۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۴۵۴۹۲۰
حجت الاسلام پناهیان:

قدرت مقابله با هوای نفس نتیجه پیروی از دستورات الهی است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نتیجه پیروی از دستورات الهی، گفت: اگر انسان دستورات خداوند را انجام دهد برای مقابله با هوای نفس قدرتمند می شود.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در جلسه سخنرانی خود که شب تاسوعای حسینی در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد با بیان اینکه انسان موجود پیچیده است، گفت: اگرچه بشر توانسته دستگاه های پیچیده اختراع کند امام انسان بسیار از آن پیچیده تر است، امیرمومنان(ع) می فرمایند؛ تو فکر می کنی جسم کوچکی هستی اما در تو جهانی بزرگتر در تو قرار دارد، طبیعی است که در ابتدا به اعماق توانایی های خود دست یابیم اما در روز قیامت خود را خواهیم شناخت.

وی افزود: باید توجه داشت که عارفان خویش را درک کرده اند، آنها برای فتح عالم درون خویش در پیشگاه الهی گریه می کنند، امام آنچه انسان را از حیوان متمایز می کند وجود قدرت در او است، انسان خوب در پیشگاه خداوند آن فردی است که قدرت خویش را افزایش داده و شخص ضعیف  بدبخت موجودی است دایره توانایی های او کم است.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: انسان خوب به معنای شخص قدرتمند است، آیت الله شاه آبادی می فرمایند؛ قدرت انسان بیش از حد تصورش است، آیا اخلاق می‌خواهد انسان را ضعیف کرده و رام کند، خیر چنین نیست و این اخلاق جهنم انسانیت است، بشریت با اخلاقی که فقط انسان را آرام و رام می کند از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: خوب شدن انسان با کسب قدرت مناسب و مطلوب است، اولین حقیقتی که انسان باید باور کند این است که باید به دنبال قدرت رفته و توانمندی خویش را باور کند، علت اینکه انسان می خواهد حب قدرت را در خویش از بین ببرد این است که ذاتا قدرت طلب است، توانایی انسان در حد بهره بردن از شهوت نیست.

حجت الاسلام پناهیان در ادامه گفت: قدرت منشأ تمام خوبی ها است، اگر صفات الهی برگرفته از قدرت نباشد فایده ندارد، برای افزایش قدرت باید خواستنی ها و خواهش های خود را کنترل کنیم، علت دستوری بودن دین از سوی خداوند این است که وقتی بنده می خواهد امر را انجام دهد میل خویش را کنار گذاشته و امر پروردگار را انجام می دهد.

وی افزود: زمانی که انسان امر خدا را انجام دهد و خواست خویش را کنترل کند قدرتمند می شود، به این دلیل است که خداوند دین دستوری قرار داده است، وقتی به خاطر دستوری بودن دین را انجام می دهیم ریشه عنانیت انسان از بین می رود./811/202/ب2

 

ارسال نظرات