۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۴۳۷۱۶۰
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران مطرح کرد؛

پژوهش قلب تپنده حوزه های علمیه/ جشنواره علامه حلی فرصتی برای رقابت پژوهشی طلاب جوان

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران از پژوهش به عنوان قلب تپنده حوزه های علمیه یاد کرد و گفت: امروز جامعه نیازمند الگوهای مناسب فردی و اجتماعی برای ادامه مسیر زندگی است که حوزه های علمیه می توانند با پژوهش های کاربردی در این باره نقش راهنما را برای جامعه ایفا کنند.
پژوهش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران امروز در نشست شورای علمی پژوهشی جشنواره استانی علامه حلی در مازندران با اشاره به ارسال حدود هزار اثر به دبیرخانه جشنواره علامه حلی استان، گفت: این مقالات ارسالی در دو مرحله اجمالی و تفصیلی مورد بررسی کمیته داوران قرار گرفتند.

 

وی با بیان این که از این تعداد مقالات ارسالی به دبیرخانه 250 اثر مربوط به حوزه علمیه خواهران بوده است، افزود: هفت گروه علمی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه وظیفه داوری به این مقالات ارسالی را عهده دار بودند.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که همه آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره استانی علامه حلی به چهار سطح یک تا چهار تقسیم شد، افزود: هر یک از این سطوح دارای معیارو شاخص های خاصی بود که ارزیابان بر همین اساس آثار را داوری و امتیازهای لازم را ارائه کردند.

 

حجت الاسلام زارع میزان استقبال طلاب مدارس علمیه مازندران از این جشنواره را قابل قبول توصیف کرد، گفت: با توجه به این که امسال نخستین سالی بود که جشنواره علامه حلی در استان آغاز به کار کرد، اما میزان استقبال اساتید و همکاری مدیران مدارس در این خصوص قابل تقدیر بوده است.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که پس از بررسی های به عمل آمده بیش از 15 مقاله به عنوان آثار برگزیده نخست جشنواره استانی علامه حلی مازندران انتخاب شدند، تصریح کرد: علاوه بر این نیز تعدادی از مقالات دیگر نیز به عنوان آثار قابل تقدیر و شایسته تقدیر انتخاب شدند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود جشنواره استانی علامه حلی را فرصتی برای رقابت طلاب جوان در عرصه پژوهش عنوان کرد و افزود: به حتم برگزاری استانی این جشنواره در شناسایی طلاب جوان پژوهشگر کمک شایانی خواهد کرد.

 

حجت الاسلام زارع با بیان این که ظرفیت پژوهشی حوزه علمیه برادران به حتم بیشتر از دیگر مراکز حوزوی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نمی شود و به همین دلیل پژوهش در حوزه علمیه کمرنگ است.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که باید از نظر پژوهشی در مدارس علمیه یک تحرکی ایجاد شود، خاطرنشان کرد: باید شیوه مقاله نویسی و روش تحقیق از سوی اساتید و مدیران مدارس علمیه از ابتدای سال تحصیلی جدید به خوبی تبیین شود.

 

وی برگزاری این جشنواره در مازندران را یک نقطه مثبت برای بالا رفتن سطح علمی استان دانست و افزود: استانی شدن این جشنواره کمک شایانی در جهت بهبود امر پژوهش در سراسر کشور خواهد کرد.

 

حجت الاسلام زارع برگزاری این جشنواره را فرصتی برای رقابت طلاب جوان در عرصه پژوهش عنوان کرد و گفت: به حتم برگزاری استانی این جشنواره در شناسایی طلاب جوان پژوهشگر کمک شایانی خواهد کرد.

 

وی با تأکید به این مطلب که فعالیت های علمی پژوهشی باید از حاشیه به متن حوزه های علمیه وارد شود، افزود: مشارکت اساتید در امور پژوهشی گامی مؤثر در جهت تشویق طلاب به این امر است که باید به آن پرداخته شود.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که پژوهش در حوزه علمیه باید از همان پایه های ابتدایی در میان طلاب نهادینه شود، تصریح کرد: باید از ظرفیت های موجود در جهت نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در حوزه بهره گیریم.

 

حجت الاسلام زارع خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه که متولیان امر دین و تولیدکنندگان دانش دینی هستند، باید با درک شرایط زمان و مخاطب شناسی، توانمندی های خود را برای پاسخ به مسائل روز در زمینه های مختلف تقویت کنند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران پژوهش در مدارس علمیه را یکی از ویژگی های مهم نظام آموزش حوزه دانست و اظهار داشت: زمانی می توان به ارتقای فرهنگ پژوهش در مدارس علمیه امیدوار بود که همه ارکان نظام پژوهش به مقوله تحقیق به عنوان یک اصل مبنایی توجه کرده و آن را از حاشیه به متن وارد کنند.

 

حجت‌الاسلام زارع بر لزوم استفاده از ابزارهای تشویقی برای بالابردن رغبت طلاب به پژوهش تأکید کرد و در بیان اهمیت این کار، گفت: ممکن است به دلیل دشوار بودن پژوهش برخی از طلاب دروس مقدماتی به انجام آن رغبتی نداشته باشند، بنابراین مدیران پژوهش باید با در نظر گرفتن ابزارهای تشویقی، طلاب جوان را با مقوله تحقیق و پژوهش آشنا کنند.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران از پژوهش به عنوان قلب تپنده حوزه های علمیه یاد کرد و گفت: امروز جامعه نیازمند الگوهای مناسب فردی و اجتماعی برای ادامه مسیر زندگی است که حوزه های علمیه می توانند با پژوهش های کاربردی در این باره نقش راهنما را برای جامعه ایفا کنند.

 

وی با بیان این که خوشبختانه در حوزه پژوهش گام‌های رو به رشدی در جهت ترویج و نهادینه‌سازی پژوهش و ایجاد نهادهای پژوهشی برداشته‌ شده است، گفت: اما این روند رو به رشد نباید ساکن باشد و هر روز باید با برنامه و طرح های جدیدی تقویت شود تا شاهد رشد و شکوفایی پژوهش در حوزه باشیم./950/202/ب2

ارسال نظرات