۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۴۵۳۳۱۵

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

برگزاری تجمع سراسری «لبیک یا حسین» فردا درامامزادگان کشور، شفاف ترین و منظم ترین دوران سازمان اوقاف از لحاظ انضباط مالی و وجود وجود 2 هزار و 500 موقوفه و 7 هزار رقبه در کاشان از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تسلیت فرا رسیدن ایام  حزن واندوه عزای حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و با اشاره به آغاز برنامه های سوگواره بصیرت عاشورایی در امامزادگان وبقاع متبرک کشور، اظهارداشت: این سوگواره با هدف اجرای امینانه نیات موقوفات مرتبط با عزاداری امام حسین(ع) ویاران با وفایش  همراه  با برنامه‌های متنوع برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف ادامه داد: در راستای برگزاری این سوگواره، امسال برای دومین بار همزمان با دوم محرم تجمع بزرگ و پر شور  عزاداران حسینی با شعار «لبیک یا حسین» در امامزادگان شاخص و بقاع متبرک کشور بر گزار می شود.

وی با بیان اینکه این مراسم همزمان با ورود کاروان امام حسین (ع) به صحرای کربلا و با شعار «لبیک یا حسین» برگزار می شود، گفت: این تجمع از 2 ساعت مانده به اذان مغرب در امامزادگان کشور آغاز و همزمان با اذان پایان می یابد و سخنرانی، مداحی و ذکر منقبت و منزلت امام حسین (ع) و یاران با وفایش از دیگر برنامه های این همایش است.

شفاف ترین و منظم ترین دوران سازمان اوقاف از لحاظ انضباط مالی

 حجت الاسلام  والمسلمین علی محمدی؛ با حضور در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس به پرسش‌های نمایندگان کمیسیون فرهنگی پاسخ داد.

وی در این نشست با بیان اینکه سازمان اوقاف در سه زمینه امامزادگان، قرآن کریم و موقوفات مسئولیت دارد به تشریح هر یک از این مسئولیت‌ها پرداخت وگفت: موقوفات به دو دسته دارای تولیت و بدون تولیت تقسیم می‌شوند که اداره اوقاف مسئولیت موقوفات بدون تولیت را در اختیار دارد و درحال حاضر بیش از 8هزار متولی و وارث برای موقوفات موجود وجود دارد، همچنین برگزاری مسابقات قرآنی در سطح کشوری و بین‌المللی از دیگر وظایف ما محسوب می‌شود.  

محمدی: حدود 170هزار موقوفه در سراسر کشور وجود دارد.

نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: حدود 170هزار موقوفه در سراسر کشور وجود دارد که تنها حدود 6 درصد از آن‌ها حق سرقفلی دارند، مثلا ممکن است شنیده باشید بازار شیراز و چندین بازار دیگر وقف است اما باید بدانید سرقفلی آن‌ها واگذار شده است.

وی با بیان اینکه هنوز برای 50 درصد از موقوفات کشور سند رسمی مالکیت اخذ نشده است، افزود: از سال 88  تاکنون به اندازه 70 سال  سند مالکیت رسمی اخذ شده است اما با این وجود هنوز 50 درصد از موقوفات کشور سند ندارند.

محمدی همچنین افزود: از سال 92 تمامی وقف نامه‌ها از سراسر کشور جمع‌آوری و در یک سامانه متمرکز اسکن شده‌اند، درواقع حدود 37 هزار وقف‌نامه در مرکز اسناد وجود دارد، ضمن آنکه برای اداره اوقاف در سراسر کشور سامانه ای ایجاد کرده‌ایم که به صورت خودکار و براساس نیات واقف درآمد موقوفات را تقسیم می‌کند لذا کسی نمی‌تواند درآمدها دخل و تصرف داشته باشد.

نیات واقفان در سامانه ثبت می شود

نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه با بیان اینکه در گذشته حساب موقوفات و امام‌زاده‌ها یکی بود اما از سال 90 حساب‌ها از پراکندگی خارج و سامانه‌ای متمرکز ایجاد شده است، افزود:  درآمد هر یک امامزاده ها و موقوفات در شهر خودشان هزینه می‌شود، ضمن آنکه حدود 170 میلیون داده اطلاعاتی در سامانه ثبت و تمامی  وقف نامه‌ها شناسایی و نیات واقفان نیز در سامانه ثبت شده است.

وی با بیان اینکه 50 درصد موقوفات دارای درآمد و 50 درصد باقی مانده فاقد درآمد هستند، اضافه کرد: برای 50 درصد از موقوفات فاقد درآمد هیچ سندی اخذ نشده است چراکه دریافت سند بار مالی دارد، ضمن آنکه بخشی از درآمدهای اوقاف صرف فقرا،  حوزه علمیه، بیماران و ... می شود، همچنین حدود 18 هزار دانش‌آموز نیازمند در ابتدای سال تحصیلی مورد کمک اوقاف قرار گرفتند.

