۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۴۵۲۹۳۴

اخبار کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

به اهتزاز در آمدن پرچم حرم حضرت عباس(ع) بر فراز گنبد امامزاده سید علی(ع)، راه‌اندازی مراکز درمانی موقوفه برای بیماران دیابتی در کشور، اعلام جدول قرعه های قرائت در سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بخشی از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف وامور خیریه، این مراسم معنوی و نورانی، فردا  یکشنبه یازدهم مهرماه همزمان با نخستین شب محرم  برگزار خواهد شد.

این مراسم بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در آستان مقدس امامزاده سید علی(ع) برگزار  می‌شود.

اهتزاز پرچم گنبد حرم مطهر حضرت عباس(ع) بر فراز گنبد آقا سید علی(ع)، برای چندمین سال پیاپی در این آستان مقدس صورت می‌گیرد.

 

راه‌اندازی مراکز درمانی موقوفه برای بیماران دیابتی در کشور

مهندس عبد‌الرضا عابد در مراسم افتتاح نخستین مرکز همودیالیز موقوفه شهر الوند قزوین که از طریق ویدئوکنفراس صورت گرفت، به آمار موقوفات درمانی در کشور پرداخت و افزود: تعداد این موقوفات بیش از یک هزار و 128 مورد است.

قائم‌مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان کرد: مرکز دیالیز موقوفه حاج‌محمد‌حسین خزانه شهرستان البرز ظرفیت‌های مهمی به ویژه بهره‌گیری از به‌روزترین امکانات پزشکی برای ارائه خدمت به بیماران دیالیزی در سراسر کشور را به خود اختصاص داده است.

 عابد گفت : از مهم‌ترین رویکردهای سازمان اوقاف و امور خیریه کشور راه‌اندازی مراکز درمانی موقوفه برای بیماران دیابتی در کشور است که امیدواریم این مراکز در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تأثیر وقف در جامعه قابل احساس است، بیان کرد: هدایت واقفان به سمت وقف‌های جدید از مهم‌ترین سیاست‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است.

قائم‌مقام سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد : نیاز امروز جامعه در عرصه‌های مختلف می‌تواند با سرمایه‌های موقوفات رفع شود.

مدیر موقوفه حاج محمدحسین خزانه قزوین هم در بخش دیگری از این مراسم گفت : نخستین مرکز همودیالیز موقوفه کشور در زمینی به مساحت 640 متر مربع و با یک هزار و 303 متر مربع زیربنا، جنب درمانگاه موقوفه خزانه در شهرستان البرز احداث شده است.

وی افزود : 30 تخت دیالیز در این مرکز در 4 طبقه با 5 میلیارد تومان اعتبار برای رفع نیاز بیماران کلیوی تجهیز و ساخته شده است.

 

اعلام جدول قرعه های قرائت در سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم

کمیته محتوایی مسابقات به منظور تسهیل در بهره برداری متسابقین از قرعه های مذکور، اقدام به تنظیم جزوه ای شامل نکات تفسیری آیات و ترجمه واژگان و عبارات، نموده است که بزودی تقدیم خواهد شد.برای دریافت جدول 

قرعه های قرائت روی لینک زیر کلیک بفرمایید.  
 
 
 
برگزاری آیین یک‌هزار ساله «قالیشویان» در کاشان
 
این آیین نمایش نمادین تشییع و به خاک‌سپاری حضرت سلطان علی‌بن امام محمد باقر(ع) است که در ۲۷ جمادی‌الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مطابق با دومین جمعه مهرماه به  شهادت رسید.

این جمعه که به طور معمول در روزهای نهم تا ۱۵ مهرماه واقع می‌شود در میان کاشانی‌ها به جمعه «جار» معروف است و روز فراخوانی مردم به مراسم قالی‌شویی در مشهد اردهال است.

