۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۴۴۱۱۸۷
مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه سیاسی:

پژوهش با نیاز جامه مرتبط نباشد ناشناخته می‌ماند

حجت الاسلام دلیر نقده‌ای با بیان این که میان پژوهش های دینی و نیاز جامعه تناسبی وجود ندارد، گفت: هنگامی که یک پژوهش در غرب انجام می شود در تمام دنیا منتشر می شود زیرا متناسب با نیاز جامعه است.
پژوهش دینی

حجت الاسلام بهرام دلیر نقده ای در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه کمیت و کیفت آثار پژوهش دینی بیان داشت: متأسفانه پیوند مناسبی بین حوزه  و جامعه مشاهده نمی شود همچنین ارتباط آثار مراکز پژوهشی دینی با مسائل مختلف جامعه کمرنگ است گرچه ممکن است از لحاظ کمیت تعداد پژهش های دینی فراوان باشد.

 

مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه سیاسی با اشاره به مشکلات عرصه پژوهش دینی بیان داشت: پژوهشگاه های متعددی در زمینه پژوهش دینی مشغول به کار هستند اما متأسفانه گاهی دیده می شود که تمام این پژوهشگاه ها در حال بررسی یک موضوع هستند حتی مشاهده شده است چندین پژوهشگاه در حال تصحیح یک کتاب خطی هستند در نتیجه بسیاری از فرصت های محققین همچنین فرصت ها مالی و انتشاراتی به هدر می رود.

 

وی ادامه داد: تشکیل پژوهشگاه مرکزی و مشورتی برای ایجاد هماهنگی در بین تمام پژوهشگاه های دینی ضروری است تا از موازی کاری جلوگیری کند؛ در بحث های عرفانی همه افراد صاحب نظر دارای دغدغه هستند اما آثار جدی در این زمینه یافت نمی شود به عنوان مثال بعد از گذشت زمان فراوانی از انقلاب هنوز نتوانسته ایم بحث فلسفه را همگانی کنیم در حالی که در غرب آموزش فلسفه را از مهدکودک آغاز می کنند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که دین پژوهان با افراد جامعه ارتباط ندارند و از فضای مجازی نیز فاصله می گیرند، گفت: ارتباط دین پژوهان با پدیده های اجتماعی و فرهنگی و قلم زدن در آن زمینه ضروری است زیرا هدف آنها پاسخ دادن به مسائل جامعه است و تا زمانی که این مسائل دغدغه نشوند پژوهش ارتباطی با مسئله موجود در جامعه نخواهد داشت.

 

وی ادامه داد: هنگامی که یک پژوهش در غرب انجام می شود در تمام دنیا منتشر می شود زیرا متناسب با نیاز جامعه است اما برخی پژوهش های دینی به دلیل این که ارتباطی با نیاز جامعه ندارد در خود قم نیز شناخته نمی شوند؛ امروزه نسل جوان با استفاده از فضای مجازی به تمام مسائل دسترسی دارد در حالی که در گذشته برای به دست آوردن آن زحمت فراوانی داشت البته باید گفت در صورت وارد شدن یک پژوهشگر به فضای مجازی از سوی افراد فراوانی مورد نکوهش قرار خواهد گرفت.

 

عضو انجمن علمی فقه و اصول حوزه علمیه خاطرنشان کرد: حوزه علمیه نیروی پرورش یافته خود را نمی تواند حفظ کند و غالبا افراد محقق جذب مراکز آموزش عالی و پژوهشگاه ها شده اند و متن حوزه از وجود چنین افرادی خالی است؛ حوزه علمیه بحث های پژوهش محوری را از پایه اول آغاز کند و در کنار مسائل آموزشی برای پژوهش جایگاهی قرار دهد.

 

وی با بیان این که مدیر جدید حوزه های علمیه تجارب مدیران گذشته را مورد استاده قرار دهد، اظهار داشت: مدیر جدید حوزه های علمیه با استفاده از تجارب مدیران گذشته می تواند آسیب های دوره های گذشته را شناسایی و برای رفع این آسیب ها اقدام کند؛ دغدغه مدیر جدید حوزه علمیه مسائل علمی باشد نه گرایش های سیاسی که در این صورت تمامی گرایش های سیاسی از حوزه علمیه حرف شنوی خواهند داشت همچنین میان آموزش و پژوهش پیوند ایجاد کند./1324/ت302/ی

ارسال نظرات