۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۴۴۴۴۵۰
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

کمترین دخالت طلحه و زیبر در قتل عثمان تحریک مردم به قتل او بود/ جمل جنگ نتیجه سهم خواهی بود نه خونخواهی

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مطابق نامه حضرت علی(ع) کمترین دخالت طلحه، زیبر و عایشه در قتل عثمان تحریک مردم به قتل او بود، گفت: جمل جنگ سهم خواهی بود و نه خوانخواهی و گر نه چطور ممکن است که انسان مردم را به قتل کسی تحریک کرده و پس از آن خونخواه او باشد.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا محمدی، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه اولین نامه حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه نامه‌ای است که در هنگام ورود به کوفه به مردم این شهر نوشتند، گفت: حضرت علی (ع) این نامه را به وسیله امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و قیس بن سعد عباده و عبدالله بن عباس و عمار و یاسر و چند شخصیت مشهور دیگر برای مردم کوفه فرستاد.

وی افزود: این بزرگان هنگام رسیدن به کوفه نامه حضرت علی(ع) را برای مردم کوفه خواندند و امام حسن(ع) با سخنرانی که هنگام ورود به کوفه برای مردم داشتند نقش بسیار مؤثری در تجهیز مردم کوفه برای جنگ با شامیان و سهم خواهان اهل جمل داشتند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: نامه حضرت علی(ع) به مردم کوفه بیش از چند صفحه است که تنها سید رضی بخشی از این نامه را ذکر کرده است و در این نامه حضرت علی(ع) خطاب به مردم کوفه می‌فرمایند که من در مورد واقعه قتل عثمان به شکلی به شما خبر می‌دهم که گویی خودتان در آنجا حضور داشتید و بدانید که مردم نسبت به عثمان انتقاد داشتند و من هم در مقابل مردم از عثمان دفاع کرده و کمترین عیب‌جویی را از او داشتم در حالی که طلحه و زیبر که امروز پرچم خونخواهی عثمان را به همراهی عایشه بر دوش می‌کشند بیشترین تقصیر را در زمینه قتل عثمان و تحریک مردم علیه او داشتند.

حجت الاسلام محمدی اظهار کرد: امام علی(ع) در ادامه می‌فرمایند که کمترین حرکت طلحه و زیبر در مورد عثمان حمله کردن و شیبخون زدن بود و ملایم ترین برخوردشان عنف و خشونت و سختی بود و عایشه هم که امروز علم خونخواه عثمان را به دوش می کشد به شدت با عثمان مخالف بود زیرا مقرری که به وسیله عمر برای همسران رسول خدا(ص) وضع شده بود عثمان به‌موقع پرداخت نمی‌کرد و این مقرری را قطع کرد و در راستای اعتراض به این عمل عایشه به مردم پیراهن پیامبر(ص) را را نشان می داد و می‌گفت هنوز پیراهن پیامبر(ص) نپوسیده ولی عثمان سنت پیامبر(ص) را تحریف کرده و همچنین عایشه پس از گشته شدن عثمان بسیار خوشحال بود اما زمانی که متوجه بیعت مردم با حضرت علی(ع) شد با شنیدن این خبر برآشفت و گفت که عثمان به ناحق و مظلوم کشته شده است.

حجت الاسلام محمدی با تأکید بر اینکه این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که خونخواهی عثمان تنها بهانه‌ای بیش نبود و جمل جنگ سهم خواهی بود نه خونخواهی اظهار کرد: به این ترتیب حضرت علی(ع) به خوبی اهداف عایشه و عثمان و طلحه و زیبر را برای مردم آشکار کرد و نقش آن‌ها را در قتل عثمان برای مردم تشریح کردند و حضرت برای مردم کوفه توضیح دادند که عثمان به وسیله انقلابیون و به‌خصوص مصریان کشته شد زیرا مصریان نامه خلیفه را مبنی بر قتل انقلابیون توسط حاکم مصر از پیک و غلام خلیفه گرفتند و در نتیجه برکشتند و دیگر پادرمیانی حضرت علی(ع) هم کارساز نبود و عثمان کشته شد که البته در این زمینه باید دقت شود که اهل سنت معتقد هستند که این نامه را مروان نوشته است ولی شیعه در این زمینه نظر خاصی ندارد.

وی افزود: حضرت در ادامه نامه خود به مردم کوفه می‌فرمایند که مردم با اختیار کامل با من بیعت کردند و بدانید که اهل مدینه در جنگ همراه من در جنگ هستند و من سرکوی آشوب و فتنه جمل به کمک شما نیاز داشته و اگر در این جنگ مرا یاری کنید خداوند شما را مورد رحمت و آمرزش قرار دهد.

کارشناس معارفی آستان حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه حضرت علی(ع) به دو علت کوفه را به عنوان مقر خود برای سرکوب مخالفان و دشمنان اسلام انتخاب کرده بود، گفت: دلیل اول این بود که با رحلت پیامبر خدا(ص) و منزوی شدن اهل بیت پیامبر(ص) د مدینه از ظرفیت انسانی لازم برای دفع حملات دشمن برخوردار نبود و از سوی دیگر تعداد زیادی از مجاهدین واقعی اسلام به کوفه هجرت کرده بودند به همین علت حضرت علی(ع) برای خاموش کردن فتنه جمل از مردم کوفه درخواست کمک کردند که مردم کوفه هم ایشان را یاری کردند و سرانجام حضرت به کمک یاران خود موفق به سرکوب فتنه جمل شدند و توانستند این جنگ سهم خواهی را برای همیشه در قلب جهان اسلام خاموش کنند./۹۶۸/201/ب3

ارسال نظرات