۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۴۵۴۹۱۰
کارشناس مسائل دینی:

ولایت علی سبب پایداری و بهره وری امت اسلام از علوم و معارف نبوی شد

کارشناس مسائل دینی با اشاره به امیداوری کفار و مشرکان به نابودی اسلام پس از وفات رسول خدا(ص)، گفت: ولایت علی(ع) آنها را ناامید و سبب پایداری و بهره بری امت اسلام از علوم و معارف نبوی شد.
دهه ولایت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سید محمد موسوی، کارشناس مسائل دینی، شامگاه گذشته در مسجد حضرت زینب(س) اهواز در سلسله سخنرانی های خود به مناسبت ماه محرم با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ»، اظهار داشت: این آیه درباره ولایت امیرمؤمنان(ع) است که در صورت عدم تبلیغ آن، رسالت رسول خدا(ص) علی رغم تحمل سختی­های فراوان رسول خدا(ص) در ۲۳ سال برای نشر آن با نقصان مواجه خواهد شد.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه ولایت و امامت علی(ع) با رسالت همه انبیاء در ارتباط است، افزود: عبارت «بلغ ما انزل الیک من ربک» گویای آن است که ابلاغ ولایت علی(ع) امری خداوندی که پیامبراکرم(ص) علی رغم همه مشکلات و سختی ها آن را تبلیغ کرد.

حجت الاسلام موسوی اظهار داشت: ابن ابی حاتم از علمای مورد اعتماد وهابیت و همچنین واحدی نیشابوری و حسکانی در کتب تفسیری خود آیه مذکور را در شأن ولایت امیرمؤمنان(ع) بیان کرده اند؛ چنان­که علمای دیگر اهل تسنن واقعه غدیر خم و ابلاغ آیه مزبور را به طور مفصل خاطرنشان شده اند.

وی به حدیث «من کنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه ...» اشاره و ابراز داشت: پس از واقعه غدیرخم رسول خدا(ص) به ذکر حدیث ثقلین اقدام کرد تا با این هدف ادعاهای مطرح شده درباره «ولی» به معنای محبت و نصرت را پاسخ داده باشند.

این کارشناس دینی با بیان این­که حدیث « من کنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه ...» دلالت بر اطاعت مطلق و امامت علی(ع) دارد، ابراز داشت: ابن تیمیه در مجموع فتاوای خود علی رغم تکذیب حدیث مذکور اعتراف به چنین حقیقتی دارد و اعتراف به این صورت است که ابن تیمیه به همراهی حق با رسول خدا(ص) اشاره می کند و مدعی می شود که در صورت پذیرش چنین حدیثی پیروی و اطاعت مطلق از علی(ع) واجب می شود.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به آیه «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» خاطرنشان کرد: بسیاری از علمای اهل تسنن اعتراف به نزول این آیه پس از تعیین ولایت علی(ع) دارند اما قرار گرفتن این آیه در سیاق آیات مرتبط با احکام اسلامی عده ای را بر آن واداشت تا هیچ ارتباطی برای آن با واقعه غدیرخم قائل نشوند.

وی با بیان اینکه آیه اکمال دین به موضوع کامل شدن اسلام اشاره دارد، افزود: مأیوش شدن کفار و مشرکان نشان دهنده اهمیت موضوع است؛ چرا که آنها در پی فرصت برای نابودی اسلام پس از وفات رسول خدا(ص) بودند اما این اقدام به پایدار ماندن اسلام و انتقال علوم حضرت ختمی مرتبت(ص)  به علی(ع) منجر شد.

این کارشناس دینی به نیاز امت اسلام به علوم نبوی اشاره و اظهار داشت: این علوم به علی(ع) و پس از آن به دیگر امامان معصوم(ع) منتقل و همه آنها در اختیار امام زمان(عج) هستند که با ظهور خود بسیاری از حقایق را بازگو و تنها دین اسلامی را که با ولایت علی(ع) کامل یافت، باقی خواهند گذاشت./۹۴۵۶/202/ب2

ارسال نظرات