۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰
کد خبر: ۴۵۲۴۳۵
در همایش بررسی ابعاد حقوقی FATF مطرح شد؛

FATF کاپیتولاسیون مدرن است/ همکاری فنی با تصمیمات سیاسی بی معنا است

همایش نیم روزه بررسی ابعاد حقوقی FATF با تبیین اهداف، تهدیدها، ریشه ها و بازخوردهای این توافق برگزار شد و ارائه دهندگان به ارائه راهکار برای مقابله با این توافق پرداختند.
FATF

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش نیم روزه بررسی ابعاد حقوقی FATF  عصر چهارشنبه در مؤسسه امام خمینی(ره) با سخنرانی مسعود اخوان فرد، دکترای حقوق تجارت بین الملل از دانشگاه گلاسکو، سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور و احمد مؤمنی راد، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق بین الملل دانشگاه تهران و جمعی از اساتید و دانشجویان مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد.

مسعود اخوان فرد در ابتدای این همایش با گرامی داشت هفته دفاع مقدس ابراز داشت: بحث  FATF در رابطه با پول شویی است که یک نهاد بین المللی زیر مجموعه G7 شکل گرفت و نشان دهنده گرایش فکری و اقتصادی و فرهنگی کشورهای هفت گانه آلمان انگلیس فرانسه ایتالیا ژاپن روسیه و آمریکا است.

توجیه FATF در مبارزه با تروریسم ولی در خدمت تروریسم است

وی با بیان این که توجیه این حرکت در راستای مبارزه با تروریسم است، گفت: به خصوص بعد از برجام شاید این گونه برداشت کردند که فضا مناسب است که برای نفوذ در ایران استفاده کنند؛ سابقه این حرکت به دهه هفتاد بر می گردد و از آن جهت که سازمان های بین المللی شرایطشان متفاوت از همدیگر است این گروه را برای اهداف خاص پنهانی و اشکار خود شکل دادند.

اخوان فرد با بیان این که کسانی که خودشان سلاح هستهای دارند می گویند که جهان باید خالی از سلاح هسته ای باشد، ابراز داشت: فعالیت عمده گروه FATF به حادثه مشکوک سال 2001 بر می گردد که بعد از آن حتی نویسندگان مقیم آمریکا می گویند که حادثه یازده سپتامبر حادثه ای مشکوک میان عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و ایالات متحده بود زیرا کسی که آن اقدام را انجام  داد سعودی تبار و کسانی که از آن حادثه جان سالم بدر بردند آمریکاییها و صهیونیست ها بودند.

وی با بیان این که بعد از سال 2001 فضای فعالیت FATF دقیقتر و گسترده تر شد، خاطرنشان کرد: بعد از این سال در عرصه تراکنش های بانکی به منظور جلوگیری از منابع تأمین کننده مالی تروریسم و همچنین مبارزه با منابع مالی برای خرید و اشاعه سلاح و جلوگیری از پولشویی وارد شدند.

این استاد دانشگاه افزود: نتیجه این اقدام و تشکیل FATF آنها کشورها را به چهار دسته کشورهای مطیع، کشورهای در حال پیشرفت ، کشورهای غیر همکار و کشورهای داخل لیست سیاه که باید اقدامات سختگیرانه متقابل را در برابر آنها نجام داد تقسیم کردند.

وی با بیان این که تعداد کشورهای عضو در FATF 35 کشور است، ابراز داشت: دو کشور هم به عنوان ناظر در این گروه هستند که عبارت از عربستان و رژیم صهیونیستی هستند که به تعبیری کنترل مسیر صحت معاملات مربوط به پولشویی را بر عهده دارند.

اخوان فرد به توصیه های FATF به جمهوری اسلامی ایران برای بیرون آمدن از لیست سیاه اشاره و خاطرنشان کرد: عنوا ن ها و الفاظ در این توصیه ها بسیار ملایم و نرم است ولی باطنی بسیار خشن و جدی دارد؛ تا سال 2008 ایران جزو کشورهای غیر همکار بود ولی در سال 2010 که در اوج فتنه 88 بود در لیست سیاه قرار می گیرد.

FATF مکانیزم اجرایی خود را از برجام می گیرد

وی به ارتباط میان FATF و برجام اشاره کرد و افزود: FATF مکانیزم اجرایی خود را از برجام می گیرد به گونه ای که اگر ایران شرایط FATF را رعایت نکند قطع نامه 2231 شورای امنیت که قطع نامه های سابق شورای امنیت را که به حالت تعلیق در آورده بود را دوباره باز می گرداند و برجام بی فایده خواهد شد.

