یکی از لوازم رسیدن به عصمت چشیدن لذت عبادت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه اخلاق ظهر امروز که در جمع کارکنان هلال احمر برگزار شد، گفت: ترک گناه زمانی لذت عبادت را به انسان می چشاند که از روی اخلاص باشد.
وی در ادامه مبحث جدید رسیدن به مقام عصمت، افزود: همان طور که قبلاً گفتیم تلاش انسان در راستای رسیدن به سعادت با غفلتها و اشتباهات سهوی همراه می شود که این اعمال سرانجام منجر به دور ماندن انسان از فیض الهی خواهد شد، سپس عرض کردیم در آیات قرآن و روایات معصومین(ع) راه هایی بیان شده است که رعایت همه آنها منجر می شود انسان از اشتباهات سهوی و غفلتها دور بماند.
آیت الله مهدوی ادامه داد: به چند عملی که سبب عصمت برای انسان می شود اشاره کردیم، مسأله دیگری که می تواند انسان را به مقام عصمت برساند این است که انسان کاری کند تا شیرینی عبادت را بچشد و بدین واسطه از گناهان دور بماند و کم کم به مقام عصمت برسد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با توجه به روایتی از پیامبر(ص) اظهار کرد: در روایتی از پیامبر(ص) آمده اگر کسی از یک کار حرام صرف نظر کرد، خداوند متعال به جای آن کار حرام عباتی را به او می دهد که خشنود شود.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: گاهی در عوض گناه به انسان نافله ای داده می شود، گاهی ممکن است با خواندن یک زیارت از عبادت لذت ببرد، گاهی ممکن است به واسطه لذت بردن از قرآن این جبران حاصل شود و گاهی هم ممکن است به واسطه اشک بر امام حسین(ع) این لذت معنوی نصیب او شود.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با استناد به روایات مختلفی از ائمه(ع) تبیین کرد: این اعراض از گناه از سوی فرد باید از روی اخلاص باشد، مثلاً اگر کسی برای به دست آوردن یک جایگاه اجتماعی یا از دست ندادن شغل یا مطرح کردن خودش به عنوان یک انسان پاک در میان مردم، از گناهان دوری کند، لذت عبادت را نخواهد چشید، ملاک اصلی هر عملی اخلاص است.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به نمونه هایی از رفتارهای ریاکارانه اذعان کرد: گاهی در روحیه یک انسان فحش دادن جایگاه ویژه ای دارد ولی به خاطر این که آبرویش نزد مردم نرود از فحش دادن پرهیز می کند ولی اگر کسی نباشد شروع می کند به فحاشی کردن، برخی افراد هم که در اجتماع خوش اخلاق هستند ولی در خانه با زن و فرزندشان بد اخلاقی می کنند، بدانند روحیه بد اخلاقی در وجودشان است و این خوش برخوردی با دیگران برای جلب نظر آنها است.
وی گفت: کسی که قدرت انجام گناهی را دارد ولی از انجام آن گناه اعراض می کند، به لذت عبادت خواهد رسید، اگر با وجود مانع گناه را ترک کنیم ارزش دارد، باید کاری کنیم که انجام عمل صالح با روحیه ما سازگار باشد و انجام گناهان با روحیه ما سازگار نباشد.
آیت الله مهدوی گناهان را به عنوان دست اندازهای روح انسان معرفی کرد و افزود: باید موانع روحی ما که از گناهان نشأت می گیرد برطرف شود، تا زمانی که این موانع روحی وجود دارد، آن گونه که باید از مناجات با خداوند لذت نخواهیم برد.
وی با ابراز تأسف برای جوانان آلوده به گناه توضیح داد: به خاطر غرق شدن برخی جوانان در گناه حضور آنها در جلساتی که به صورت دسته جمعی دعایی خوانده می شود با مانع روبرو شده است، نمی توانند در یک دعای کمیل شرکت کنند و اشک بریزند، چرا که وجودشان به لجن زاری از گناهان مختلف تبدیل شده است./201/867/ب1