۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۹
کد خبر: ۴۵۲۹۷۲
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت:

"نه" ملت پاکستان به محدودیت عزاداری حسینی به بهانه ناامنی/ اظهارنظر فرزند آیت الله سیستانی درباره رزمندگان حشد الشعبی

جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت آبستن خبرها و اظهارنظرهای بسیاری بود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مخالفت مردم پاکستان با محدودیت عزاداری در این کشور، حمایت از فتوای جهاد کفایی در عراق و خطرناک تر دانستن تشیع انگلیسی از وهابیت و صهیونیسم اشاره کرد.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل:‌ جهان اسلام در هفته ای که گذشت یک بسته خبری است که بازتاب‌دهنده مواضع و اظهارنظر علمای جهان اسلام،‌ سازمان‌ها و نهادهای اسلامی و همچنین اتفاقاتی است که جهان اسلام در طول هفته شاهد آن بوده است.

عراق: لزوم برگزاری شعائر حسینی به دور از افراط و تفریط
حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی، از مراجع تقلید نجف اشرف با تاکید بر حفظ وحدت خاطرنشان ساخت که فتوای جهاد کفایی از همه قومیت‎ها محافظت کرد. وی خاطرنشان ساخت:« عراق به همه مردم این کشور تعلق دارد بر همین اساس آنان باید وحدت را حفظ کنند.»
حجت الاسلام شیخ عادل الساعدی، امام جمعه بغداد مداخله بیگانگان در عملیات آزادسازی موصل را به شدت محکوم کرد و گفت: «برخی از کشورهایی که هیچ گاه به فکر منافع و مصالح مردم عراق نبوده اند، هم اکنون درپی مشارکت در عملیات آزادسازی استان موصل هستند.»
حجت الاسلام هادی الدنیناوی، امام جمعه کوفه خاطرنشان کرد: «شعائر حسینی (ع) باید به دور از افراط و تفریط برگزار شود. برخی از اقداماتی که عزاداران حسینی (ع) انجام می‎دهند ذوق انسان‎های داخل و خارج از کشور را نابود می‏سازد.»
"آیت الله سیستانی مانع از سرنگونی عراق شد" شیخ خالد الملا، رییس مجمع علمای اهل تسنن عراق با تاکید براین مطلب تصریح کرد: «برهمه واجب است که از این فتوا تقدیر به عمل آورند چرا که این فتوا توانست همه معادلات دشمنان را ناکام کند.»
حجت الاسلام سید محمد رضا سیستانی، فرزند حضرت آیت الله سیستانی با اشاره به اینکه "رزمندگان ما در جبهه‎های نبرد با تروریسم با تمسک به امام حسین (ع) به دفاع از اراضی و مقدسات عراق می‎پردازند." تصریح کرد: «رزمندگان یاران امام حسین (ع) در دوران کنونی هستند. ما باید همیشه یاد آنان را زنده نگه داشته و برای پیروزی و حفظ آنان از هر گونه آسیبی دعا کنیم.»
حجت الاسلام سید مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق در ادامه موضع‎گیری‎‌های عجیب و غریب خود این هفته برای بازگشت حزب خود به ائتلاف ملی عراق یک شرط گذاشت. او شرط بازگشت جریان صدر به ائتلاف ملی این کشور را اشراف حضرت آیت الله سیستانی بر آن خواند و بیان داشت: «جریان صدر باید از همه رویدادهای ائتلاف ملی باخبر باشد.»

