخراج راه کارهای عملی در مدیریت های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و غیره است.

 

محققان و پژوهشگران محترم مقالات خود را در محورهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و مدیریتی آن با تأکید بر عهدنامه مالک اشتر دبیرخانه کنگره ارسال کنند.

 

از جمله زیر محورهای پیشنهادی سیاست و حکومت برای تدوین مقاله می توان به تبیین مبانی، اهداف و آثار تشکیل حکومت اسلامی، بررسی راه کارهای کنترل و نظارت بر عملکرد کارگزاران، عوامل ایجاد و تداوم اعتماد متقابل بین مردم و حکومت، عدالت اجتماعی، بررسی عوامل تقویت جایگاه حکومت ها، بررسی عوامل موثر در انحطاط حکومت ها و راه کارهای برون رفت از آن، سیاست ها وشیوه های تعامل حکومت با مردم، معیارها و شاخصه های گزینش وزراء،کارگزاران، مشاوران و مدیران، بررسی جایگاه و اهمیت حکومت در ایجاد انتظام اجتماعی و بررسی جایگاه و اهمیت رهبری و پیروی از آن اشاره کرد.

 

زیر محورهای پیشنهادی فرهنگی فراخوان هفدهمین کنگره بین المللی نهج البلاغه عبارت از جایگاه فرهنگ، ارزشها و هنجارهای اجتماعی در نگاه حضرت و راهکارهای نهادینه سازی آن در میان کارگزاران و مردم، حکومت و شاخصه های توسعه فرهنگی (فرهنگ سازی)، بررسی جایگاه و نقش خواص و عامه مردم در نگاه امیرالمؤمنین(ع) و بررسی و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در صیانت از ارزش ها و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی است.

 

جایگاه و نقش کارگزاران حکومت در تعالی معنوی و مادی مردم و جامعه، بررسی نقش طبقات و اصناف جامعه ازنظر وظایف و ویژگی های هر طبقه، راهکارهای اجرای عدالت اجتماعی در جامعه و بررسی راه کارهای کنترل انحرافات اجتماعی در جامعه زیر محورهای پیشنهادی اجتماعی به شمار می رود.

 

از زیر محورهای پیشنهادی اقتصادی، بررسی شیوه تولید و کسب درآمد، بررسی شیوه ی مصرف و تخصیص درآمد، بیت المال و جایگاه آن از منظر امیرالمؤمنین(ع)، اقتصاد مقاومتی، راه کارها و مشکلات، راه های کنترل ثروت های نامشروع و جلوگیری از بوجود آمدن اقتصاد ناسالم، مقابله با «کنز» و ایجاد زمینه های عدالت اقتصادی هستند.

 

زیر محورهای پیشنهادی حقوقی فراخوان هفدهمین کنگره بین المللی نهج البلاغه، بررسی اهمیت و جایگاه حقوق متقابل مردم و حاکمیت، استخراج معاهدات و قوانین حقوقی از عهدنامه، تأثیرعهدنامه بر حقوق جهانی و تحلیل مقایسه ای بین آن دو، بررسی تطبیقیِ مفاد عهد نامه با معاهدات بین المللی، تفسیر و تبیین ارتباط متقابل حق و تکلیف در حکومت اسلامی،  تاثیر عهدنامه بر قوانین اساسی کشورهای اسلامی و مقایسه تطبیقی عهدنامه با سایر فرمان های سیاسی به شمار می رود.

 

مبانی، اصول و شاخصه های مدیریت اسلامی از منظر نهج البلاغه، ملاک ها و ویژگی های مدیران و کارگزاران(شایسته سالاری،تخصص،تعهد و غیره)، بررسی سیره مدیریتی علی(ع) در عرصه حکومت، ارائه الگو از مصادیق مدیریت کارگزاران علوی، بررسی تفاوتهای بنیادین مدیریت اسلامی با سایر مدیریت ها، بررسی سیمای مدیر و مدیریت موفق بر اساس مفاد عهدنامه، بررسی دلایل عزل و جابجایی مدیران و کارگزاران توسط حضرت علی (ع)، جایگاه و ضرورت مشورت و راهکارهای عملی کردن آن در مدیریت اسلامی، وظایف اساسی مدیران در آموزه های علوی، مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک در آموزه های علوی، مبانی رفتار سازمانی و مبانی رفتار گروهی زیر محورهای پیشنهادی مدیریتی است.

 

تذکر: دبیرخانه از تدوین مقالاتی جغرافیای سخن، اسباب و تاریخ صدور، مخاطب عهدنامه، بررسی انگیزه های صدور عهدنامه، منابع و اسناد)، شخصیت شناسی مالک اشتر و نقش و جایگاه وی، بررسی تأثیرات عهدنامه در میان متفکران اهل سنت، عهدنامه از منظر مستشرقین و بررسی اقوال مختلف آنان نسبت به عهدنامه، جایگاه عهدنامه در میان مسئولان و مدیران حکومت های اسلامی و بررسی راه کارهای توجه عملی آنان به عهدنامه، بررسی دلایل بی اعتنایی و عدم توجه کافی مسئولان کشورهای اسلامی به عهدنامه، بررسی و تبیین ظرفیت عهدنامه جهت استخراج دیگر موضوعات کاربردی با توجه به نیاز جامعه اسلامی، بررسی سایر فرمانهای حضرت به کارگزاران حکومتی و عهدنامه حضرت با مسیحیان و زرتشتیان و غیره استقبال می کند.

 

از نهاد ها و مراکز همکار در برگزاری این همایش می توان به آستان قدس علوی(ع)، آستان مقدسه حضرت معصومه(ع)،  استانداری قم، انجمن های علمی حوزه، بنیاد بین المللی علوم وحیانی إسراء، بنیاد بین المللی غدیر، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی. جامعه الزهراء(س)، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه المصطفی العالمیه، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه امام حسین(ع)، دانشگاه امام صادق(ع)،  دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دفتر مراکز تخصصی حوزه های علمیه، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مجمع جهانی اهل البیت(ع)،  مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، وزارت امور خارجه، وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  وزارت کشور و  یونسکو اشاره کرد.

 

شایان ذکر است که علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره مندی از راهنمای تدوین مقالات می توانند به نشانی دبیرخانه کنگره قم، میدان شهداء، خیابان حجتیه، روبروی مدرسه حجتیه، بنیاد بین المللی نهج البلاغه مراجعه کرده و یا با شماره تلفن۳۷۷۳۶۴۴۰-025 تماس بگیرند و یا به نشانی اینترنتی www.nahj-albalaghe.ir مراجعه کنند.

 

فکس دبیرخانه این کنگره به شماره ۳۷۷۴۲۵۹۴-025 بوده و نشانی ایمیل دبیرخانه به نشانی info@nahj-albalaghe.ir و صندوق پستی آن به شماره  ۴۴۵- ۳۷۱۸۵ است./822/ت302/ی

ارسال نظرات