محدوده مشخص کردن برای کتابها از نقاط ضعف برنامه ریزی آموزشی حوزه است

حجت الاسلام رضا غلامی مدیر حوزه علمیه ابراهیمیه کرمان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، درباره وضعیت متون و روش آموزشی در حوزه علمیه، گفت: تقریباً از سال 1380 به بعد در مجلس تصویب شد که متون دروس حوزه را باید تغییر دهند؛ حدود چند سالی است که کارگروهی تشکیل شده که متون را تغییر می دهند و در 100 مدرسه این تغییر ایجاد می شود و کتابهای جدید تا ابتدای سال تحصیلی به دست طلاب خواهد رسید.
وی پایبند بودن حوزه به سنتهای گذشته را یکی از موانع تغییر و تحول در متون آموزشی حوزه دانست و گفت: مراجع و برزگان بسیار تاکید می کنند که سنتهای گذشته باید در حوزه اجرا شود.
حجت الاسلام غلامی ادامه داد: مراجع و بزرگان نمی خواهند حوزه همانند دانشگاه ها کلاسیک شود و به همین دلیل است که مخالفتهای زیادی صورت گرفته که در این زمینه در تغییر متون باید سنتهای گذشته رعایت شود و باری که حوزه در زمانهای گذشته داشته از بین نرود.
مدیر حوزه علمیه ابراهیمیه کرمان تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف حوزه محدوده مشخص کردن و تقسیم بندی کتاب برای طلاب است که از بار علمی آنها کم و سبب می شود که طلبه در طول سال نتواند تمام دروس و کتابها را مطالعه کند، براین اساس باید این محدوده ها برداشته و سنتهای گذشته اجرا شود.
وی افزود: تمام حوزه های علمیه در هر استان باید برای تدریس دروس برنامه ریزی کنند و نباید اجازه دهند که اساتید برای آنها محدوده تعیین کنند تا سطح علمی طلاب افزایش یابد.
حجت الاسلام غلامی گفت: عدم تناسب دروس حوزوی با نقشهای فرهنگی و اجتماعی حوزویان خطر جدی را به دنبال دارد، از این رو حوزه باید با جامعه هماهنگ باشد و هدایت دینی که نقش حوزه در جامعه است را ایفا کند، بر این اساس اگر حوزه با جامعه هماهنگ نباشد، مردم جامعه اسلامی از هدایت دینی عقب می مانند./302/866/ب1