محمدی با بیان اینکه امروز حدود 770 نوع نیت وقف ثبت شده است، گفت: بیش از 8 هزار بقعه متبرکه در سراسر کشور وجود داد که تعداد بسیاری از آن‌ها امام زاده نیستند، بسیاری از این بقعه‌ها متعلق به شخصیت‌ها و عالمانی است که برای مردم محترم و عزیز بوده‌اند مانند بقعه شیخ صدوق در شهرری.  

نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه با بیان اینکه درآمد موقوفات متفاوت است، افزود: برخی از موقوفات سالانه شاید یک میلیون و برخی چندین میلیارد تومان درآمد دارند، همچنین در طول سال بیش از 8هزار مبلغ برای امامزادگان مناطق مختلف و محروم اعزام می‌شود.

وی ادامه داد: اگر هیات امنای هر امامزاده برای دریافت هدایا حساب مالی خارج از سامانه داشته باشد تخلف کرده و با آن‌ها برخورد خواهد شد، تمام غبارروبی ها نیز در قالب همین سامانه انجام و ما آمار غبارروبی ها را در طول سال در سامانه ثبت می کنیم و حتی کمک های غیرنقدی نیز دقیقا ثبت می شود.

30 هزار خادم افتخاری برای اداره امامزاده‌ها

محمدی با بیان اینکه امامزاده‌ها و بقعه های متبرک در شهرهای مختلف به شکل هیأت امنایی اداره می شوند، گفت: حدود 20 هزار نفر عضو در هیأت امنا برای اداره امامزاده ها و 30 هزار خادم افتخاری مشغول به کار هستند ضمن آنکه در گذشته 36 هزار نفر در مسابقات قرآنی تحت پوشش اوقاف شرکت می‌کردند اما اکنون این تعداد به یک میلیون و 40 هزار نفر رسیده است ، همچینن30 دانشگاه در سطح کشور با بیش از 5 هزار دانشجو تحت پوشش سازمان اوقاف و امور خیریه هستند.

نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه در ادامه تاکید کرد: نظم  و انضباط مالی سازمان اوقاف در حال حاضر قابل تامل بوده و می توان گفت در شفاف ترین و منظم ترین دوران به سر می برد.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف سعی داشته اختلاف بین خود و برخی از دستگاه ها را با تفاهم نامه برطرف سازد، اضافه کرد: تفاهم نامه هایی با سازمان منابع طبیعی و سازمان میراث فرهنگی و گرشگری در این خصوص بسته ایم.

محمدی با بیان اینکه متاسفانه با موقوفاتی روبرو هستیم که شاید بیش از 70 سال اجاره‌ای بابت آنها پرداخت نشده است، گفت: اگرچه تعداد کثیری از این موقوفات را پس گرفته‌ایم اما گاهی شهرداری‌ها، نهادهای مردمی و دولتی در موقوفات دخل و تصرف تاسف برانگیز داشته‌اند.

هادی موحد امین نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی شد

مسابقات بین المللی قرآن کرواسی بعد از ظهر دیروز به پایان رسید و هادی موحد امین نماینده کشورمان در رشته قرائت این مسابقات به مقام نخست دست یافت.

 در این دوره از رقابت‌ها رضا نژاد‌تبریزی با وجود ارائه بی‌نظیر محفوظات به عنوان نفر چهارم معرفی شد. این در حالی است که استاد ابوالقاسمی داور این رقابت‌ها درباره اجرای نژاد تبریزی گفت: نماینده ایران در رشته حفظ مسابقات در حسن حفظ کاملاً بدون غلط خواند و در دیگر موارد تلاوت اجرای خوبی داشت اما رقیب وی یعنی نماینده عربستان در یک سؤال سه غلط داشت.

هادی موحد امین صبح امروز با استقبال جمعی از مسئولان و جامعه قرآنی به کشورمان بازگشت.

 80 درصد موقوفات در استان گلستان برای تغزیه داری و عزاداری مراسم های امام حسین(ع)

حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی  با بیان اینکه ماه محرم‌الحرام را با شعار استکبارستیزی آغاز خواهیم کرد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری همواره به این مهم تاکید دارند و ما نیز در اداره کل اوقاف و امور خیریه در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری برنامههای ماه محرم را با این شعار تدارک دیدهایم.

وی با بیان اینکه بیش از 450 عنوان برنامه در طی ایام سوگواری ماه محرم در استان گلستان برگزار خواهد شد، افزود: سامانه جامعی برای کل موقوفات در استان گلستان تدارک دیده شده و تمام نیات واقفان را در این سامانه وارد کردیم و میتوانیم به کمک این سامانه نیتهای واقفان را در هر موقوفه بررسی کنیم.