دکترای حقوق تجارت بین الملل از دانگاه گلاسکو با بیان این که حیطه عملیات FATF مرتبط با برجام ولی به صورت مبهم و نا مشخص است؛ یادآور شد: FATF از حیث نوع توافق امکان دسترسی اطلاعات بانکی و زمینه سازی برای جاسوسی اطلاعات مالی و بانکی را فراهم می کند.

وی با بیان این که بیشترین تحریم ها را ما بعد از فتنه 88 شاهد هستیم، افزود: مبارزه با تروریسم را که آمریکاییها مصداق آن را جبهه مقاومت می شناسند مبنای تحریم های ایران قرار داده اند و هر روز با عنوانی جدید تر تحریم ها را حفظ می کنند.

اخوان فرد با بیان این که FATF  49 توصیه دارد که چهل توصیه در رابطه با پول شویی و 9 توصیه در رابطه با تأمین مالی تروریست است، ابراز داشت: در توصیه شماره 36 عضویت شبه اجباری دولت ها در برخی کنوانسیون های بین المللی ضد تروریستب مانند کنوانسیون پالرمو مطرح است و در توصیه شماره 38 آمده است که این گروه در صورت مشاهده عدم همکاری می تواند اموال کشور را بلوکه کند و در توصیه شماره 40 که بسیار خطرناک است اعلام همکاری گسترده با نهدهای بین المللی به گونه ای که نیازمند تأیید دستگاه های داخی نباشد است.

FATF کاپیتولاسیون مدرن است

این استاد دانشگاه با بیان این که  FATF کاپیتولاسیون مدرن است، تصریح کرد: کاپیتولاسیون به معنی تعطیل کردن برخی از قوانین داخلی به نفع یک فاکتور خارجی است و در این قضیه به محض این که این قضیه مطرح شد دو بانک داخلی نهادهای دفاعی داخلی را تحریم کردند؛ بانکهای داخلی که باید تابع قوانین بالادستی و قوانین داخلی باشند مجبورند برخلاف قوانین عمل می کنند.

وی با بیان این که ما عملکرد FATF  را  با تحریم نهادهای ارزشی در داخل به وسیله بانک های خودمان در عمل مشاهده کردیم، گفت: محرمانه بودن مفاد این توافق خیلی عجیب است که خارجی ها که خصم هستند محرم تلقی می شوند ولی مردم محرم تلقی نمی شوند و این نوع رفتار غیر متعارف و غیر معقول است.

FATF با قانون اساسی و قوانین داخلی در تعارض است

دکترای حقوق تجارت بین الملل از دانگاه گلاسکو با اشاره به این که این توافق با قواعد لازم الاتباع قانون اساسی  مانند قاعده نفی سبیل و قانون داخلی مبارزه با تأمین مالی تروریسم متعارض است، افزود: قانون مقابله با تأمین مالی تروریسم می گوید که گروه هایی که برای گروه های آزادی بخش و مبارزه با استعمار هستند تروریست نیستند و تعیین این گروه ها بر عهده شورای عالی امنیت ملی است گه FATF با این دو قانونی تعارض روشن دارد.

باید به ابعاد فقهی و دینی  FATF توجه ویژه شود

در ادامه سردار غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور، به ارائه مطالب خود پرداخت و با بیان این که باید به ابعاد فقهی و دینی  FATF  توجه شود، گفت: توقع هست که در قم به ابعاد فقهی مسأله توجه شود و قاعده نفی سبیل باید از منظر دینی مد نظر باشد و جای کار زیادی دارد.

وی با بیان این که FATF به معنی کارگروه ویژه اقدام مالی است که تأسیس آن در سال 1989 بوده است، گفت: اهداف و مأموریت های FATF مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم و مبارزه با تأمین پول سلاح های کشتار جمعی است و سازمان های همکار آن بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، و کمیته ضد تروریست شورای امنیت که رییس آن اسرائیل است و نهادهای دیگر هستند و دو کشور عربستان و اسرائیل ناظر این گروه هستند.

جلالی با بیان این که FATF دو دسته اهداف آشکار و پنهان دارد گفت: کارکردهای پنهان این سازمان اشراف اطلاعاتی، تأمین و کنترل ابزار جنگ مالی در دنیا است ولی برخی از افراد در داخل اهداف آشکار را می بینند ولی اهداف پنهان آنها را در نظر نمی گیرند و به اصطلاح خوش بین هستند.

