۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۴۵۴۷۴۴

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

جشنواره قرآن و حدیث زمینه ساز مهجوریت زدایی از قرآن، افتتاح سامانه ثبت نام زیارت اربعین حسینی(ع)، برگزاری پیش نشست علمی همایش «اسلام و جاهلیت مدرن»، بخشی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، مدیر دارالقرآن مجتمع عالی امام خمینی(ره) گفت: بیست و دومین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی با هدف انس هر چه بیشتر طلاب با معارف قرآنی و حدیثی و مهجوریت زدایی از کتاب زندگی و بندگی (قرآن) در مجتمع امام خمینی (ره) برگزار می شود.

آقای مجید شریفیا در گفتگو با بخش خبر پایگاه قرآن و حدیث المصطفی گفت: بیست و دومین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی با هدف انس هر چه بیشتر طلاب با معارف قرآنی و حدیثی و مهجوریت زدایی از کتاب زندگی و بندگی (قرآن) در مجتمع امام خمینی (ره) برگزار می شود.

وی عنوان کرد: با گذشت نیمی از فرصت ثبت نام، بیش از 400 نفر از طلاب مجتمع در بخش های شفاهی، کتبی و پژوهشی جشنواره شرکت نمودند که تا پایان این مدت در تلاش هستیم از همه ظرفیت های اجرایی، علمی و مهارتی طلاب در راستای حضور حداکثری بهره مند شویم.

مدیر دارالقرآن مجتمع عالی امام خمینی (ره) در خصوص شیوه برگزاری مرحله مقدماتی بخش شفاهی بیان کرد: با هدف تقویت روحیه تقوای جمعی طلاب مجتمع و حضور حداکثری در این رویداد قرآنی و حدیثی، آزمون های بخش شفاهی به شیوه گروهی و تیمی برگزار خواهد شد.

وی دراین خصوص عنوان کرد: طلاب مجتمع در قالب گروه های 8 نفره متشکل از متسابقین 4 رشته از بخش شفاهی شامل رشته های قرائت، ترتیل، حفظ کل، حفظ 10 یا 15 جزء و داوطلبین 4 رشته از بخش کتبی شامل رشته های مطالعات قرآنی، مطالعات حدیثی، تفسیر ترتیبی و تفسیر موضوعی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

آقای شریفیا همچنین به بیان گزارش سایر فعالیت های قرآنی و حدیثی مجتمع در طی 75 روز پرداخت و گفت: از اهم فعالیت های صورت گرفته می توان به تدوین دستورالعمل اجرایی طرح الزامات قرآنی طلاب و تعیین سرفصل‏ها و شیوه اجرای 6 واحد قرآنی برای طلاب اشاره کرد که این دستورالعمل جهت بررسی و ابلاغ به ستاد مرکزی ارسال شده است.

مدیر دارالقرآن مجتمع عالی امام خمینی(ره) اظهار داشت: از دیگر فعالیت های مجموعه سطح بندی قرآنی بیش از 2000 نفر از طلاب مجتمع در قالب طرح الزامات قرآنی به تفکیک مقاطع تحصیلی و مدارس هفتگانه مجتمع بوده است.

وی گفت: با هدف برنامه‏ریزی جهت رشد و ارتقاء طلاب مستعد از طریق نخبه‏ شناسی، نخبه ‏پروری، نخبه ‏گزینی و نخبه ‏گماری به تشکیل شبکه نخبگان ملیتی اقدام کرده ایم.

آقای شریفیا همچنین عنوان کرد: دوره های متعددی جهت ارتقای مهارتهای قرآنی و حدیثی طلاب قرار داده شده است که از آن جمله می توان به دوره آموزش تخصصی قرائت قرآن ویژه قاریان برتر مجتمع اشاره کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه های اداره قرآن و حدیث مجتمع عالی امام(ره) تأسیس مجمع حافظان قرآن مجتمع و نیز تأسیس مجمع قاریان قرآن مجتمع می باشد که این برنامه ها به صورت محفل هفتگی حفظ قرآن با حضور نفر اول مسابقات بین المللی استاد حاج احمد دباغ، شنبه شب ها برگزار می گردد. همچنین کرسی و منبر تلاوت یکشنبه شب ها با حضور استاد سید سعید رحیمی در مسجد مجتمع عالی امام(ره) برقرار می باشد.

