۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۴۵۰۴۶۳
استاد حوزه علمیه خواهران:

ذکر صلوات زمینه مشروعیت دعا را فراهم می‌کند

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه دعای مکارم الاخلاق یکی از دعاهای انسان ساز برای بشریت است، گفت: امام سجاد(ع) این دعا را با ذکر صلوات آغاز کرده‌اند، چراکه صلوات قبل از دعا زمینه مشروعیت دعا را فراهم می‌کند.
صلوات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم رانی زنجانی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه یکشنبه در آستان حضرت معصومه(س) در شرح دعای«مکارم الاخلاق» امام سجاد(ع) با بیان اینکه دعای شریف مکارم الاخلاق حاوی تعالیم مهم و درس‌هایی آموزنده و انسان ساز است، گفت: به هر نسبت که افراد علاقه‌مند و باایمان در مضامین این دعا دقت کنند و محتوای آن را به نیکی فرا بگیرند و دستورهایش را عملاً به کار بندند به همان نسبت از سعادت واقعی و کمال راستین برخوردار خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه به معارف این دعا تنها نباید به مقصود یک دعا نگاه کرد بلکه باید تعالیم آن را به دقت فراگرفت زیرا تعالیم این دعا سرچشمه انسان سازی است، افزود: امام سجاد(ع) این دعا را با صلوات بر رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) ایشان آغاز کرده‌اند و دلیل خاصی برای این کار امام سجاد(ع) وجود دارند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از دلایلی که موجب شده است امام سجاد(ع) این دعا را با صلوات آغاز کنند این است که ذکر صلوات موجب مشروعیت دعا می شود.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: مشروعیت دعا از نظر شرع مقدس از جمله ضروریات اسلام است، به این معنی که مسلمانان و پیروان قرآن باید حوائج و مشکلات خود را به پیشگاه خدا عرضه کنند و نزد انبیای گذشته نیز مساله دعا یک امر حتمی بوده و آن‌ها نیز در مواقع و موارد متعدد در پیشگاه باری تعالی دعا کرده‌اند و خداوند بعضی از دعاهای شریف آنها را در قرآن آورده است.

خانم زنجانی با اشاره به اینکه ذکر صلوات قبل از دعا، دعا را در مسیر نظام احسن قرار می دهد، اظهار کرد: بعضی از دعاها، دعاهای مردود هستند که برای مثال یک نفر دعا می‌کند که تا ابد زنده باشد و این دعا یک دعای مردود و خلاف نظام احسن است در حالی که بیان خواسته‌ها و حوائج به درگاه الهی و همراه کردن آن به صلوات آن را در معرض نظام احسن الهی قرار می دهد.

وی با تأکید بر این امام صادق(ع) صلوات را دعای مستجاب می دانند، گفت: ذکر صلوات قبل از دعا زمینه استجابت دعا و خیر خواستن از درگاه الهی را فراهم می کند.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به این که حضرت امام سجاد(ع) در ادامه دعا از درگاه الهی درخواست ایمان کامل می کنند، تصریح کرد: ایمان دارای دو جنبه است یکی جنبه لفظی و دیگری جنبه قلبی و منظور از ایمان کامل ایمان قلبی است زیرا ایمان که تنها به زبان باشد از نطر معنوی جایگاهی نداشته و هیچ ارزشی ندارد.

خانم زنجانی با بیان اینکه تنها ایمان قلبی است که می‌تواند زمینه سعادت انسان را فراهم کند، یادآور شد: دیگر شاخصه ایمان کامل همراه شدن آن با عمل صالح است و ایمان بدون عمل صالح نیز مانند ایمان لفظی تأثیر چندانی بر موفقیت انسان در مسیر کمال نخواهد داشت./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات