۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۴۴۳۹۴۶
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

التزام به لوازم حدیث «سلسلة الذهب» راه نجات انسان از عذاب الهی

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که حدیث سلسلة الذهب بهترین حدیثی است که از اهل بیت(ع) به دست ما رسیده است و ما باید به لوازم آن التزام داشته باشیم تا از عذاب الهی در امان بمانیم، گفت: حدیث سلسلة الذهب بالاترین حدیث شیعه است.
حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) جی برگزار می شود، با تبریک ولادت با سعادت امام رضا(ع) و با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) گفت: درک توحید افعالی بسیار مشکل است.

وی با اشاره به نقلهای تاریخی ادامه داد: وقتی امام رضا(ع) را با احترامی خاص، از مدینه به شهر طوس آوردند، در راه وقتی از نیشابور به سمت شهر مرو می رفتند یک جمله بسیار حساسی گفتند که به نظر بنده یکی از بالاترین احادیث تشیع است و این حدیث تحت عنوان حدیث سلسلة الذهب شناخته می شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: امام رضا(ع) در این حدیث می فرمایند، من از پدرم و پدرم از جدش امیرالمؤمنین(ع) و امیرالمؤمنین(ع) از رسول خداوند نقل کرده اند که لا اله الا الله دژ مستحکمی است که هر که در آن وارد شود از عذاب آخرت در امان می ماند و بعد از مدتی مکث امام رضا(ع) می فرمایند البته این شروطی دارد و پذیرش ولایت ما اهل بیت(ع) از شروط اصلی آن است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز کرد: در یکی از جلسات مفصلی هم که مأمون ترتیب داده بود برای تخریب وجهه امام رضا(ع)، امام رضا(ع) این روایت مهم را به شکلی دیگر بیان کردند، ایشان در پایان روایت فرمودند، پذیرش ولایت امیرالمؤمنین(ع) شرط اصلی در امان بودن از عذاب الهی است.

وی در تبیین مفهوم عبارت «لا اله الا الله» اذعان کرد: این عبارت چهار معنا دارد و ما باید بر هر چهار معنا ملتزم باشیم، پذیرش توحید ذاتی، پذیرش توحید صفاتی، پذیرش توحید عبادی و پذیرش توحید افعالی لوازمی است که ما باید به هر کدام التزام داشته باشیم.

حضرت آیت الله مظاهری توضیح داد: توحید ذاتی یعنی خداوند یکی است و دو تا نیست که پذیرفتن و ملتزم شدن به آن خیلی سخت نیست، یا بهتر است بگویم کاری ندارد و توحید صفاتی یعنی این که صفات خداوند عین ذات او است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان دعای معروف «لا معبود سواک» ابراز کرد: توحید عبادی یعنی این که انسان درک کند عبادت مخصوص خداوند است و نمی توان کسی را در عرض او عبادت کرد، این هم پذیرشش آسان است و عمل کردن به این توحید سخت است.

استاد اخلاق حوزه علمیه به بیان عبارت زیبای «لا مؤثر فی الوجود الا الله» به تبیین مفهوم توحید افعالی پرداخت و افزود: پذیرش و عمل کردن به این توحید بسیار سخت است و از خداوند می خواهم در حدّ بسیار ضعیفش را به همه ما بدهد.

وی در تشریح معنای فراز دوم حدیث سلسلة الذهب که امام در آن می فرمایند، «و انا من شروطها» تبیین کرد: پذیرش این بخش از روایت سه چیز نیاز دارد، یکی این که ما باید عشق به ولایت داشته باشیم، دوم این که شعارمان ولایی باشد و سوم این که متابعت از ولایت داشته باشیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان شعار را یکی از مهم ترین لوازم شیعه دانست و اظهار کرد: ما باید شاکر خداوند باشیم که در اذانمان به ولایت امیرالمؤمنین(ع) شهادت می دهیم، برای این شهادتی که می دهیم خون ها ریخته شده است و ما باید پاسداری از این شعار حق این خونهای ریخته شده را ادا کنیم.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان با اشاره به آیه معروف «یاایُّها الّذین آمنُوا اطیعُوا الله و اطیعُوا الرّسُول وأُولی الأمر منکُم...» تبیین کرد: ما نمی توانیم به طور کامل تابع اهل بیت(ع) باشیم ولی باید در حدّ وسعمان به واجبات عمل کنیم، به شکل جدی محرمات را ترک کنیم و تا جایی که می شود مستحبات را انجام دهیم، به شما بگویم اگر این لازمه سوم رعایت نشود وارد دژ مستحکم الهی نخواهیم شد و حتماً عذاب الهی را خواهیم چشید./201/867/ب1

ارسال نظرات