۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۴۵۴۱۱۶
حجت الاسلام قطبی تشریح کرد؛

راهکارهای تربیت نسل پیرو امام زمان از دوران خردسالی

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان عمل به سنتهای اسلامی در تولد فرزندان به ویژه عقیقه کردن، معنوی نگه داشتن فضای خانه و محیط زندگی کودک، پرهیز جدی از مصادیق ولنگاری فرهنگی و بهره گیری از وسایل مدرن روز برای آموزشهای دینی به فرزندان را از ضروریات تربیت نسل پیرو امام زمان(عج) دانست و گفت: اگر الان تلاش نکینم در آینده پشیمانی سودی ندارد‏.
تربیت دینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، پیش از ظهر امروز در مراسم شیرخوارگان حسینی و مجمع بزرگداشت حضرت علی اصغر(ع) که در گلستان شهدای اصفهان برگزار شد، گفت: امروز باید بسیار مراقب تربیت فرزندان خود باشیم و از دوران طفولیت و نوزادی بر روی تربیت آنها حساس شویم تا در آینده نسلی اسلامی و آگاه داشته باشیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ادامه داد: نخستین موضوعی که باید به آن توجه کنیم، آیین نامگذاری فرزندان است که باید مطابق با سنت نبوی و سیره ائمه معصومین(ع) باشد، مبادا اسمهای بی معنی یا غیر اسلامی بر روی بچه های خود بگذاریم، یکی از حقوق فرزند بر والدین اینست که نام نیکو برایش انتخاب کنند، از سنت عقیقه برای نوزادان غفلت نکنیم و حتماً آن را به جا بیاوریم.

وی افزود: همچنین والدین مواظب فضای خانه باشند،خیلی مهم است که نوزاد ما چه صداهایی را در خانه و جامعه بشنود، اگر فضای خانه با صدای نماز پدر، نوای قرآن، اذان و صداهای مربوط به معارف اسلامی و عزاداریها پر شود بر روی روح و روان کودک تأثیر می گذرد.

حجت الاسلام  قطبی اظهار داشت: حتی نوشتن جملات و اسامی 14 معصوم(ع) و نصب پرچمهای عزا بر روی در و دیوار محل زندگی و کوچه و خیابان ما تأثیر بسزایی بر روی تربیت و آینده نوزادان ما دارد و باید به این موارد خیلی اهمیت بدهیم، رفت و امد خانواده باید معنوی باشد، پدر و برادر نماز صبح و مغرب و عشاء را با صدای بلند بخوانند، مرتب گوش فرزندان خود را با نواهای مذهبی پر کنیم تا اینها روی شاکله و شخصیت او تأثیر بگذارد.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: این کودک و نوزاد ما وقتی به سن جوانی می رسد چون گوشش با نواهای مذهبی و اسلامی آشناست و در وجود او جاخوش کرده و  در سرشت او نفوذ کرده، نسبت به محافل مذهبی احساس نزدیکی می کند، وقتی صدای اذان را از مسجد می شنود ناخوداگاه به سمت مسجد و نماز جماعت و روحانیت می رود.

وی در ادامه گفت: وظیفه و کار بزرگ مادران امروز ما آشنا کردن فرزندان خود با شعائر مذهبی از همان دوران نوزادی است و اینکه فضای خانه را معنوی نگه دارند، در خانه بلند قرآن بخوانید و اذان بگویید تا ذهن و گوش فرزندان با آنها خو بگیرند.

امروز برخی اسباب بازیها مصداق ولنگاری فرهنگی هستند

حجت الاسلام  قطبی بیان داشت: پرهیز از برخی اسباب بازیهایی که آسیب فرهنگی دارند را در دستور کار خود قرار دهید، ای مادران بدانید اسباب بازیهایی که در خارج از مملکت ما و در بلاد کفر ساخته می شوند هیچ آورده ای برای فرزندان ما ندارند، تلاش کنید بهترین اسباب بازی و امکانات معنوی را حتی با قیمتهای بالا برای آنها تهیه کنید.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: متأسفانه برخی اسباب بازیهایی که الان در بازار موجود است مصداق ولنگاری فرهنگی هستند که رهبر معظم انقلابی بر پرهیز از ولنگاری فرهنگی تأکید دارند، برخی اسباب بازیها غیرمستقیم و حتی مستقیم ولنگاری فرهنگی را در ذهن کودکان شما نهادینه می کند، نگوییم نوزادان و کودکان ما فعلاً کوچک هستند و این موارد را متوجه نمی شوند.

وی ادامه داد: همانگونه که اعتقاد داریم حضور نوزاد ما در جلسه شیرخوارگان حسینی برای او مفید است، باید معتقد باشیم که ارتباط نوزاد ما با مظاهر کفر و فساد و توطئه های دشمنان هم برای او مضر است و این را واقعاً در زندگی خود اجرا کنیم و نگران حرفهای مردم هم نباشیم.

حجت الاسلام  قطبی تصریح کرد: چه ایرادی دارد که بچه های ما با مهر  تسبیح و چادر نماز بازی کنند، البته بازیها و اسباب بازیهای سالم را هم باید بگردیم و برای فرزندان خود پیدا کنیم، مبادا هر وسیله بازی که شخصی برای ما کادو آورد را فوراً در دست بچه بدهیم، همچنین در انتخاب کتابها و لوازم التحریر هم باید بسیار دفت کنیم چرا که اینها هم می توانند از مصادیق ولنگاری باشند.

از امکانات پیشرفته برای آموزش دینی به کودکان خود استفاده کنیم

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: گاهی پوشش کودکان ما هم از مصادیق ولنگاری فرهنگی است، پوشاندن لباسی که محدوده حجاب در آن رعایت نشده است به کودکان آنها را به آن سبک لباسها عادت می دهد، آن وقت وقتی بچه بزرگ شد هر چه تلاش می کنیم می بینیم فرزندمان حجاب را رعایت نمی کند و فوق العاده در زحمت و نگرانی می افتیم.

وی بیان داشت: از نظر شرعی حجاب برای کودکان واجب نیست، اما هیچ کدام از پیشوایان ما نفرموده اند که لباسهای پرزرق و برق به فرزندان خود بپوشانیم، این لباسها به شدت در ذهن و روح و روان و شاکله کودک ما تأثیر دارد و در آینده به مظاهر غربی و لباسهای بی حجاب واکنش مثبت نشان می دهند.

حجت الاسلام  قطبی ‏اذعان داشت: باید از هم اکنون به فکر آموزشهای دینی و معنوی برای فرزندان خود باشیم، قرآن خواندن و حفظ قرآن ولو به بخش کوچکی از یک سوره کوچک و خواندن قسمت کوچکی از یک زیارت از سوی کودک بسیار باارزش است و با یک دست به سینه ایستادن و سلام دادن به اباعبدالله الحسین(ع) آینده این کودک رقم می خورد، جناب حر یک لحظه ادب کرد و شهید کربلا و عادت ابدی نصیب او شد، اگر ادب به ائمه(ع) را از الان به فرزندان خود بیاموزیم قطعاً در آینده سعادتمند و سرباز امام زمان(عج) خواهند شد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ‏تأکید کرد: حتماً از هم اکنون آموزشهای دینی که به فهم و درک بهتر سنتهای مذهبی در کودکان کمک می کند را شروع کنیم، امروز همه امکانات و ابزار پیشرفته هم در اختیار خانواده ها هست که نباید از آنها غفلت کنیم و باید بهره بگیریم، اگر الان تلاش نکینم در آینده پشیمانی سودی ندارد./201/869/ب1

ارسال نظرات