۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۴۴۶۱۲۵
آیت‎الله مظاهری:

به کار گرفتن اعضا و جوارح برای انجام گناه کفران نعمت است

حضرت آیت‎الله مظاهری با اشاره به این که بعد مادی انسان، همچون بعد معنوی یک نعمت است، گفت: صرف کنیم، خداوند چشم و گوش داده است به ما که ببینیم نه این که آن را در فحشا و فساد صرف کنیم، این کار کفران نعمت می‎شود.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیتالله حسین مظاهری پنجشنبه شب در سخنرانی هفتگی خود در مسجد حکیم، گفت: فطرت، عقل و وجدان اخلاقی سه پیامبر در درون انسان است و این پیامبران بسیار میتوانند کار کنند، اگر از این پیامبران متابعت شود انسان حتما رستگار خواهد شد و اگر حرف این پیامبرها شنیده نشود، حتما انسان شقی و بدبخت و جهنمی است و ما باید مراقب باشیم و از این سه پیامبر تبعیت کنیم.

وی افزود: باید عاقل باشیم و طبق عقلمان و طبق فطرتمان عمل کنیم، باید عاطفه داشته باشیم و از وجدان اخلاقی پیروی کنیم، انسان یک بعد مادی هم دارد و باید مراقب رابطه خود با این بعد مادی خود باشد، این بعد مادی مرکب از قلب و گوش و چشم و دست و پا و بقیه اعضای بدن است، اینها نعمتهای بزرگ خداوند است، ما رابطه با این اعضا و جوارح داریم و باید مواظب این اعضا باشیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که باید بدانیم که اعضا و جوارح ما از طرف خداوند و شگفتانگیز است، اظهار کرد: ابزاری که مغز از آن درست شده است، آن سلولهایی که از آن چشم و گوش درست شده است، آن اعضایی که از آن قلب و جهاز هاضمه ساخته شده است، به اندازهای ظرافت و دقت دارد و دقت روی آن شده است که اگر ذرهای کم یا ذرهای زیاد شود، آن عضو از بین میرود، آن نظام تام و کاملی که در جهان هست در بدن انسان است.

وی گفت: در حدیث آمده است که هر کس خودش را بشناسد، خداوند را شناخته است، به قول حضرت امام(ره) این محال است اما به اندازهای که میتواند باید عمل کند، انسان مغز و قلب را بشناسد، این قلب و مغز به اندازهای دقیق است که اگر ذرهای در نظام آنها تغییر ایجاد شود، آنها کم و زیاد میشوند، اگر ذرهای در این عالم کم و زیاد شود، بزرگی میگوید اگر پشهای در عالم امکان یک بال کمتر بزند یا یک بال بیشتر بزند این نظام اکمل از بین میرود.

حضرت آیتالله مظاهری با بیان این که اگر یک سلول از چشم کم یا زیاد شود، این بینایی انسان دچار اختلال میشود، اظهار کرد: اگر یک سلول در کبد انسان کم یا زیاد شود یا یکی از سلولهای مغز ضربه ببیند انسان ناسالم میشود، «اعطی کل شیء خلقه ثم هدی» و «احسن کل شیء ثم هدی»، پروردگار عالم به طور احسن این بعد مادی ما را خلق کرده است، یک ذره کم یا یک ذره زیاد ما نابود میشویم.