وی با بیان این که آنها می گویند ایران سامانه اطلاعات مالی ندارد و امکان پولشویی در نظام بانکی وجود دارد، اظهار داشت: بعد از این که ما سامانه اطلاعات مالی داشته باشیم این سامانه گزارش چرخش مالی ما را در اختیار دشمنان قرار می دهد و افراد را فرد به فرد می توانند شناسایی کنند و ارتباط اطلاعاتی برقرار می شود.

با تصمیمات سیاسی، همکاری فنی بی معنی است

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان این که لایه های پنهان FATF را با ید با تحقیق و موشکافی بیرون بیاوریم، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی که خود یک تروریست دولتی است به عنوان رییس بخش مبارزه با تروریسم سازمان ملل است و مبنای تصمیمات سازمان ملل است؛ تصمیمات آن ها هم سیاسی است زیرا فقط ایران و کره شمالی در لیست سیاه هستند و کشورهای مانند عربستان و اسرائیل و آمریکا در لیست سفید هستند؛ در جایی که تصمیمات سیاسی گرفته می شود همکاری فنی بی معنی است.

اقدامات ما و FATF هیچ تناظری با هم ندارند

وی با بیان این که اقدامات ما و گروه FATF هیچ تناظری با هم ندارد، گفت: ما باید تعهد کتبی و رسمی به اجرا بدهیم ولی آنها فقط می گویند ما بررسی می کنیم و اگر ببینیم که شما به تعهدات خود عمل نکرده اید دوباره در لیست سیاه قرار می دهیم.

جلالی با بیان این که ما در برجام به تعهدات خود عمل کردیم و در مقابل تعهد نسیه گرفتیم گفت: در FATF حتی تعهد نسیه هم نیست، تعهداتی که دولت در این قرارداد داده است عبارت از تعهد رسمی و کتبی به کارگروه برای حذف قانون مربوط به استثناء شدن محور مقاومت از تروریسم، اجرای کامل دستور العمل FATF ، مشخص کردن هویت واقعی صاحبان همه حساب های مالی و بانکی، اجرای تحریم داخلی بر علیه لیست تعیین شده به وسیله سازمان ملل و اشراف به تبادل اطلاعات مالی است.

وی با بیان این که وزیر اقتصاد ما می گوید ما بانکها را به بانک تمیز و کثیف تقسیم کرده ایم، اظهار داشت: بانک هایی که با FATF همکاری کنند تمیز هستند و بانک هایی که همکاری نکنند و منافع ارگان های ارزشی و دفاعی کشور را تأمین کنند بانکهای کثیف هستند که امکان پولشویی در آنها وجود دارد.

تهدیدات FATF

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به تهدیدات FATF گفت: دشمنان با اجرای FATF می توانند به سامانه اطلاعات مالی ما دسترسی داشته باشند و اقداماتی از قبیل تحریم ارکان داخلی کشور به وسیله خودمان، فشار به نظام بانکی مبنی بر اعمال ملاحظات دشمن، از دست دادن بخشی از قدرت نرمی که در دست داریم، محدود سازی مؤلفه های قدرت ملی با مقررات مالی، محدودسازی محور مقاومت در بخش مالی و تحدید و تجدید ساختار نظام مالی و بانکی بر اساس اراده دشمن را انجام دهد.

رویکرد اصلی آمریکایی ها تغییر نظام است

وی با بیان اینکه رویکرد اصلی آمریکایی ها تغییر اصل نظام است، ادامه داد: رویکرد دوم آنها تغییر رفتار نظام است که از دو راه تحریم و تحمیل قابل اجرا است؛ در تحریم اقتصاد ابزار  برای ایجاد تغییر است که مشاهده کردیم بعد از برجام نه تنها تحریم ها برداشته نشده بلکه هوشمند شده است و تمام ساختارهای تحریم را حفظ کرده اند.

جلالی با بیان این که اشراف اطلاعاتی با FATF قابل اجرا است، تصریح کرد: آنها می خواهند ما را وادار کنند که در یک محور قابل کنترل و پیش بینی پذیر وارد شویم تا بتوانند رفتارهای خاص را به ما تحمیل کنند و دولت را بر علیه حکومت به کار بگیرند و در نهایت به دو قطبی سازی جامعه بپردازند.

وی با بیان این که ما اگر مشکلات FATF را هم بر طرف کنیم تحریم های مالی برطرف نخواهد شد، اظهار داشت: تحریم های مالی بسیار منعطف هستند و با بازی کردن با تحریم ها می توانند ما را شرطی کنند و فشار اقتصادی را اعمال کنند و بخشی از اقتصاد کشور را در مقابل بخش دیگر اقتصاد به کار بگیرند و سیاست های خارجی ایران را به سمت برجام منطقه ای بکشانند.

