مراد از انفسنا در آیه ۶۱ سوره آل عمران امام علی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضوانی، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در برنامه «سرود سبز» از رادیو معارف با اشاره به آیه ۶۱ سوره آل عمران، گفت: به مباهله اشاره دارد؛ زمانی این آیه نازل شد که عدهای از نصارا که چند روز مهمان پیامبر خدا(ص) بودند و رسول خدا(ص) از ایشان پذیرایی کردند ادعا کردند که حضرت عیسی مسیح خدا است که پیامبر (ص) در پاسخ به آنها فرمود که اگر ادعای الوهیت مسیح درست بود باید بگوییم که حضرت آدم (ع) که بدون پدر و مادر متولد شده به این مقام سزاوارتر است و هر چه حضرت برای آنها برهان و دلیل آوردند مسیحیان نجران قبول نکردند و این چنین شد که آیه مباهله نازل شد و قرار بر مباهله شد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قرار بر مباهله شد و همانطور که در آیه ذکر شد حضرت رسول (ص) با حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س) و حضرت امام حسن و امام حسین(ع) برای مباهله رفتند که نصارای نجران چون صدق و اخلاص پیامبر(ص) و همراهانشان را مشاهده کردند از عقوبت الهی هراسان شده و تن به مباهله ندادند و با پیامبر(ص) صلح کرده و درخواست کردند که با پرداخت جزیه بر دین خود باقی بمانند؛ پیامبر نیز پذیرفتند.
حجت الاسلام رضوانی با تأکید بر اینکه در این آیه تمامی مفسران شیعه و مفسران اهل سنت مانند زمخشری، فخر رازی و بیضاوی گفتهاند که مراد آیه از «ابناءنا» پسرانمان، حسن و حسین(ع) و مراد از «نساءنا» زنانمان، فاطمه زهرا(س) و مراد از «انفسنا»،جانهایمان، حضرت علی(ع)، بوده است، یعنی چهار تنی که همراه با خود رسول خدا، پنج تن آل عبا یا اهل کسا را تشکیل میدهند.
وی افزود: عدهای در راستای اینکه در امر ولایت حضرت علی(ع) در این آیه تشکیک کنند بیان میکنند که در اینجا منظور از «انفسنا» وجود مبارک خود حضرت رسول(ص) است که در پاسخ باید به این عده یادآور شد که حضرت رسول (ص) در ماجرای قبیله بنی ربیعه که با حضرت رسول(ص) مخالفت و لجبازی میکردند حضرت رسول (ص) به آنها فرمود که اگر به مخالفت و نافرمانی خود ادامه دهید برای شما کسی را میفرستم که نفس من و برابر با من است و او علی بن ابیطالب (ع) بوده و شما را سرکوب خواهد کرد.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در این مورد روایت های زیادی وجود دارد که یکی از مستندات آن همین ماجرای قبیله بنی ربیعه است و باید دقت کرد که وقتی حضرت رسول(ص) حضرت علی(ع) را نفس خویش میخوانند پس ایشان هم مانند حضرت رسول(ص) بر مردم ولایت دارند و ولایت ایشان را نمیتوان انکار کرد.
حجت الاسلام رضوانی یادآور شد: همچنین امام رضا(ع) در ماجرای مناظرهای که با نصارا داشتند این موضوع را به آنها یادآوری کردند و در پاسخ به آنها که مراد از انفسنا را وجود مبارک حضرت رسول(ص) میدانستند فرمودند که تعبیر شما اشتباه است و در اینجا مراد از انفسنا وجود مبارک حضرت علی (ع) است که ایشان نفس پیامبر(ص) هستند./۹۶۸/پ203/ی