۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۴۳۳۹۵۰
شرح دعای رو شانزدهم ماه مبارک رمضان؛

معیارهای دوستان خوب و بد و آداب دوستی

استاد درس خارج حوزه علمیه در شرح و تفسیر دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان به بیان رفاقت و دوستی با نیکان پرداخت و معیارهای دوستان خوب و بد را به همراه آداب دوستی تشریح کرد.
استاد زمانی شرح دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی، استاد درس خارج و سطح عالی حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِكَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَكِ یا إلَهَ العالَمین» بیان داشت: خدایا توفیقم ده در آن به سازش كردن نیكان و دورم دار در آن از رفاقت بدان و جایم ده در آن با مهرت به سوى خانه آرامش به خدایى خودت اى معبـود جهانیان.

 

رفاقت و دوستی با نیکان

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: دراین روز از درگاه الهی سه مسألت داریم که ابتدا می گوئیم خدایا! در این روز همراهی با خوبان را روزیم گردان! و سپس در فراز بعدی می گوئیم بارالها! دراین روز مرا از رفاقت با بدان باز دار! دراین دو فراز مسألهَ رفاقت ودوستی مطرح شده است که از مسائل مهمّ زندگی است.

 

وی افزود: اوّلا انسان باید دوستانی داشته باشد چرا که کسی بدون دوست باشد منزوی گشته واز نظر اجتماعی اخلاق مطلوب را ندارد. در روایات بر این مطلب تأکید شده است «أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ»(عیون الحکم/126) ناتوانترین انسانها کسی است که عاجز ازدوست یابی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: ثانیاً باید در انتخاب دوست دقّت کرد و با هرکسی پیوند دوستی برقرار نکرد زیرا دوستی سبب تأثیر پذیری از اخلاق دوست می شود و درصورت نامناسب بودن دوست، پس از مدّتی اخلاق انسان ناخودآگاه نامناسب می گردد.

 

وی گفت: درقرآن کریم آمده است سوره الفرقان آیه 28 «يا وَيْلَتى‏ لَيْتَني‏ لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَليلا» وای برمن! ای کاش من آنکس را دوست خود نمی گرفتم!

 

 پسر نوح با بدان بنشست        خاندان نبوّتش گم شد

 سگ اصحاب کهف روزی چند    پی نیکان گرفت ومردم شد

 

معیارهای دوست خوب و بد/آداب دوستی

استاد درس خارج حوزه بیان داشت: معیارهای دوست خوب عبارتند از؛ کسی باشد که نهی ازدشمنی وکمک برنیکی کند، معایب را تذکّر دهد، درسختی ها رها نکند، درظاهر وباطن یکرنگ باشد، خردمند و با وفا باشد و اهل خیر باشد.

 

وی افزود: ملاک های دوست بد عبارتند از؛  معصیت کاربودن، کم عقلی، دروغگو بودن، بخیل بودن و قطع رحم کردن و آداب دوستی عبارتند از پوشیدن عیوب، همراهی درحالات بحرانی، تواضع، تحمّل خطاها ورسیدگی مالی.

 

آرامش

استاد سطح عالی حوزه در بیان فراز سوم دعا گفت: می گوئیم پروردگارا! در این روز مرا درخانهَ ی آرامش جای ده! خانهَ آرامش یعنی روحیّهَ انسان دوستی که از وجود انسان تمام کدورتها رخت بر بندد و به جای آن مهربانی وصمیمیّت بنشیند. در این صورت زندگی شیرین می شود وبهره برداری از مواهب الهی فراوان می گردد.

 

وی افزود: بنابراین در پایان چنین درخواست می کنیم که ای معبود یگانه! تو بهترین دوست هستی! ما را از دوستان خود قرار ده!آمین./302/933/ب1

ارسال نظرات