۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۴۴۳۱۱۵
آیت الله مظاهری:

رابطه انسان با خدا به اندازه تلاش انسان در این راه است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: انسان در مسیر رضایت الهی باید آن قدر پیش روی کند که کسی را به جز خداوند نبیند، حتی خودش را، کسانی که به شدت اهل مراعات تقوای الهی هستند و شبها با خداوند راز و نیاز می کنند، کم کم ظرفیتی پیدا می کنند که از دانستن به یافتن می رسند.
اقامه نماز و درس اخلاق آیت الله مظاهری در مسجد حکیم اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین (ع) جی برگزار می شود، گفت: بالاترین لذت در بهشت نصیب اهل دل می شود.

وی با مروری بر مباحث روز گذشته در رابطه با اثرات خواندن سوره اخلاص افزود: همان طور که قبلاً اشاره کردم سوره اخلاص، جزء معدود سوره هایی است که پیش خدا و اهل بیت(ع) ارزش زیادی دارد و ختم آن برای برطرف شدن مشکلات بسیار مجرب و کارگشا است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: بازهم گفتیم برخی برای رسیدن به حاجات خود به غیر خداوند یعنی ساحران و جادوگران مراجعه می کنند و با توسل به غیر خداوند علاوه بر این که گناه بزرگی را مرتکب می شوند، به اتفاقات بد دیگری دچار شده و خلاصه بی چاره می شوند.

رییس حوزه علمیه اصفهان برای استجابت حاجات راهی را پیشنهاد کرد: برای رفع و دفع مشکلات 100 مرتبه سوره اخلاص را بخوانید و ثوابش را به ارواح مطهر اهل بیت(ع) هدیه کنید، این کار توسلی دو جانبه به قرآن و اهل بیت(ع) است و مشکلات بزرگی را مرتفع می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بزرگ خواندن مفهوم سوره اخلاص ابراز کرد: پی بردن به نفس الامر سوره اخلاص کاری غیر ممکن است، ذخایری در این سوره وجود دارد که فقط وجود مبارک اهل بیت(ع) قدرت تشریح آن را دارند، یعنی فقط زمان ظهور عظمت و بزرگی این سوره برای همه هویدا می شود.

وی ادامه داد: امیدوارم در زمان ظهور امام عصر(عج) حضور داشته باشیم، پای منبر آقا بنشینیم و با سخنرانیهای ایشان دلمان نورانی شود.

حضرت آیت الله مظاهری خود را از تفسیر کردن سوره اخلاص عاجز دانست و اظهار کرد: بیان حقایقی که در این سوره نهفته کار بشر معمولی نیست، در میان احتمالاتی که هست، ما هم ترجمه ای از این سوره بیان می کنیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان افزود: سوره اخلاص یا توحید، همان طور که از اسمش پیدا است، در مورد وحدانیت پروردگار است،«هُوَ» در ابتدای این سوره اشاره به عالم غیب الغیوب دارد، عالمی که احدی از آن خبر ندارد جز ذات اقدس الهی، حتی اهل بیت(ع) با وجود این که علمشان نامتناهی است و تسلط کامل بر قرآن دارند، نمی دانند این«هُوَ» به چه معنا است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایات معصومین(ع) ادامه داد: ظهور و تجلی خداوند در همه امور و عوامل عالم توسط اهل بیت(ع) درک می شود ولی کسی از ذات و هویت الهی خبر ندارد، حتی وجود مطهر اهل بیت(ع).

وی افزود: همین الآن که من دارم حرف می زنم، همین الآن که شما دارید به حرفهای من گوش می دهید، همه و همه از جانب خداوند است، این ظهور درک می شود ولی درک هویت برای کسی ممکن نیست.

حضرت آیت الله مظاهری راه رسیدن به ذات اقدس الهی را بیان کرد و گفت: برای شناخت هویت چیزی تسلط کامل وجودی بر آن چیز نیاز است و چون احدی نمی تواند تسلط وجودی بر خداوند پیدا کند، فهم هویت الهی غیر ممکن شده و تنها باید از نشانه ها به وجود او پی ببریم.

رییس حوزه علمیه اصفهان وجود خداوند را یافتنی دانست و ابراز کرد: کسانی که به شدت اهل مراعات تقوای الهی هستند و شبها با خداوند راز و نیاز می کنند، کم کم ظرفیتی پیدا می کنند که از دانستن به یافتن می رسند در رابطه با وجود خداوند، این را بدانید هر کس به اندازه سعی وجودی اش خداوند را می یابد نه بیشتر.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به فرازی از دعای عرفه امام حسین(ع) تبیین کرد: امام حسین(ع) در دعای عرفه می فرمایند، کسی که تو را نیابد کور است که این معنای اخباری است و اگر به شکل انشائی معنا کنیم، می فرمایند کسی که تو را نیابد کور باد.

وی هدف خلقت انسان را این گونه بیان کرد: انسان باید در مسیر پرستش خداوند تا آن جا پیش رود که دیگر کسی را جز خداوند نبیند، حتی خودش را، در مسیر رضایت الهی اگر پیش رویم مانند تشنه ای که در موقع تشنگی می یابد تشنگی را ولی نمی تواند تشنگی را تعریف کند، می یابیم خداوند را.

حضرت آیت الله مظاهری در تشریح مکالمه اهل دل با خداوند ابراز کرد: خوشا به حال کسی که جز خداوند کسی را نمی بیند، از این رو با بدین واسطه با خداوند درد و دل می کند، در این دنیا مکالمه اهل دل با خداوند یک طرفه است ولی در آخرت اگر به مقام سیر الی الله رسیده باشد، مکالمه دو طرفه می شود، می رسد به جایی که نعمت های بهشتی برایش اهمیتی ندارد و فقط به دنبال مکالمه با خداوند است.

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان با اشاره به آیات بیست و دوم و بیست و سوم سوره قیامت که می فرماید«وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةٌ» افزود: اهل دل به این آیه خیلی اهمیت می دهند، این آیه می گوید نهایت خوشحالی از آنِ کسانی است که به جز وجود خداوند به چیز دیگری اهمیت نمی دهند./867/201/ب3

ارسال نظرات