لبنان: بازداشت امیر داعش در اردوگاه عین الحلوه
«ادامه سیاست‌های کنونی عربستان محو این کشور از نقشه را در پی خواهد داشت.» شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان با گفتن این مطلب تصریح کرد: «چرا از گفتن اینکه عربستان در خدمت اهداف رژیم صهیونیستی است ناراحت می شوید در حالی که مسولان سعودی و صهیونیستی به هم دست می دهند، به توافق می رسند، از حمایت مالی و سیاسی مقاومت دریغ می کنند و در کنار رژیم صهیونیستی به تخریب سوریه و یمن و عراق و سایر کشورهای منطقه می پردازند؟»
شیخ ماهر حمود، رییس اتحادیه علمای حامی مقاومت در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا  تاکید کرد که در اندیشه شیعی ولایت فقیه ناظر بر حاکم است اما در میان اهل سنت عالمان و مراجع به تبعیت از حکومت‌ها ملزم شده‌اند. وی همچنین خلاء "نظریه ولایت فقیه" در فقه اهل سنت را مشهود دانست و گفت: «الازهر و هیات کبار علما ظرفیت مرجعیت فراگیر اهل تسنن را ندارند.»
سید حسن نصرالله نیز هفته گذشته در دیدار با مداحان و ذاکران لبنانی اهل بیت (ع) شیعه انگلیسی را از وهابیت و صهیونیست خطرناک‎تر دانست و تصریح کرد:« کسانی که در ماهواره حضور دارند و با زبان مذهبی سخن می‌گویند جاسوسانی هستند که هدفشان نابودی مذهب است. هر کس نیز آنان را تأیید می‌کند، مزدور و بزدل و هر کس که در برابر گمراهی آنان سکوت می‌کند، توطئه‌گر است.»
هماهنگی حزب‌الله و جنبش امل برای حفظ امنیت در مراسم محرم خبر دیگری بود که در رسانه‌های لبنان انعکاس پیدا کرد. با توجه به تهدیدهای تروریستی که مردم لبنان به ویژه شیعیان با آن مواجه هستند این دو حزب بزرگ شیعه لبنان تصمیم گرفتند که برای مقابله با هرگونه خطر احتمالی با هم همکاری کنند.
بازداشت عماد یاسین، امیر داعش در لبنان از سوی نیروهای امنیتی این کشور در اردوگاه عین الحلوه از دیگر خبرهای مهمی بود که هفته پیش به وقوع پیوست. این خبر با استقبال شمار زیادی از سیاستمداران و علمای لبنان مواجه شد. در همین راستا حجت الاسلام محمد یزبک رییس شورای شرعی حزب الله لبنان از نیروهای امنیتی به دلیل بازداشت امیر داعش در لبنان تقدیر کرد و اظهار داشت: چشم نیروهای امنیتی و ارتش به صورت شبانه روزی برای حمایت از مصالح وطن بیدار است. این نیروها توانستند کسانی که درصدد بازی با وحدت ملی و همزیستی مسالمت آمیز بودند را بازداشت کنند.
سید علی فضل الله خطیب جمعه بیروت، "راه حل بحران سوریه در میدان جنگ" توصیف و تصریح کرد: «برای همگان آشکار شده است که راه حل پایان بحران سوریه در میدان جنگ بدست می آید زیرا راه های سیاسی به دلیل تمسک بر مصالح بی فایده بوده و بسیاری درصدد رسیدن به اهداف خود به وسیله ریختن خون مردم این کشور هستند.»

