۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۴۴۴۲۸۴
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

بصیرت مهمترین آموزه امام هشتم

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه وجود مقدس حضرت امام هشتم به ما بصیرت و معرفت را آموخت، گفت: امروز ما به برکت امام هشتم صاحب بصیرت و معرفت هستیم.
بصیرت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسالام رسول برگی، استاد حوزه و دانشگاه در جمع هیأت رهپویان امام رضا(ع) با اشاره مناظرات علمی حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، اظهار داشت: امام هشتم در این مناظرات علمی توانست منطق شیعی را به نمایش بگذارد.

وی با بیان اینکه درس مکتب رضوی، بصیرت و شناخت است، ادامه داد: امام رضا(ع) در این مناظرات علمی توانست با منطق و عقلانیت تمام دانشمندان را در مقابل خود مغلوب کند و با این سیاست جایگاه علمی و ارزشی خود را در میان دانشمندان و مردم حفظ کند.

وی ادامه داد: به خاطر مناظرات علمی و غلبه ایشان بر دیگر دانشمندان و بزرگان دیگر ادیان یکی از القاب امام رضا (ع)  «عالم آل محمد» است، ایشان در مباحث و مناظرات خویش طوری رفتار می کردند که طرفهای مقابل جذب علم و منطق و برخورد صحیح ایشان می شدند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: یکی از ویژگیهای بارز امام رضا(ع) تیزهوشی و دشمن شناسی ایشان بود؛ به طوری که از ابتدا نیز یقین داشتند که مأمون هرگز خلافت و ریاست را به ایشان نخواهد داد اما کاملا آگاه بودند که اگر به اجبار مامون پاسخ مثبت ندهد و به توس نرود قطعا شیعه را از بین خواهند برد.

وی ابراز داشت: امام هشتم برای بقای شیعه که همان بقای اسلام است پذیرفتند که بر خلاف میل باطنی به ایران سفر و ولایت عهدی را قبول کنند، امام حسین(ع) سفر خود را در راه بقای اسلام آغاز کردند و این هدف و آن دیگری هر دو یکی است، از این رو امام هشتم تن به این مسأله دادند.

حجت الاسلام برگی خاطرنشان کرد: در مناظرات و مباحثی که مأمون جهت تحقیر ایشان، با بزرگان و دانشمندان مذاهب مختلف انجام می داد در نهایت علم و منطق عجز طرفهای مقابل را آشکار می ساختند و حقانیت شیعه را اثبات می کردند که خیلی از آنها نیز به اسلام ناب و شیعه ایمان می آورند.

وی با بیان اینکه وجود مقدس حضرت امام هشتم به ما بصیرت و معرفت را آموخت، افزود: درواقع امام(ع) هرگز به مناصب حکومتی مشغول نشدند بلکه سلاح علم را انتخاب کردند و حقانیت شیعه را در عالی ترین وجه نشان دادند، امروز ما به برکت امام هشتم صاحب بصیرت و معرفت هستیم.

این کارشناس دینی با تأکید بر فرهنگ رضوی ابراز داشت: اگر می خواهیم جامعه ما دارای فرهنگ رضوی باشد، باید به سبک و سیاق امام رضا(ع) عمل کنیم که مهمترین ویژگی ایشان نیز رأفتشان بود، اگر امروز در بین خانواده ها و در اجتماع ما رأفت وجود داشته باشد خیلی از مشکلات حل می شود چرا که خیلی از نابسامانیها در نتیجه همین بی رأفتی ها اتفاق می آید./854/202/ب2

 

ارسال نظرات