قبح ارزشهای جامعه با حسد شکسته میشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام فقهی امروز در نشست تخصصی تفسیر موضوعی قرآن کریم که در ضلع شرقی شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه برگزار شد به نص آیه 34 سوره نساء اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه شریفه فرموده است«وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَکُمْ عَلي بَعْضٍ لِلرِّجالِ نَصيبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصيبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ آن اللَّهَ کانَ بِکُلِّ شَيْءٍ عَليماً یعنی هرگز آنچه را که خدا به وسیله آن برخی از شما را بر برخی برتری داده آرزو میکنید مردان و زنان امتیازات شرعی و قانونی و جسمی و روانی یکدیگر را و هر فرد یا گروهی امتیازات خدادادی دیگری را از قبیل مال و مقام و فرزند آرزو نکند زیرا این امتیازات طبق حکمت و نظام اتم خلقت است و تمنیات ضد آن سبب بروز حسد و فساد در جامعه است برای مردان بهرهای است از آنچه کسب کردهاند به دستشان رسیده از راه خصوصیات غیر اختیاری یا امور اختیاری و برای زنان نیز بهرهای است از آنچه کسب کردهاند و از خداوند از فضل او بخواهید که همانا خداوند به همهچیز داناست طبق مصلحت عطا میکند».
استاد برنامههای معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه واژه«وَ لا تَتَمَنَّوْا» در این آیه مبارکه صراحتاً تمنی و آرزوی برخورداری از امکانات دنیوی و اخروی مورد نهی قرار گرفته است، اظهار کرد: آرزوی برخورداری از امکانات و جایگاه دیگران ازاینجهت مورد مذمت دین مبین اسلام است که خود مقدمهای بر حسد و برخی از هنجارشکنیهای مهلک در جامعه اسلامی خواهد شد.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) حسد را مقدمه فعل و عمل انسان برشمرد و گفت: اگر در جامعهای انسانهای حسود تراکم پیدا کنند مقدمه بر هنجارشکنی و قبح شکنی ارزشهای آن جامعه فراهم خواهد شد بر این اساس علامه طباطبائی در تفسیر خود به بررسی نوع نهی این آیه برمدار این واژه پرداخته است.
حجتالاسلام فقیهی امر و نهی را در ساحت دین به نهی مولوی و ارشادی تقسیم کرد و گفت: امر و نهی مولوی در ساحت دین به آن دسته از اموری منتهی است که انسان و بنده از حکمت موضوع مطلع نیست و عقل توان درک حکمت آن را ندارد این در حالی است که اگر امر و نهی مطرح در آیات قرآن کریم بر مبنای حکم عقل باشد به آن امر و نهی ارشادی اطلاق خواهد شد؛ بنابراین امر و نهی ارشادی در آیات قران کریم برمدار حکم عقل و در سیطره درک عقل است.
وی غفلت را عاملی برای امر و نهی ارشادی در قرآن کریم توصیف کرد و گفت: در امر و نهی ارشادی عقل با تأمل و تفکر توان درک مسأله را دارد و میتواند حق را از باطل تشخیص دهد بر این اساس قرآن کریم در این امور به دلیل غفلت از حکم خداوند متعال موضوع را مورد امر و نهی قرار میدهد.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه «وَ لا تَتَمَنَّوْا» و اساس تمنی کردن حرام نیست و در این فراز آیه نهی ارشادی است، اظهار کرد: تمنی کردن بیش از حد جامعه امروز را به دستاندازهای جدی اجتماعی کشانده است./837/پ202/ی