سهرابی با بیان اینکه در 63 بقعه شاخص استان گلستان برنامههای سوگواری و عزاداری آیین محرم را خواهیم داشت، تاکید کرد: 123 بقعه در استان گلستان وجود دارد که در این بقاع متبرکه پیکر  صدو هشتاد امامزاده تدفین شده است.

وی بیان داشت: 49 نفر روحانیون اعزامی و 34 روحانی بومی در استان گلستان برای بقاع متبرکه در ایام محرم و صفر در نظر گرفته شده است که به تبیین برنامههای فرهنگی، تبلیغات وقف و پاسخ به سوالات شرعی و احکام خواهند پرداخت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان بیان داشت: 80 درصد موقوفات در استان گلستان برای تعزیهداری و عزاداری مراسمهای امام حسین(ع) است و تلاش داریم که در ایام ماه محرم این موقوفات تنها صرف اطعام دهی به عزاداران حسینی نشود.

سهرابی با بیان اینکه به دنبال این هستیم اطعام‌دهی با نذورات مردم در دهه نخست محرم در بقاع متبرکه صورت بگیرد، افزود: شیرخوارگان حسینی، احلی منه العسل، برپایی نماز ظهر عاشورا در بقاع متبرکه و برگزاری مراسم بصیرت عاشورایی در امامزاده عبدالله گرگان از جمله برنامههایی است که در طی ایام محرم برگزار خواهیم کرد.

وجود 2 هزار و 500 موقوفه و 7 هزار رقبه در کاشان

حجت‌ الاسلام و المسلمین جعفر جنتي، در نشست مسئولين هيئت های مذهبي شهر قمصر كاشان طي سخناني با اشاره به اهميت محبت به اهل بيت(ع) اظهار داشت: در روايتي از امام صادق(ع) داريم که فرمودند اگر خداوند بخواهد به کسي خيري برساند محبت امام حسين (عليه السلام) و شوق زيارتش را در دل او مي اندازد.

وي افزود: وقتي که سخن از اهل بيت(ع) يا زيارت امام حسين(ع) به ميان مي آيد و دلمان مي لرزد و عشق به اهل بيت(ع) در وجودمان شعله ور مي‌ شود اين توفيقي از جانب خداوند رحمان است که خيرش براي همه ما ايجاد شده است و في الواقع محبت اهل بيت(ع) برترين نعمت خداوند براي ماست.

رئیس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان کاشان با اشاره به گسترده بودن نذورات محبين خاندان اهل بيت(ع) گفت: يکي از علاقه هاي شديدي که محبين اهل بيت(ع) نسبت به امام حسين(ع) دارند همين بحث نذورات و موقوفاتي است که در قالب احداث تکايا، حسينيه ها و اموري همچون اطعام و احسان در ايام محرم قابل مشاهده است.

وي ادامه داد: در کاشان 2 هزار و 500 موقوفه و 7 هزار رقبه وجود دار د که عمدتا براي نيات اجتماعي و مذهبي بويژه سوگواري و عزاداري اباعبدالله الحسين(ع) وقف شده اند و کساني که از مال خودشان گذشتند باقيات صالحات براي خودشان فراهم کردند و اين ابنيه مذهبي را از خود به يادگار گذاشتند و زمينه اجتماعات باشکوه عزاي حسيني را فراهم کرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین جعفر جنتي، با تاکيد بر ضرورت احياي موقوفات اظهار داشت: امروز يکي از مسائلي که مي تواند زمينه گسترش امر وقف را فراهم نمايد توجه به پرداخت حق الاجاره موقوفات است و يکي از اقداماتي که ما انجام داده ايم اين است که در قراردادهاي اجاره نيات واقفين را هم مي آوريم که پرداخت کننده بداند اجاره موقوفه براي کمک به عزاداري امام حسين(ع) کمک به نيازمندان، فعاليتهاي قرآني، مسجد، حسينيه يا امامزاده است تا زمينه رغبت بيشتري براي استفاده کنندگان موقوفات جهت پرداخت اجاره ايجاد شود.

وي با ناچيز دانستن ميزان اجارات افزود: مبالغ اندک موقوفات سبب مي‌شود نتوانيم به نيات واقف عمل کنيم و در حالي که دو زمين يکي موقوفه و ديگري زمين ملک و طلق است يکي اجاره اش ۲۰ هزار تومان و ديگري يک ميليون تومان در حالي که هر دو زمين است منتهي يکي موقوفه است و اين نبايد منجر به تضييع حقوق موقوفه شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان کاشان افزود: هم اکنون ۸۰ موقوفه در قمصر شناسايي شده است و براي ۴۰ موقوفه سند صادر شده است که اميدواريم اين امر منجر به عمل نيات واقفين اندیش شده و در عين حال اشتياق مردم به امر وقف نیز بيشتر شود./1325/ت303/ی

ارسال نظرات