افتتاح سامانه ثبت نام زیارت اربعین حسینی(ع)

سامانه اینترنتی ثبت نام زیارت اربعین حسینی(ع) ویژه طلاب و کارکنان جامعةالمصطفی العالمیه، با ثبت نام حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، جانشین ریاست جامعةالمصطفی، رسما آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، در مراسم افتتاح این سامانه، ضمن تقدیر از زحمات کمیته برگزاری مراسم زیارت اربعین المصطفی، خاطرنشان کرد: از خداوند متعال می خواهیم ثبت نام در زیارت اربعین حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، به عنوان ثبت نام در لیست یاران آن حضرت تلقی گردد و به جمله «یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزا عظیما» که ذکر همه سالیان عمر ما  بوده است، رنگ حقیقت بخشد.  

گفتنی است، طلاب و فضلای غیرایرانی و کارکنان جامعةالمصطفی، برای شرکت در مراسم زیارت اربعین حسینی می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی http://arbaeen.miu.ac.ir، ثبت نام به عمل آورند.

شایان ذکر است، در ابتدای این جلسه، مراسم نوحه خوانی و پرچم گردانی بیرق متبرک گنبد حرم امام حسین(ع) برگزار گردید.

برگزاری پیش نشست علمی همایش «اسلام و جاهلیت مدرن»

پیش نشست علمی همایش «اسلام و جاهلیت مدرن» توسط معاونت پژوهش واحد گرگان برگزار شد.

در این پیش نشست که با هماهنگی دبیرخانه همایش مذکور در مشهد، و با حضور حجت الاسلام و المسلمین رقوی، معاون پژوهش المصطفی(ص) واحد مشهد مقدس و عضو دبیرخانه همایش «اسلام و جاهلیت مدرن» - برگزار گردید جمع کثیری از اساتید و دانش پژوهان واحد گرگان حضور داشتند.

در این نشست علمی حجت الاسلام و المسلمین رقوی این جلسه را در واقع مقدمه ای برای برگزاری همایش اسلام و جاهلیت مدرن "چالش ها و بایسته ها" ذکر کرد و افزود: این همایش، برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری و در واقع احساس نیازی بوده که در جهان معاصر از وضعیت کنونی مسلمانان ومردم جهان در قبال پدیده ای به نام "جاهلیت مدرن" اتخاذ شده که خود این بحث به یک معنا برگرفته از آیات قرآن است.

ایشان با بیان اینکه: ما در قرآن پدیده ای داریم: تحت عنوان "جاهلیت اولی" اظهار داشت: اگر تاریخ اسلام را خواسته باشیم مورد بررسی قرار بدهیم می بینیم تاریخ اسلام مسبوق به یک دورانی است که در قرآن کریم تحت عنوان "جاهلیت اولی" نامیده می شود. در واقع جاهلیت نقطه مقابل اسلام ناب و اسلام ناب برای زدودن جاهلیتی آمد که در قرآن از آن تعبیر شد به جاهلیت اولا. اما در این دنیا که اصطلاحا به تعبیر فیلسوفان "دار تظالم" در مقابل نوراست، ظلمت همواره به یک نحوی در این دنیا به حیات خودش ادامه داد و در آخرت که یوم الاخرت که در قرآن هم از آن تعبیر به "یوم" شده و علی رقم  تلاش فراوان رسول الله (ص)، این تاریکی، ظلمت وجاهلیت به حیات خودش ادامه داد و در دوران بعد از اسلام، کم کم جاهلیت چهره عوض کرد.

معاون پژوهش المصطفی(ص) واحد مشهد مقدس افزود: این ویژگی جاهلیت فقط مخصوص عرب جاهلی نبود و در تمام نقاط جهان آن زمان به یک نحوی رواج داشت اما با شناختن چهره کریه آن کسی نبود که در ظاهر از آن دفاع کند و خودش را طرفدار آن قرار بدهد؛ جز اینکه  کم کم با یک چهره جدید با زرق و برقی نو و در فرم و قالبی دیگرخودش را آشکار کرد تا اینکه  به عصر ما رسید. عصر ما زمانی است که جاهلیت با همان ویژگی و مشخصات لاکن در قالبی بسیار جذاب و جدید با شعارهایی به روز و فریبنده دوباره در میان بشر گسترش یافت، شاید این، بیان دیگری از آن فرمایش پیامبر(ص) درباره آخر زمان باشد که فرمودند: ارزش ها به غیر ارزش تبدیل می شوند، معروف در منظر مردم منکر قلمداد می شود و بالعکس. امروزه جاهلیت مدرن یک چنین خصوصیتی دارد.