پاکستان: نه به محدودیت عزاداران حسینی
تامین امنیت عزاداران حسینی و عدم محدودیت مبلغان و ذاکران اهل بیت از مهم‌ترین مسائل این هفته پاکستان بود که توجه علمای شیعه و سنی این کشور را به خود اختصاص داد. حجت الاسلام مقصود علی دومکی دبیر مجلس وحدت مسلمین خواھان تامین امنیت کامل عزاداران حسینی در مراسم ماہ محرم در سراسر پاکستان شد و تاکید کرد: «ھیچ قدرتی نمی تواند جلوی برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبداللہ الحسین(ع) را در پاکستان بگیرد.» او خاطرنشان کرد: «اهل تسنن پاکستان نیز ھمانند شیعیان در سوگ اباعبدالله(ع) به عزاداری می پردازند و فقط گروه های تکفیری با این مراسم ها مخالف هستند.»
اعجاز ھاشمی رییس جمعیت علمای پاکستان با بیان این که امام حسین(ع) مخصوص به ھیچ فرقه خاص نبوده و متعلق به همه مردم است، افزود: «به احترام این ماہ باید از فرقه گرایی، بغض و کینه و شعارھای کفر و شرک پرھیز شود.»
حجت الاسلام سید سبطین حیدر سبزواری رییس مجمع علمای شیعه در ایالت پنجاب پاکستان ضمن مخالفت شدید با تعطیل کردن مراسم عزادارای امام حسین (ع) به دلیل نبود امنیت، گفت: «مراسم عزاداری از چندین قرن پیش تاکنون در حال برگزاری است و عملیات تروریستی علیه این مراسم ناتوانی دولت پاکستان را نشان می دهد. دولت نمی تواند ناتوانی خود را پشت تعطیلی عزاداری پنھان کند.» او افزود:« ما در برگزاری مراسم عزاداری در محرم از ھیچ فداکاری دریغ نکرده و حتی قربانی نیز در این راه خواهیم داد اما عملیات تروریستی نمی تواند جلوی برگزاری عزادای را بگیرد.»
حجت الاسلام والمسلمین راجه ناصر عباس جعفری رییس مجلس وحدت مسلمین پاکستان نیز در همین راستا بر «عدم پذیرش هرگونه شرط برای برگزاری مجالس عزای امام حسین (ع)» تاکید و تصریح کرد: «دولت به بھانه واھی نظیر طرح امنیت ملی، سخنرانی بعضی از علما و سخنرانان را ممنوع کرده که به ھیچ وجه پذیرفتنی نیست. عزداری سید الشھدا(ع) شاهرگ حیاتی شیعیان پاکستان است و در حفظ آن تمام تلاش خود را بکار خواھیم گرفت.»
پیر معصوم نقوی رییس جمعیت علمای نیازی پاکستان، سکوت سازمان کنفرانس اسلامی در قبال مردم کشمیر را محکوم کرد و گفت: سازمان کنفرانس اسلامی بازیچه آل سعود است.

همدردی رژیم‌های عربی با صهیونیست‌ها به خاطر مرگ پرز
بحرین: مقامات امنیتی آل خلیفه همانند هفته های گذشته این هفته نیز با ممانعت از ورود امام جمعه منطقه الدُراز، از برگزاری بزرگترین نماز جمعه شیعیان بحرین جلوگیری کردند. شهروندان بحرینی نیز که نماز را به صورت فرادی در مسجد امام صادق(ع) ادا کرده بودند، با برگزاری تظاهرات گسترده، اعتراض خود را به جنگ آل خلیفه علیه شعائر دینی اعلام کردند.
حجت الاسلام شیخ حسین الدیهی نایب رییس جمعیت الوفاق اسلامی بحرین با انتقاد از پیام تسلیت مقام‌های بحرینی به مرگ شیمون پرز، گفت: «تسلیت نظام بحرین به مناسبت درگذشت یکی از برجسته ترین چهره های تروریسم صهیونیستی در جهان نشان دهنده رابطه صمیمی میان دو طرف است. اکثریت قاطع شهروندان بحرینی با این اقدام به شدت مخالف هستند.»
فلسطین: مرگ پرز و مشارکت محمود عباس، رییس حکومت خودگردان فلسطین در تشییع جنازه او بازتاب‌هایی را در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه نیز داشت. فعالان سیاسی و مذهبی فلسطین به شدت از حکومت خودگردان به خاطر مشارکت در تشییع جنازه این جنایتکار صهیونیستی انتقاد کردند.
یمن: شورای حقوق بشر ضمن مخالفت با انجام تحقیق مستقل درباره جنایات جنگی در یمن، از کمیته تحقیق ملی در این کشور خواست که در زمینه نقض حقوق بشر از جمله کشتار غیر نظامیان و حملات به بیمارستانها و آمبولانسها تحقیق کند.
مصر: شیخ عباس شومان، معاون شیخ الازهر مصر در نشستی خبری، درباره سخنان ترامپ نامزد انتخابات آمریکا مبنی بر اینکه در صورت انتخاب، قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی می کند گفت که قدس پایتخت فلسطین می‎ماند و به زودی به آغوش مسلمانان بازخواهد گشت.
آذربایجان: یالچین ایمانوف، وکیل محسن صمد‌اف، رهبر محبوس حزب اسلام آذربایجان، پس از دیدار با موکلش در زندان «قوبوستان» خبردادد که رهبر محبوس حزب اسلام جمهوری آذربایجان از حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی به دلیل حمایت‌های بی دریغ از شیعیان این کشور قدردانی کرد./983/ب953/ک

ارسال نظرات