نحوه اجرای مراسم بدین صورت است که اهالی فین که هرکدام چوبی به دست دارند در صحن اصلی و مرکزی امامزاده بنام صحن صفا اجتماع می‌کنند و عده‌ای هم در صحن شاهزاده حسین با آداب خاصی به چوب به دستان صحن صفا می‌پیوندند؛ پس از روضه خوانی و سینه زنی و سخنرانی متولیان امامزاده، نمایندگان روستای خاوه اردهال یک قالی لوله شده از صحن مطهر امامزاده  را که نماد قالی‌ است که به هنگام شهادت بدن مطهر امامزاده را در آن پیچیده بودند به معتمدین و اهالی فین تحویل می‌دهند.

افرادی که قالی را تحویل می‌گیرند، آن را از ایوان صفا به داخل صحن صفا می‌آورند و حسین حسین گویان و با تکان دادن چوب دستی های خود که نمایش نبردی نمادین با قاتلان است، قالی را در یک مسیر مشخص به سوی نهر آب شاهزاده حسین می‌برند و آن را شست و شو می‌دهند.

پس از شستشوی قالی مقدس، اهالی فین، آن را از مسیر دیگری بار دیگر به داخل صحن  صفا آورده و با تشریفات خاصی مجددا تحویل معتمدین و خادمان امامزاده می‌دهند و پس از چندین بار دور زدن در اطراف صحن و سینه زنی و گفتن حسین حسین در صحن فینی‌ها، مراسم خاتمه می‌پذیرد.

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در اردهال کاشان به طور معمول تا ساعت یک بعدازظهر جمعه دوم مهرماه به طول می‌انجامد.

امامزاده سلطانعلی که یکی از امامزاد گان واجب التعظیم و دارای تاریخ مستند در ایران است و مراسم قالیشویان در دسامبر ۲۰۱۲ در فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

 اوقاف ایران و بوسنی تفاهم نامه همکاری امضاء کردند

حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف کشورمان که از روز دوشنبه به دعوت دکتر سنائید زاییمویچ رئیس اوقاف جمعیت اسلامی بوسنی به این کشور سفر کرده است صبح امروز یاداشت تفاهم نامه همکاری های مشترک میان سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوری اسلامی ایران و سازمان جمعیت اسلامی بوسنی و هرزگووین را امضاء کرد.

 حسن ربیعی سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشورمان در گفت و گویی با بیان اینکه یکی از رویکردهای این سازمان در راستای اهداف بلند جمهوری اسلامی ایران، گسترش و تعمیق وحدت میان مسلمانان و حفظ هویت اسلامی است گفت : این تفاهم نامه به منظور تبادل تجربیات در زمینه مسائل وقف میان دو کشور و استفاده بهینه از ظرفیت ها و بهره گیری از           توانایی های علمی و پژوهشی و تقویت همکاری های مشترک در عرصه ترویج فرهنگ وقف به امضاء رسیده است .

مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان اوقاف برگزاری سمینارها و نشست های دوجانبه، کارگاه های آموزشی در زمینه احیاء و ارتقاء بهره وری موقوفات، حمایت و اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک درباره وقف، تبادل تجربه و همکاری در زمینه حفظ و نگهداری اسناد و تبادل تجربیات و همکاری در خصوص موسسات خیریه و تشکل های غیر دولتی را از دیگر اهداف و موضوعات این تفاهم نامه برشمرد.

ربیعی با بیان اینکه یکی دیگر از محورهای این تفاهم نامه تبادل تجارب طرفین در زمینه استفاده بهینه از عواید موقوفات است تصریح کرد: همکاری پیرامون اولویت های پروژه های تحقیقاتی مشترک و بررسی راههای سرمایه گذاری در بازار بورس و سهام از دیگر محورهای این یادداشت تفاهم نامه است.

سخنگوی سازمان اوقاف با اعلام تشکیل کمیته اجرائی مشترک مرکب از کارشناسان دو سازمان تصریح کرد: این تفاهم نامه در 6 ماده و 18 بند تنظیم شده و به امضاء حجت الاسلام و المسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوری اسلامی ایران و حسین افندی کاوا زویچ رئیس العلماء و رئیس سازمان جمعیت اسلامی بوسنی و هرزگوین  رسیده است./1325/ت303/ی

ارسال نظرات