 عضو دبیرخانه همایش «اسلام و جاهلیت مدرن» در ادامه اظهار داشت: آنچه که امروز دستگاه‌هاى سیاسى غرب ترویج می کنند، همان جاهلیتى است که بعثت پیغمبر براى زدودن آن - از محیط زندگى بشر - به‌وجود آمد. نشانه‌هاى همان جاهلیت، امروز در دنیا، در این تمدنرایج فاسد غربى، مشاهده میشود؛ همان بى‌عدالتى، همان تبعیض، همان نادیده گرفتن کرامت انسان، همان عمده کردن مسائلجنسى و نیازهاى جنسی. قرآن کریم خطاب به همسران مکرم پیغمبر میفرماید: وَ قَرنَ فى بُیوتِکُنَ وَ لاتَبَرَجنَ تَبَرُجَ الجَهِلِیَةِ الاُولَى‌. یکى از نشانه‌هاى جاهلیت اُولى، تبرج زنانه است. امروز یکى از عمده‌ترین مظاهر تمدن غربى، همین تبرج است. این همان جاهلیت است، منتها جاهلیتى که توانسته است خود را با سلاح تبلیغات مدرن مجهز بکند، حقایق را از چشم مردم بپوشاند؛ اینها را باید ما مسلمانها بفهمیم و بدانیم.

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین رقوی، به توضیح مواردی مانند اهداف همایش، محورهای اصلی فراخوان مقالات ومراکز و نهاد های مشارکت کننده پرداخت و به سوالات دانش پژوهان پیرامون این همایش پاسخ داد.

برگزاری جلسه ی هم اندیشی در نمایندگی واحد اصفهان

جلسه هم اندیشی  المصطفی نمایندگی اصفهان با  مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان دفتر تبلیغات اسلامی ، سازمان تبلیغات اسلامی و اداره اتباع خارجی  با حضور حجج  الاسلام و المسلمین؛  ملکی رئیس محترم  جامعه المصطفی اصفهان،مومنی معاون محترم  تهذیب و تبلیغ مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان ، اروجی رئیس محترم سازمان تبلیغات  احمدیان رئیس محترم  اداره کل تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی و آقای سلیمانی رئیس محترم اتباع در نمایندگی المصطفی اصفهان برگزار شد

درابتدای این جلسه رئیس جامعه المصصطفی در رابطه با ماموریت های این نهاد  به ویژه در عرصه های  تبلیغ برون مرزی سخن گفتنه  و تصریح کردند: با توجه به  سابقه دفتر و سازمان  تبلیغات اسلامی  و حوزه‌‎های علمیه قم  در ساحت تبلیغ دینی داخلی و لزوم تبلیغ در بین اتباع مهاجر به ویژه ملیت افغانستان لازم است باهمفکری و همگرایی بیشتر در راستای ساماندهی تبلیغ  داخلی در بین اتباع قدم های جدی  تری  برداشت و با توجه به همدلی و دغدغه مشترک  انجام این کار تسهیل شود.

وی با بیان این که المصطفی متکفل تربیت وپرورش مبلغین است اظهار کرد: جامعه المصطفی اصفهان آمادگی معرفی مبلغین با ملیت های گونانون بین اتباع خود و همچنین بین مردم را دارد.

در این جلسه مدعوین ضمن تقدیر وتشکر از برگزاری این جلسه و ضرورت تبیین اهمیت موضوع  به ارائه راهکارها و نقطه نظرات خویش پرداختند.

لازم به ذکر است که  مقرر گردیداین جلسات ادامه یابد ومحورهای مربوط به این حوزه مهم مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.   

مراسم سخنرانی ویژه ایام محرم در واحد خواهران گرگان

اولین سخنرانی ویژه ایام محرم در واحد خواهران گرگان با حضور استادان و دانش پژوهان این واحد برگزار گردید.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی،در این مراسم که با سخنرانی خانم حسینی از اساتید حوزه و با موضوع «قیام عاشورا و بینش های امام حسین(ع)» برگزار شد، مباحثی همچون: بزرگی و عظمت خداوند و خالق، کوچکی دنیا، عزت و پرهیز از ذلت، سهولت مرگ وانجام تکلیف و وظیفه در بینش های امام حسین(ع) مورد بررسی قرار گرفت.

شایان ذکر است این مراسم با حضور و همکاری طلاب امور خانواده برگزار گردید./1325/پ204/ی

ارسال نظرات