وی ابراز کرد: حضرت موسی(ع) به فرعون گفت یک هدایت تکوینی دارد که گوش و چشم میداند که چگونه باید عمل کند، قلب میداند چه مقدار باید نبض بزند، یک ذره کم، یک ذره زیاد نمیتواند باشد، بالاترین نظمها در همین بعد جسمانی ما است، پروردگار عالم این بعد جسمانی را با نظم و دقت خلق کرده است، برای این که ما به وسیله این بعد جسمانی بتوانیم پرواز کنیم به جایی که به جز خدا نداند، ملائکه استکمال ندارند چون همین بعد مادی را ندارند، حیوانها استکمال ندارند چون آن بعد معنوی که عقل و وجدان اخلاقی است را ندارند.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: انسان از صفر میتواند شروع کند اما انتها ندارد، به جایی برسد که به جز خدا نداند و این سیر همین طور ادامه دارد تا خدا خدایی میکند، انسان از یقظه شروع میکند و بعد توبه و تقوا و سپس تخلیه و تحلیه و آن گاه تجلیه و بعد به فنا و این فنا تازه اول کار و مقدمه است، سیر من الحق الی الحق شروع شود و این سیر دیگر انتها ندارند، لذااز این رو من بارها گفتهام یک جمله است که توقف ممنوع این توقف ممنوع درباره انسان هم صدق میکند.

وی با اشاره به این که انسان اگر در راه بیفتد هیچ گاه توقف ندارد، خاطرنشان کرد: انسان اگر به بهشت برود متوقف در خوارک و نعمتها نمیشود، میرسد به آن جا که بهشت برای او کوچک میشود و هر قدمی که بر میدارد به مقام قرب الهی نزدیک میشود و تا خدا خدایی میکند به این مقام قرب الهی نزدیک میشود، این مقام قرب الهی که انتها ندارد و حرکت و استکمال او هم انتها ندارد.

حضرت آیتالله مظاهری ادامه داد: ترقی و تعالی همین است، انسان باید همین بعد مادی را باید مرکب کند، انسان باید همین براق، یعنی بعد مادیاش را سوار شود و منازل هفتگانه را طی کند و به سیر من الحق الی الحق برسد و سیر برایش آسان و کمال هم برایش آسان است اما به انتها نمیتواند برسد، لذا این بعد مادی برای انسان براق برای حرکت و برای استکمال است، همان طور که پیامبر(ص) با براق به جایی رفتند که جبرائیل(ع) متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: در استکمال انسان ملائکه مقرب خداوند کمک میکند، از این رو همان طور که آن بعد معنوی از نعمتهای بزرگ خداوند است، این بعد مادی هم از نعمتهای بزرگ خداوند است و انسان نمیتواند شکر این نعمتهای خداوند را بکند، انسان اگر گنگ و کور بود چه میکرد، انسان اگر فلج بود چه میکرد، اگر یکی از اعضا نمیتوانست کار کند یا کند کار میکرد یا تند کار میکرد انسان را فلج میکند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که ما باید بعد ملکوتی، عقل، وجدان اخلاقی و فطرت را متابعت کنیم تا رستگار شویم باید این بعد مادی را هم به طور کامل مواظب باشیم، به قول روایت عقل سالم در بدن سالم است، انسان اگر مریض باشد نمیتواند خوب فکر کند و وجدان اخلاقی به او فرمان بدهد و فطرت نمیتواند کار کند، از این رو این بدن سالم مثل همان درون انسان فوقالعاده مهم و چند چیز باید در آن مراعات شود، یک شکر نعمت، همان طور که باید ما از دست خداوند شاکر باشیم که خداوند به ما عقل داده است.

وی اظهار کرد: اگر ما دیوانه بودیم چه میکردیم؟ اگر قسیالقلب بودیم و وجدان اخلاقی نداشتیم و یک داعشی میشدیم چه میکردیم؟ اگر به جای این که خدا را بپرستیم، بتپرست بودیم چه میکردیم؟ اینها شکر دارد و همین طور هم بعد مادی شکر دارد، شکر اعضای بدن این است که آن را در آن چه خداوند راضی است، صرف کنیم، خداوند چشم و گوش داده است به ما که ببینیم نه این که آن را در فحشا و فساد صرف کنیم، این کار کفران نعمت میشود، انسان اگر سلامتی را در گناه صرف کرد و اگر سلامتی را در فحشا و منکر صرف کرد، این کفران نعمت است و خداوند میفرماید عذاب من برای کسی که کفران نعمت بکند، شدید است./201/914/ب1

ارسال نظرات