۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۴۴۹۰۳۷
آیت الله غروی در گفت وگو با رسا:

برآورد مثبتی نسبت به عملکرد دولت روحانی دارم/ در عرصه فرهنگ قدم های لازم برداشته نشده است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که متأسفانه معمولا دولت ها به مسائل فرهنگی آن گونه که مورد نظر هست کمتر توجه دارند، گفت: در عرصه فرهنگ قدم های لازم برداشته نشده است.
آیت الله غروی

آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به ارزیابی عملکرد دولت یازدهم پرداخت و گفت: با توجه به مشکلاتی که گریبانگیر این دولت از گذشته شد و این دولت در مقام رفع آن ها به ویژه در مسائل اقتصادی و بین المللی برآمد و سعی در برطرف کردن خطرات نه صرفا نظامی بلکه غیر نظامی که می توانست ما را تهدید کند  داشت دولت در این رابطه ها تلاش زیادی کرد.

وی افزود: در زمینه اقتصادی، سیاست خارجه بین المللی دولت تیم قوی داشت و همه این را باور دارند، تلاش های دولت خطرات را رفع کرد و روند گذشته روند مشکل زایی بود چه مستقیما مربوط به کشور و مسأله تورم می شد و چه مسائلی که غیر مستقیم همانند تحریم ها و فشارهایی که داشتیم بود، وضعیت به گونه ای بود که به راحتی نمی توانستیم صادرات داشته باشیم مگر با هزینه های بسیار بالا به وسیله واسطه ها صورت گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در گذشته وضعیت خاص و بحرانی داشتیم، اظهار داشت: مهم ترین کاری که محسوس است و کسانی که در زمینه اقتصادی اهل نظر هستند می گویند این است که دولت توانست خطرات را رفع کند و مانع ایجاد مشکلات شود.

وی ادامه داد: دولت فعالیت های گوناگونی در وزارتخانه های گوناگون داشته و گزارش داده است، در زمینه مسائل خارجی و درباره برجام نمی گوییم که همه مشکلات قابل رفع است بلکه برجام فرصتی بود که موانعی را در ارتباط با فعالیت های خودمان چه اقتصادی و چه سیاسی برطرف کنیم وگرنه جاهایی ملاحظه می شود که طرف مقابل همکاری نکرده است.

آیت الله غروی با بیان اینکه به وسیله برجام راه در زمینه فروش نفت، صادرات و واردات باز شده است، ابراز داشت: ماه های نخست به گونه ای بود که دولت حتی نمی توانست حقوق کارمندان را تأمین کند بلکه از بانک مرکزی قرض می گرفت، درباره یارانه وضعیت به همین صورت بود، آن فشارها با فعالیت های سیاسی کم شد و این مذکرات ایران را در سطح بین الملل بیشتر مطرح کرد.

وی عنوان کرد: خود این مذاکرات موضوعیت داشت و توان جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان کشید، مذاکرات زمینه هایی را فراهم آورد که کشور از تنگناهای سیاسی و غیر سیاسی خارج شود البته این بدان معنا نیست که به وسیله برجام مسائل اقتصادی را سامان دهیم، این موضوع راه دیگری دارد که رهبری نیز به آن اشاره کردند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: برجام موفقیتی مربوط به نظام بود و دیپلماسی ایران را در سطح بالاتری قرار داد، نفس این که ایران توانست حدود دوسال مذاکرات را ادامه دهد و عقب نشینی نکرد، در عین حال هیچکس مدعی نیست که ایران مغبون شده باشد قابل ملاحظه است که به نظر بنده جزو موفقیت های دولت محسوب می شود.

وی اضافه کرد: البته در مسائل فرهنگی ما انتظار بیش از این داریم که متأسفانه معمولا دولت ها به مسائل فرهنگی آنگونه که مورد نظر هست کمتر توجه دارند، حال این که علت و مانع چیست خیلی نمی توان برآورد کرد، معمولا وقتی دولت ها می آیند انتظار می رود که قدم های بالایی بردارند و به گونه ای عمل کنند که جلوی بی بند و باری ها گرفته شود؛ در این زمینه احساس می شود که قدم های لازم برداشته نشده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در کل برآورد مثبتی نسبت به عملکرد دولت فعلی دارم، گفت: دولت سعی کرده مسائل داخلی را برهم نریزید تا اختلافاتی پدید نیاید، بنده عملکرد را مثبت می بینیم البته نمی گویم که ایده آل است اما با وجود مشکلات عملکرد خوب بوده است.

وی افزود: وقتی دولت مستقر شد متوجه شد بدهی هایی که فقط به شرکت های داخلی دارد 700 یا 800 هزار میلیارد تومان است، شوخی نیست که دولت بتواند کم کم آن را سبک کند و تعهداتی نسبت به شرکت های خصوصی و غیر و خصوصی دارد حل کند، مشکلات بسیاری وجود داشته که دولت گریبانگیر آن ها بوده است، الان هم به گونه ای نیست که همه مشکلات حل شده باشد./1323/ت302/ج

ارسال نظرات