۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۴۳۶۵۸۰
کارشناس مذهبی:

دستگیری از نیازمندان ویژگی اعیاد مذهبی است

کارشناس مذهبی گفت: یکی از ویژگی های اعیاد مذهبی کمک به فقرا، یاری و دستگیری از آنها و انفاق است که در اعیادی همچون عید سعید فطر، عید قربان و عید غدیر در کنار اعمال و عبادت های مطرح شده برای آنها مورد تاکید قرار گرفته اند.
نماز جماعت مسلمانان شهر فورت مک موری در کانادا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، حجت الاسلام سید محمد هاشمی نژاد کارشناس مذهبی در استان مرکزی، صبح امروز در خطبه های نماز عید سعید فطر و در مسجد الزهرا اراک، عنوان کرد: یکی از ویژگی های اعیاد مذهبی کمک به فقرا، یاری و دستگیری از آنها و انفاق است که در اعیادی همچون عید سعید فطر، عید قربان و عید غدیر در کنار اعمال و عبادت های مطرح شده برای آنها مورد تاکید قرار گرفته اند.

 

وی  ابا بیان اینکه روز عید فطر اعمال مختلفی را دارد، فزود: یکی از اعمال روز عید سعید فطر خواندن زیارت امام حسین(ع) است که با زیارت عاشورا نیز تفاوت دارد و از دیگر اعمال این روز خواندن نماز عید فطر به جماعت است که در راستای نشان دادن اتحاد و انسجام مسلمانان دنیا و تحقق اهداف آنها در جهان بسیار مثمر ثمر است.

 

حجت الاسلام هاشمی نژاد عید سعید فطر را عیدی بسیار بزرگ و ارزشمند برای همه مسلمانان فارغ از مذهب تسنع و تشیع اعلام و ابراز کرد: تمامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی این روز بزرگ را عید می گیرند و در آن ضمن برگزاری نماز، زکات فطریه را نیز به نیازمندان و مستمندان اهدا می کنند.

 

کارشناس مذهبی استان مرکزی ادامه داد: خداوند زکات فطریه را برای این قرار داده تا در سطح جامعه اعتدال برقرار شود و نیازمندان نیز احساس کنند که امروز عید است؛ از این رو پرداخت زکات فطریه به مستمندان و نیازمندان از واجبات عید فطر است که باید انجام شود البته بهتر است افراد قبل از اقامه نماز عید فطر زکات فطریه خود را کنار بگذارند و یا اگر می توانند همان موقع آن را به مستمند پرداخت کنند.

 

کارشناس امور دینی استان مرکزی اظهار داشت: در روز عید قربان نیز قربانی کردن مستحب است و این امر نیز برای اطعام و کمک به نیازمندان مورد تاکید واقع شده، ضمن اینکه در روز عید غدیر هم اطعام دادن مستحب است و اطعام هر یک نفر در این روز مساوی با اطعام هزاران پیامبر است؛ لذا اگر کس یمی تواند در این روز نیز به افراد دیگر اطعام دهد از ثواب بسیار بزرگی نزد پروردگار برخوردار خواهد شد.

 

حجت الاسلام هاشمی نژاد با بیان اینکه در روز عید فطر هم دادن زکات فطریه و هم دادن صدقه اول ماه واجب است، تصریح کرد: سفارش شده ماه های قمری را افراد با دادن صدقه آغاز کنند و بهتر است در این روز که اول ماه شوال می باشد انفاق نیز داشته باشیم و آنهایی که وسعشان می رسد زکات فطریه را بیشتر پرداخت کنند.

 

کارشناسی مذهبی استان مرکزی افزود: در رکعت اول نماز عید فطر سفارش به خواندن سوره مبارکه اعلی از این جهت شده که در این سوره به تزکیه نفس سفارش می شود و انسانی که یک ماه رمضان را تزکیه نفس داشته باید بتواند این تزکیه را در تمام طول سال و عمر خود نیز حفظ کند.

 

کارشناس امور دینی استان مرکزی خاطرنشان ساخت: در رکعت دوم نماز عید فطر نیز سوره شمس خوانده می شود که در این سوره خداوند 11 قسم را برای اینکه ما حرف هایش را باور کنیم یاد می کند و این یکی از مصادیق لطف، فضل و کرم پروردگار نسبت به بندگانش تلقی می شود.

 

حجت الاسلام هاشمی نژاد گفت: در این سوره خداوند به خورشید و شعاعش، ماه که پشت سر خورشید حرکت می کند، شب و روز، آسمان ها و آفریننده آسمان، زمین و جان آدمی قسم یاد می کند، چرا که جان آدمی و نفس درونی ما به صورت فطری کارهای خوب و بد را متوجه می شود.

 

کارشناس مذهبی استان مرکزی با بیان اینکه فقط انبیاء برای شکوفایی درون و تربیت جنبه توحیدی انسان ها مبعوث شده اند، اظهار داشت: انسان می تواند به صورت فطری کارهای خوب و بد را از هم تشخیص دهد؛ از این رو باید بسیار حواسمان به رفتار، گفتار و زندگیمان باشد تا همواره در مسیر صحیح زندگی مورد توجه خداوند قرار بگیریم و از بدی ها و گناهان به دور باشیم./201/842/ب1

ارسال نظرات