۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۴۳۵۰۰۹
مدیر استانی حوزه علميه آذربایجان شرقی:

پرداختن به امور بيهوده در شب‌های قدر مذموم است

حجت‌الاسلام انتظاری رشد و کمال معنوی انسان را در سایه بهره‌مندی از فرصت‌های بندگی و درک مقام عبودیت دانست و گفت: نباید فرصت‌های رحمت و معرفت الهی را با پرداختن به امور بيهوده از دست داد‌.
شب قدر

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی انتظاری، مدیر استانی حوزه علميه آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به اهميت توجه به فضائل معنوی ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر پرداخت و با بیان اینکه نباید فرصت توبه و تقرب به درگاه الهی در ماه رمضان را از دست داد، اظهار داشت: نباید فرصت‌های رحمت و معرفت الهی را با پرداختن به امور بيهوده از دست داد.

 

وی خاطرنشان کرد: گاه مشاهده می‌شود جوانان با حضور در مساجد و محافل معنوی شب‌های قدر تنها به صحبت و گپ و گفت‌های دوستانه مشغول هستند، درست است که صرف شب‌زنده‌داری در این ليالی نيز اجری محفوظ نزد خداوند متعال دارد، اما بهتر است از سيره بزرگان استفاده و اعمالی که برای این شب واردشده، اهتمام داشته باشيم.

 

امام‌جمعه جلفا با بیان اینکه روایات و احادیث متعددی بر زمان دقيق شب قدر آمده است، گفت: گروهی شب قدر را در طول سال محتمل می‌دانند و گروهی در ماه رمضان، گروهی یکی از 12 شب آخر این ماه و گروهی یکی از شب‌های نوزدهم، بيست و یکم و یا بيست و سوم ماه رمضان را شب قدر می‌دانند.

 

وی با اشاره به اینکه عموماً شيعيان شب بيست و سوم ماه مبارک رمضان را شب قدر می‌دانند، تصریح کرد: با این توصيف می‌توان گفت که شب‌های نوزدهم و بيست و یکم ماه ضيافت الهی تمرینی برای درک فضائل معنوی و نورانی شب بيست و سوم ماه مبارک رمضان است.

 

حجت‌الاسلام انتظاری شب قدر را شب قدرشناسی از جایگاهی که در آن قرار داریم، دانست و تصریح کرد: اگر انسان خلیفه‌الله ناميده شده، به دليل ظرفيت وجودی است که حضرت حق در نهاد ماه قرار داده، بنابراین باید تلاش کنيم ظرف وجودی خود در شب قدر را افزایش دهيم تا بتوانيم هر چه بيشتر از فضیلت‌های معنوی رمضان مبارک خوشه‌چینی کنيم.

 

وی در ادامه ماه مبارک رمضان را فرصتی برای دوری و نفی رذایل اخلاقی و صفات مذموم و نکوهيده و گرایش به فضایل و خصائل والای اخلاقی دانست و گفت: روزه‌داری ظرفيتی عظيم برای تحقق این مهم است، عبادتی که در کنترل و مهار نفس و آماده کردن انسان برای کسب ارزش‌های اخلاقی بسيار ارزشمند است.

 

امام‌جمعه جلفا شب قدر را از فرصت‌های کم‌نظیر زندگی انسان برای خداشناسی و بهره‌گیری از برکات فراوان و رحمت بی‌کران الهی دانست و گفت: استغفار در شب قدر نجات‌دهنده انسان از آتش جهنم است، کسانی که می‌خواهند از قرب الهی بهره‌مند شوند باید قدر شب قدر را بدانند و از فرصت‌های معنوی به بهترین نحو استفاده کنند.

 

وی پیش‌نیاز حضور در شب قدر و رسیدن به نقطه اوج معرفت انسانی را متوسل شدن به توبه و استغفار اعلام کرد و گفت: ‌مؤمن حقیقی می‌کوشد در این شب بین خود و خداوند اصلاح امور انجام داده و با یگانه معبود خود هم‌پیمان شود تا گناه و خطایی را مرتکب نشود و بتواند در مسیر اهداف الهی و ارزش‌های دینی گام بردارد.

 

مدیر حوزه علميه آذربایجان شرقی رشد و کمال معنوی انسان را در سایه بهره‌مندی از فرصت‌های بندگی و درک مقام عبودیت دانست و گفت: روزه‌داری تنها تحمل گرسنگی و تشنگی نيست، بلکه انسان را از معصیت‌هایی که انجامش گاه برای فرد عادی شده بود، بازمی‌دارد، در حقيقت روزه‌داری امنيت روحی و روانی بنده را فراهم می‌کند.

 

وی  ادامه داد: اهمیت شب قدر به حدی است که بسیاری از امامان دین بر احیای این شب حتی در حال بیماری نیز سفارش کرده‌اند؛ چنانکه امام صادق(ع) به ابو بصیر می‌فرماید؛ در هر یک از دو شب بیست و یکم و بیست و سوم صد رکعت نماز بخوان، تا می‌توانی دو شب را تا سپیده شب‌زنده‌داری کن، در آن دو شب غسل کن./854/302/ب2

ارسال نظرات