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به این که موافقان FATF می گویند ما در نظام بانکی خود مشکل داریم، گفت: برخی معتقدند که سازمان اطلاعات مالی ما ضعیف است و امکان مقابله با پولشویی را نداریم و می توانند گروه های تروریستی از منابع مالی ما استفاده کنند و از آن جهت که بانک مرکزی ما در نظارت بر بانک ها ضعف دارد باید وارد بر این توافق شویم.

وی با اشاره به فرصت های FATF برای ایران اظهار داشت: FATF  می تواند نظام بانکی ما را شفاف کند و کارآیی آن را بالا ببرد ولی تهدیداتی که از جانب FATF ما را تهدید می کند بسیار جدی تر است و می تواند موجب اختلال در عملکرد نظام و چشم پوشی از اصول قانون اساسی شود.

ریشه توافق با FATF  در نگاه مثبت و خوش باورانه به غرب است

جلالی به ریشه های توافق با FATF اشاره و خاطرنشان کرد: ریشه این توافق نگاه مثبت به غرب به عنوان فرصت، بی توجهی به تهدیدات و خوش باوری نسبت به دشمن است زیرا یک همسویی بین جریان غربگرای داخلی با دشمن به وجود آمده است و توان و ظرفیت داخلی را هیچ می انگارند و مقوله امنیت را با نگاه کاسبکارانه می نگرند و منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح می دهند.

وی با اشاره به این که ماهیت تهدید امروزه عوض شده است، گفت: تهدیدات به سمت تهدید نرم حرکت کرده است و با استفاده از دیپلماسی نوین و استفاده از ابزار های اقتصادی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند.

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان این که اگر می خواهیم قوانین مان بازدارندگی داشته باشد باید متناسب با تهدید ها باشد، اظهار داشت: برای مثال امروز قوانین مقابله با جاسوسی با ورود شبکه های اجتماعی بدرد نخور شده اند و دیگر این که ما هر دفعه که می خواهد انتخابات برگزار شود تنمان می لرزد به این معنی است که قوانین انتخاباتی ما بدرد نمی خورد.

وی با اشاره به این سخن آمریکایی ها که می گویند آمریکایی های ایرانی تبار مهم ترین سرمایه های ما هستند، گفت: اگر این افراد در فوتبال استفاده شوند ایرادی ندارد ولی وقتی وزیر و وکیل می شوند دیگر خطر ناک است زیرا کسانی که در آمریکا بزرگ شده اند و فقط فارسی حرف می زنند به معنی نفوذ آمریکا در ایران است.

جلالی با بیان این که ما در حوزه های حقوقی، مالی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، تمدنی و فکری در نبرد هستیم، خاطزنشان کرد: ما باید قوانین خود را در بخش مالی و مبارزه با تروریسم و پولشویی و دفاع از حقوق  خود اصلاح و ارتقا دهیم و باید کاری کنیم که قوانین ما متناسب با تهدیدات باشند.

وی افزود: ما باید همان رویکرد FATF را بدون اشراف دشمن  و با یک اراده جدی در داخل اجرا کنیم و مشکلات خود را در این زمینه بر طرف کنیم.

FATF  بخشی از یک جنگ تمام عیار با دشمن است

در ادامه دکتر احمد مؤمنی راد، عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه تهران با بیان این که FATF  بخشی از یک جنگ تمام عیار با دشمن است، ابراز داشت: ما باید به گونه ای با این موضوع برخورد کنیم که در نهایت پیروز این میدان باشیم.

وی با بیان این که نبرد بین حق و باطل در تمام طول تاریخ بوده است، گفت: از بعد از جنگ جهانی اول و دوم که سازمان ملل تشکیل شد و نظام بین الملل ارزش گذاری شد ما باید به سمت این برویم که با وضع قوانین قدرت علمی و حقوقی پیدا کنیم و بتوانیم از قوانین موجود به نفع خود استفاده کنیم ولی دانشگاه ها و حوزه های ما غافل هستند و از قانون بر علیه ما استفاده می شود.

باید سرباز حقوق بین الملل تربیت کنیم

مؤمنی راد با بیان این که ما در جبهه های مختلف درگیری داریم، تصریح کرد: ما باید در تمام ابعاد متوازن به جلو برویم و باید همان گونه که در حوزه نظامی توان مقابله داریم باید در حقوق بین الملل هم سرباز حقوق بین الملل تربیت کنیم و آفندی عمل کنیم نه پدافندی.

