۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۴۳۴۸۵۳
استاد حوزه علمیه قم:

واژه قرآنی«تراب» اشاره به شیعیان حضرت علی دارد

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین القاب حضرت علی(ع) که هم شیعه و هم سنی در کتاب‌ها تاریخی به آن اشاره کرده‌اند لقب ابوتراب است، گفت: واژه قرآنی«تراب» اشاره به شیعیان حضرت علی(ع) دارد.
شهادت امام علی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم طباطبایی، استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه یکی از القاب حضرت علی(ع) ابوتراب است، گفت: این لقب یکی از مشهور ترین القاب حضرت علی(ع) است که هم شیعه و هم سنی در کتاب‌های تاریخی خود این لقب را برای حضرت ذکر کرده اند.

 

وی افزود: این لقب را حضرت رسول(ص) به حضرت علی(ع) داده‌اند و در وجه تسمیه آن اختلاف وجود دارد که عده‌ای در این زمینه نقل می کنند که روزی پیامبر(ص)با گروهى از صحابه در نیمه جمادى الاولى سال دوم هجرى به تعقیب کاروان قریش که به سرپرستى ابوسفیان عازم شام بود، پرداختند و تا نقطه ‏اى به نام «عشیره» پیش رفتند، اما اثرى از کاروان قریش نیافتند و در یکى از روزها که در عشیره بودند، پیامبر بر بالین على(ع) و عمار آمد ند و دید ند که خوابیده اند و بر سر و صورت على خاک نشسته است و حضرت آن دو را با مهربانى و ملاطفت بیدار کردند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: حضرت رسول(ص) خطاب به حضرت على(ع) فرمود: «اى ابوتراب (آغشته به خاک) برخیز، آیا نمی خواهى شقی ‏ترین مردمان روى زمین را به تو معرفی کنم که یکى به نام احمیر (لقب قدار بن سالف) است که ناقه صالح پیامبر را پى کرد و دیگرى کسى است که شمشیر بر فرق تو مى زند و محاسن تو را به خون سرت رنگین مى کند» و از آن پس على(ع) میان مسلمانان به ابوتراب معروف شدند و چون این کینه را رسول خدا(ص) به حضرت علی(ع) داده بودند حضرت علی(ع) این کنیه را بسیار دوست داشتند.

 

خانم طباطبایی اظهار کرد: همچنین عبایة بن ربعى در وجه دیگر این نامگذارى نقل می کند که به ابن عباس گفتم چرا رسول خدا(ص) حضرت على(ع) را «ابوتراب»نامید گفت چون على صاحب زمین است و پس از پیامبر حجت خدا بر اهل زمین است و به وسیله او زمین و آرامش آن باقى است، از این رو او را «ابوتراب» نامید و از رسول خدا(ص) شنیدم که وقتى روز قیامت به پا مى شود، آن قدر ثواب و کرامت نصیب شیعیان على(ع) مى شود و کفار با دیدن این صحنه مى گویند که اى کاش ما از خاک یعنی از شیعیان على بن ابى طالب(ع) بودیم.

 

وی افزود: بعد از این لقب دادن یکی از کرامت هایی که خداوند به حضرت علی(ع) دادند این بود که خاک‌ها برای ایشان آینده، گذشته و حال انسان‌ها را تا روز قیامت بیان کرد و همانطور که در روایت ها به این موضوع اشاره شده یکی از شاهدان و گواهان قیامت خاک و حضرت علی(ع) هستند.

 

خانم طباطبایی اظهار کرد: بر همین اساس و همانطور که در علت نامگذاری حضرت علی (ع) به این لقب عنوان شد واژه قرآنی«تراب» اشاره به شیعیان حضرت علی(ع) دارد و در قیامت شیعیان حضرت علی(ع) با نام تراب مورد خطاب و رحمت خداوند قرار می گیرند.

 

وی افزود: با وجود اینکه این لقب در میان مسلمان نشان دهنده جایگاه عظیم حضرت علی(ع) بود ولی بنی امیه بعد از شهادت حضرت علی(ع) از روی کینه و حسادت این لقب را برای حضرت علی(ع) بیان می‌کردند و با این خطاب حضرت را بر بالای منبر مورد لعن قرار می دادند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: متأسفانه بنی امیه برای اینکه بتوانند حضرت علی(ع) را بد نام کنند بر بالای منبر در میان مردم می‌گفتند که علی(ع) به این علت ابوتراب نامیده شده که هر گاه از حضرت زهرا(س) ناراحت می‌شد به مسجد رفته و مشتی خاک بر سر خود می‌ریخت به همین علت پیامبر(ص) ایشان را لقب ابوتراب دادند که باید گفت این دروغ محض است و حضرت علی(ع) بارها در خصوص جایگاه حضرت زهرا(س) به خدا قسم خورده و فرموده اند که به خدا قسم که فاطمه(س) حتی یکبار مرا به خشم نیاورده است و این حدیث را به وفور شیعه و اهل سنت نقل کرده‌اند و در کتاب‌های خود حضرت زهرا(س) را بهترین زنان عالم و سیده نسا العالمین عنوان کرده‌اند و چگونه ممکن است بانویی که در منابع شیعه و اهل سنت سرور زنان بهشتی تا روز قیامت معرفی شده، همسر خود را رنجیده خاطر کرده و آزار دهد و موجب شود که او خانه خود ار ترک کند./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات