۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۴۳۵۹۶۳
امام جمعه نجف آباد:

توکل، نردبان الهی برای رسیدن به خدا است

حجت الاسلام حسناتی در سلسله جلسات قرآنی ماه رمضان درباره توکل، یکی از درجات کمال انسان گفت: در توکل به وسیله خداوند، به خود خدا می رسیم.
حجت الاسلام حسناتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام مصطفی حسناتی امام جمعه نجف‌آباد در سلسله جلسات قرآنی 30 روز، 30 جرعه که عصر امروز در کتابخانه قرآنی اشراق برگزار شد، درباره صفت توکل که یکی از درجات کمال انسان است، گفت: یکی از صفاتی که در آیات قرآن به آن تأکید و امر شده است، توکل کردن به خداوند است.

 

وی درباره معنای توکل در قرآن و وکیل گرفتن خداوند توسط انسان افزود: توکل در معنای قرآنی آن به این معناست که ای بنده در هر رتبه و درجه دنیایی هستی، راه رسیدن به خدا و کمال الهی نیاز به وکیل داری و هیچ وکیلی برای انسان همچون خداوند نیست.

 

حجت الاسلام حسناتی در ادامه بیان داشت: اینکه انسان، خداوند را وکیل خود قرار دهد، نوعی مسامحه و تشبیه است و این ممکن الوجودی که جز فقر الی الله چیزی نیست، این بیان الهی برای وکیل گرفتن، از الطاف خداوند به بنده است که او را کسی می داند و به انسان حق اعمال نظر می دهد با آنکه اراده و هدایت همه از آن خداوند است.

 

وی با بیان آیه «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ» بیان کرد: خدا را وکیل خود قرار ده، یعنی به خداوند اعتماد کن و خداوند در این رابطه چنان به انسان اراده و استقلال داده است، که گویا حق رای دارد و حتی به خاطر گرفتن این وکالت، مزد ویژه به انسان می دهد.

 

نماینده ولی فقیه در نجف آباد درباره اهمیت توکل با توجه به آیات قرآن خاطر نشان کرد: یکی از مهم ترین از تکالیف و درجات انسان، توکل است و مومن واقعی کسی است که نسبت به ضعف های خود معرفت و شناخت داشته باشد و بداند که برای خدایی شدن نیازمند او هستیم که اگر در این راه جز خدا را تکیه گاه خود قرار دهیم، به جای رسیدن به کمال، به عجب می رسیم و انتهای این راه تنها پوسته ای است که همه اش منیت و خودخواهی است.

 

وی برخی از آیات قرآن که درباره توکل است، افزود: در قرآن کریم، حدود 70مورد ماده توکل بیان شده، که عمده اش دستور به توکل است «لاموثر فی الوجود الا الله» که تأثیرگذار اصلی خداست و نباید از آن غفلت کنیم که روح دین داری رسیدن به بالاترین مراتب این صفات است.

 

حجت الاسلام حسناتی درباره اصل وجوب توکل به خداوند با اشاره به آیه «وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلًا» افزود: اصل توکل و تکیه اصلی در این عالم، خداوند سبحان است و متاسفانه گاهی در مراحل مختلف زندگی در کنار توکل به خداوند، به دیگران نیز توکل می کنیم و این توحید همراه با شرک است.

 

وی در ادامه با اشاره به برخی از آیات قرآن درباره علل رسیدن به درجه توکل بیان داشت: «وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ»، رب نهایت لطف به مربوب است و ذاتی که همه صفات کمال و جمال و جلال را دارد و رب مشرق و مغرب است و معبودی جز او نیست و «وَعَلَى اللَّهِ فَليَتَوَكَّلِ المُتَوَكِّلونَ» و نه تنها در اسباب معنوی که حتی در کوچکترین اسباب مادی دنیا نیز باید به خداوند توکل کنیم.

 

امام جمعه نجف آباد در ادامه تصریح کرد: «رَبُّنَا كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنَا» پروردگاری که عالم به همه امور است و تنها وکیلی است که شما را ذره ای به جهل نمی کشاند و چون همه امور دنیا تحت اختیار اوست، وکیل همه چیز است و همه عالم با وکالت و تکیه به او می چرخد و رسیدن به درجات کمال و موفقیت جز با توکل الهی که همه صفات جمال و جلال را دارد، ممکن نیست.

 

وی یکی از علل چنگ زدن به وکالت الهی را با اشاره به آیه «قُلْ هُوَ الرَّحْمَٰنُ آمَنَّا بِهِ وَعَلَيْهِ تَوَكَّلْنَا» گفت: یکی از ویژگی های وکلای دنیایی نبود رحمت و شفقت است که گاهی با کوچکترین رخدادی در برابر موکل خود موضع می گیرند ولی خداوند تنها وکیلی است که نسبت به موکل خود، رحمت و مهربانی دارد، و همه جهان غرق در رحمت او هستند.

 

مشکلات و مصائب برای انسان متوکل، میدان پرواز به حق است

حجت الاسلام حسناتی با اشاره به برخی دیگر از آیات قرآن درباره آثار توکل بیان داشت: «إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُتَوَكِّلِینَ»، یکی از مواردی که خداوند در قرآن، بنده را محبوب خود معرفی کرده است، در رسیدن به درجه توکل است و اظهار بندگی و عبد بودن رسیدن به درجه توکل است و همین که بنده به این معرفت و شناخت برسد، که باید عبد بود و ابزار دنیا نباید تکیه کرد، معنای توکل است.

 

وی از دیگر آثار توکل را رسیدن به درجه صبر بیان کرد و افزود: انسان متوکل هیچ گاه احساس شکست و پوچی در زندگی نمی کند حتی در برابر مشکلات و مصائب آنها را میدان پرواز خود قرار می دهد و در این مرحله است که دنیا برای انسان، همه اش آخرت می شود و کل امور دنیایی انسان، عبادت خدا به حساب می آید و در توکل به وسیله خداوند، به خود خدا می رسیم./1306/202/ب3

  

ارسال نظرات