۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۴۵۴۰۲۸
درهمایش نگرش قرآن به فضا؛

سند توسعه فضایی کشور مورد نقد و بررسی قرار گرفت

نقد سند توسعه فضایی کشور، با هدف بررسی نقشه راه توسعه علمی کشور در حوزه هوا و فضا، باحضور کارشناسان این سازمان، در همایش نگرش قرآن به فضا صورت پذیرفت.
نگرش قرآن به فضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، درهمایش نگرش قرآن به فضا که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های کوثر اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، نشستی با عنوان بررسی سند توسعه هوافضای کشور برگزار شد که در این نشست، کارشناسان سازمان فضایی، با بحث پیرامون این سند توسعه ای، راهکارهای دستیابی به اهداف طراحی شده را مورد بررسی قرار دادند.

ریاست این سازمان با اشاره به سند تدوین شده در جهت توسعه صنعت هوا و فضای کشور، تصریح کرد: زمانی که از سند توسعه علمی کشور به عنوان نقشه راه صحبت می شود، باید مسیر رسیدن به اهداف آن توجه داشت چرا که هدف گذاری های انجام شده حاصل سال ها برنامه ریزی و مطالعه و تحقیق است.

 وی افزود: توجه به ضرورت هدف گذاری و برنامه ریزی بر روی اولویت های پیشرفت و توسعه علمی، یکی از برنامه های مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد به نحوی که نوع مدیریت و برنامه ریزی در جهت هدایت هزینه ها و سرمایه به سمت اهداف، به بهترین شکل صورت گیرد.

دکتر بهرامی با بیان ضرورت بازنگری در نقشه جامع علمی کشور، اظهار داشت: نگاه به توسعه فناوری و توسعه مبانی فکری و فرهنگی نیازمند تلاش زیادی است تا در سایه آن بتوان تمدن ایرانی اسلامی مورد نظر رهبری را محقق کرد که این موضوع نیازمند بازنگری در نقشه جامع علمی کشور با هدف تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز است.

علوم جدید و لزوم تغییر نگاه به علم

رئیس سازمان فضایی کشور، توسعه علم و ورود علوم جدید به مباحث فناوری را از مهم‌ترین اتفاقات سال های اخیر دانست و خاطرنشان کرد: علوم جدید در حوزه نانو، بیو، هوش مصنوعی، علوم رباتیک و حوزه های مربوط با آن، مسائل جدیدی است که باید با دقت در جهت پیشرفت آن ها در کشور برنامه ریزی کرد چرا که عرصه علم دچار دگرگونی شده است.

وی افزود: ترکیب این علوم و استفاده از آن ها، از مهم‌ترین برنامه های علمی در جهان است و ما باید در این مسیر گام برداریم و اگر از آن غفلت کنیم، خسارت زیادی می بینیم.

تعامل میان سازمان فضایی و نهادهای مرتبط

در ادامه این نشست، مدیر بخش سنجش از دور سازمان فضایی، با اشاره به سند توسعه هوافضای کشور اظهار کرد: سازمان فضایی متولی اجرای این سند است اما بخش های مختلفی در اجرای آن دخیل هستند به طوری که وزارت های آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و فناوری و هم چنین بخشی از وزارت دفاع باید دست در دست هم در جهت اجرای آن بکوشند.

وی افزود: در حیطه آموزش های ابتدایی، آموزش و پرورش باید فعالیت کند به طوری که در تدوین دروس دوره های مختلف تحصیلی، ما فقط مباحث علمی را تدوین و در اختیار آن ها قرار می دهیم و تبیین و انتقال آن ها به دانش آموزان برعهده آموزش و پرورش و معلمان است.

مهندس صادقی نائینی، برنامه های این سازمان را در جهت توسعه فناوری در دانشگاه ها دانست و تأکید کرد: ما برای گسترش دانش فضایی و فناوری های مرتبط، فناوری تولید و تحقیق پیرامون ساخت ماهواره ها را در فضای دانشگاهی وارد کرده ایم و با طراحی افق آینده، مسیری که در نظر گرفته شده است را پیگیری می کنیم.

برنامه های ما براساس نیازهای کشور است

مدیر بخش سنجش از دور سازمان فضایی کشور با بیان محدودیت های این سازمان، عنوان کرد: با توجه به محدودیت منابعی که در اختیار داریم، وقتی اولویت های ارسالی از سمت دولت را بررسی می کنیم، آن چه در درجه اهمیت بالاتری قرار دارد را در دستور کار قرار می دهیم به طوری که هم اکنون ما با چالش هایی مانند خشک سالی، بحث های زیست محیطی و بحث های مرتبط دست به گریبانیم که باید نیازهای مربوط با این بخش را در اولویت خود قرار دهیم.

وی افزود: ما در بخش های مخابراتی، پخش های تلویزیونی و سیستم های ارتباطی نمی توانیم دستمان را به سمت کشورهای خارجی دراز کنیم و باید این مباحث را در اولویت خود قرار دهیم که همین مسأله هم باعث شده که محدودیت های مالی خود را نیز در نظر بگیریم.

این مقام مسؤول با اشاره به فعالیت های صورت گرفته توسط این سازمان، تأکید کرد: سازمان فضایی کشور، سازمانی جوان و نوپا است و در این چند سالی که از عمر آن می گذرد، توانسته کارهای زیادی انجام دهد که از آن جمله می توان به ایجاد تعامل با دانشگاه ها برای انتقال این فناوری و استفاده دانشجویان از این علم، برگزاری مدارس تابستانی با هدف آموزش دانش آموزان و دانشجویان، ایجاد ارتباط با نهادهای مرتبط از قبیل انجمن های نجوم و استفاده از ظرفیت آن ها، اشاره کرد.

مهندس صادقی نائین در پایان خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های موجود، بحث تدوین مباحث نظری در حوزه نجوم و علوم فضایی است که البته برای دست یابی به آن، باید راهی طولانی را پیمود چرا که ما هنوز در اول راه فنی خود هستیم و تدوین مباحث نظری، یک گام بعد از این مرحله است.

هدف گذاری ها مسیر را مشخص می کند

در بخش دیگری از این نشست، رئیس اداره طرح و توسعه ایستگاه های زمینی این سازمان، هدف گذاری انجام شده را مبنای تعیین مسیر در راه دستیابی به اهداف سند توسعه هوافضای کشور دانست و خاطر نشان کرد: ما در این سازمان، با توجه به هدف گذاری و سیاست های کلان به مسیر خود ادامه می دهیم و سعی ما بر این است که نیازهای کاربردی فضایی کشور را تأمین کنیم.

وی افزود: یکی از دغدغه های اصلی ما مربوط به بخش های مخابراتی است و ما خیلی از فعالیت های خود را در این فضا انجام می دهیم و اگر هدف این سازمان بر بحث های تدوین مسائل نظری متمرکز شود، قطعاً برنامه های ما هم در آن مسیر قرار می گیرد.

مهندس حسن نیا در پایان عنوان کرد: تدوین چشم انداز آینده و هم چنین تدوین مبانی نظری، نیازمند تعامل این سازمان با حوزه های علمیه است که امیدواریم این موضوع به زودی انجام گیرد و توسعه و پیشرفت علمی را در عرصه هوا و فضا شاهد باشیم/872/پ202/ی

وحید کوچک زاده
ارسال نظرات