وی با بیان این که باید هم حوزه همت کند و هم دانشگاه گفت: باید چندین وکیل بین المللی داشته باشیم و به صورت عینی متخصص تربیت کنیم؛ پیشنهاد من این است که ما باید به سمت تدوین سیاست های کلی نظام در حقوق بین المللی بر اساس مبانی خود برویم تا مجبور نشویم در زمین دشمن و با ابزار دشمن بازی کنیم که نتیجه اش FATF و برجام و سایر موارد شود.

عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه تهران با بیان این که ما در مسؤولیت بین المللی دولت ها موضوعی را به عنوان دعوت به مداخله دولت ها داریم، یادآور شد: سوء استفاده از این امر در قضیه یمن روشن است که رییس جمهور مستعفی فراری یمن از دولت عربستان برای مداخله در امور داخلی دخالت کرده است و به ظاهر همه چیز قانونی است.

وی افزود: اگر ما مشاوره می دادیم که از راه های قانونی تغییر رییس جمهور در یمن انجام می شد شاید کار به این جا نمی رسید؛ ما می توانستیم که با استفاده از همان حقوق بین الملل کار را به این جا نکشانیم ولی متأسفانه به نفع دشمن عمل کردیم و بهانه را به دست دشمن دادیم تا اوضاع را به نفع خود تمام کند.

مؤمنی راد با اشاره به این که ما در حقوق بین الملل مصونیت قضایی دولت ها را داریم به جریان مصادره پول های ایران به وسیله آمریکا اشاره کرد و گفت: هیچ کشوری نمی تواند کشور دیگر را مورد محاکمه قرار دهد و حکم صادر کند ولی این قانون به راحتی دور زده می شود و با کشوری با وضع قوانین خود قوانین بین المللی را دور می زند و با این استدلال که ما از تروریست حمایت مالی می کنیم به راحتی اموال ما را مصادره کردند.

وی افزود: اگر بتوانیم با کسب تخصص در مقابله با دشمن از ابزارهای خودشان استفاده کنیم و آنها را محکوم کنیم بهتر است و ما باید به سمت این حرکت کنیم که قدرت پیدا کنیم.

حقوق بین الملل دچار سیطره قدرت، ثروت و سیاست شده است

عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه تهران با اشاره به قانون منع و خلع سلاح کشتار جمعی در حقوق بین الملل اظهار داشت: حقوق بین الملل دچار سیطره قدرت ثروت و سیاست شده است و برخی کشورها که رسما سلاح هسته ای و شیمیایی تولید می کنند برخلاف حقوق بین الملل این سلاح ها را اشاعه می دهند و در سوریه استفاده می کنند و سوریه را محکوم می کنند تا او را خلع سلاح کنند.

وی با بیان این که ما بعد از 120 سال که نفت داریم به خاطر ضعف حقوقی نمی توانیم مفاد قرارداد نفتی را خودمان بنویسیم و این قرارداد در انگلیس نوشته می شود و می خواهد به ما تحمیل شود، گفت: از طرف دیگر برجامی را به ما تحمیل می کنند که ما تمام تعهدات خود را انجام داده ایم و دشمن هیچ  کدام از تعهدات خود را انجام نمی دهد و دستمان به هیچ جا بند نیست.

مؤمنی راد ابراز داشت: حقوق بین الملل در جای خود اقدامات خوبی را انجام داده است ولی دچار تضاد و تناقض است و بازیچه دست قدرت های بزرگ است؛ ما باید به سمت این برویم تا دنیا را آگاه کنیم و کشورها را در قالب تشکل های بین المللی به سمت یک پارچگی علیه قدرت های بزرگ سوق دهیم و این وضعیت را عوض کنیم.

وی با بیان این که از وقتی که دنیا را دلاریزه کردند یک سه وجهی ایجاد شده است، افزود: صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی برای محروم تر کردن کشورهای محروم و به نفع کشورهای غنی عمل می کنند و کشورهای آفریقایی با آن همه ثروت و منابعی که دارد در فقر کامل به سر می برند.

عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه تهران با بیان این که غربی ها این قصه را تئوریزه کردند که با جهانی سازی و دهکده جهانی به نبرد تمدن ها بروند گفت: ما معتقدیم که این نظم جهانی همراه با ظهور امام زمان(عج) خواهد بود و نظم نوین جهانی را شکل خواهیم داد./843/ز504/ی

ارسال نظرات