۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۴۴۴۴۳۴
استاد درس خارج حوزه علمیه بررسی کرد؛

چگونه قرآن به جدیدترین پرسش‌ها پاسخ می دهد

حجت الاسلام والمسلمین ملک‌زاده با اشاره به کتاب «شیوه‌های کشف پاسخ‌های قرآن به پرسش های معاصر انسان» گفت: این کتاب مقدمه مباحث تفسیری شهید صدر است که در آن متد جدیدی در جهت پاسخ گویی قرآن به پرسش های روز ارائه می‌دهد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین ملک زاده

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین ملک‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مراسم رونمایی از کتاب «شیوه های کشف پاسخ های قرآن به پرسش های معاصر انسان» در روز پنج‌شنبه اظهار داشت: اندیشمند بزرگ اسلامی آیت الله شهید سید محمدباقر صدر(ره) در عرصه های مختلفی ورود کرده و صاحب دیدگاه های نویی شده است که این کتاب محصول آفرینش های هنری و علمی او است.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: برنامه درسی ایشان در نجف به این صورت بود که هر روز درس خارج فقه و هرشب در مسجد جواهری نجف به تدریس خارج اصول می پرداخت و علاوه بر این عصرها نیز مباحثی را در منزل شان به صورت خصوصی تدریس می کردند؛ این شیوه ادامه داشت تا این که ایشان برای ایجاد نشاط و انقلاب در حوزه نجف جای خالی تفسیر قرآن را دید و از آن پس درس خارج فقه خود را به تفسیرموضوعی تغییر داد و چند ماهی در اواخر عمر شریفشان به این بحث پرداخت که همین زمان کم منشأ برکات زیادی شد.

رویکرد تجربه ای و موضوعی در تفسیر قرآن

وی با اشاره به تهدیدها و فشارهای زمان شهید صدر، ابراز داشت: ایشان در اوج سختی مباحث بسیار خوبی در را در 14 جلسه مطرح کرد که اتفاقا مورد استقبال علما، خطبا، فرهنگیان و سایر اقشار مردم قرار گرفت؛ ایشان در دو جلسه نخست به بحث های مبانی، روش ها و مکاتب تفسیری پرداخته و دو رویکرد تجربه ای و موضوعی را مطرح می کند.

حجت الاسلام والمسلمین ملک‌زاده عنوان کرد: رویکرد تجربه ای همان چیزی است که امروز از آن به عنوان تفسیر ترتیبی یاد می شود و قرآن را به صورت آیات جدا هم از مورد بررسی قرار می دهد، اما رویکرد دوم که شهید صدر به دنبال آن بودند نگاه به آیات به صورت درون قرآنی و با شیوه ای جذاب است.

وی تصریح کرد: در این نوع تفسیر، موضوعات از خود قرآن به دست آمده و پرسش های جهان امروز بر آن عرضه می شود که اگر ما این نگاه را به قرآن داشته باشیم این کتاب بزرگ هیچگاه قدیمی نشده و برای همیشه تاریخ و در حوزه های مختلف فردی و اجتماعی کاربرد دارد.

مقدمه ای با اهمیت‌تر از متن

فعال عرصه تبلیغ بین الملل با بیان این که کتاب فوق ترجمه دو جلسه اول درس شهید صدر است، افزود: این مباحث هرچند به صورت مقدمه بحث اصلی ایشان است، اما همچون مقدمه ابن خلدون از متن اهمیت بیشتری دارد، چرا که در این مقدمه ایشان به نظریه پردازی و تبیین شیوهای جدید در تفسیر موضوعی قرآن پرداخته است و ما به همین دلیل به ترجمه و تبیین این مقدمه پرداخته ایم.

وی در پایان تصریح کرد: ما گمان می کنیم این اثر در تولید علم دینی و نظریه پردازی  اسلامی و تحول در علوم انسانی اسلامی مبتنی برقرآن نقش گسترده ای داشته باشد و خوانندگان این کتاب خواهند توانست تمام پرسش های و شبهات روز را با متد این کتاب در تفسیر قرآن پاسخ بدهند./1330/ت302/س

ارسال نظرات